ریاض مانع بازگشت 3 تن از مقامات جنوب یمن به «عدن» شد

ریاض مانع بازگشت 3 تن از مقامات جنوب یمن به «عدن» شد
پنج‌شنبه 22 اسفند 1398 - 08:06

رژیم سعودی در اقدامی که نشانه تشدید اختلاف آن با نیروهای تحت امر امارات در یمن است، مانع بازگشت 3 نفر از رهبران شورای انتقالی جنوب یمن به عدن شد.

العالم - یمن

رسانه‌های یمنی از ممانعت مقامات اردنی با بازگشت مقاماتی از شورای انتقالی جنوب یمن به عدن خبر دادند.

به نوشته روزنامه «عدن الغد»، قرار بود این مقامات شورای انتقالی جنوب یمن از جمله سرلشکر «شلال شایع» رئیس امنیت عدن روز چهارشنبه از اردن به عدن بازگردند، اما مقامات اردنی به دلیل آنچه «دستوراتی از جانب ائتلاف عربی» خواندند، آنها را از این سفر بازداشتند.

«هانی بن بریک» نائب رئیس شورای انتقالی جنوب در واکنش به این خبر در توئیتی عربستان را مقصر این اتفاق خواند.

در این توئیت که به نظر می‌رسد در پاسخ به سوال طرفداران و کادر شورای انتقالی جنوب منتشر شده آمده است: «عجله نکنید. ما منتظر شفاف سازی و جزئیات این موضوع هستیم تا واقعیت روشن شود. ائتلاف برای ما یک گزینه راهبردی است.امکان هر اشتباهی وجود دارد و البته حل خواهد شد. اگر اشتباه ادامه پیدا کند مشکلات نامطلوب برای همه خواهد داشت. از همین رو مجددا تاکید می‌کنیم که عربستان و رهبری آن در ائتلاف مورد ارج و اعتماد ما قرار دارد ما در سرنوشت شریک یکدیگریم».

روزنامه عدن الغد گفته است هواپیمای حامل دو نفر از رهبران شورای انتقالی جنوب به همراه رئیس پلیس عدن دقایقی پس از از برخاستن هواپیما به فرودگاه الملکه علیاء در اردن بازگشت و این سه نفر سپس به ابوظبی بازگردانده شدند.

شبکه المسیره یمن هم اتفاق مذکور را در راستای اختلافات میان عربستان و شورای انتقالی به دنبال شکست اجرای توافق ریاض دانست.

المسیره گفت: رفتار عربستان با رهبران مزدوان یمنی نشان می‌دهد این هایی که بر ملت یمن تحکم می‌کنند تا چه اندازه مورد توهین و تحقیر اشغالگران قرار دارند.

شهر عدن، جایی که دولت منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی یمن بعد از فرار از صنعاءآن را به عنوان پایتخت موقت خود انتخاب کرد هفته گذشته نیز شاهد از سرگیری درگیری بین نیروهای طرفدار این دولت و نیروهای یمنی مورد حمایت امارات بود.

درگیری‌ها بین نیروهای مورد حمایت امارات و نیروهای دولت منصور هادی از اواخر تابستان گذشته از عدن آغاز شد و طی آن نیروهای شورای انتقالی مورد حمایت ابوظبی ادارات و ساختمان‌های دولت عدن را به اشغال خود درآوردند و در عرض یک ماه پیشروی آن‌ها به استان‌های ابین و شبوه هم رسید.

ناظران و تحلیلگران این درگیری‌ها را درگیری‌های نیابتی بین عربستان سعودی و امارات عربی متحده عربی عنوان می‌کردند و بعد از چند ماه درگیری و کشتار که تلفات آن بالای ۵۰۰ کشته رسید، نیروهای متخاصم ۱۴ بهمن ماه در شهر ریاض، با حضور سران امارات و سعودی توافق‌نامه‌ توقف درگیری‌ها را امضا کردند. با این حال درگیری‌ها امروز نشان می‌دهد اختلافات به رغم توافقات صوری کما فی‌السابق پابرجاست.

منابع آگاه هم روز چهارشنبه اعلام کردند که ۴۵۰ سرباز آمریکایی با هماهنگی امارات وارد عدن در جنوب یمن شده‌اند؛ موضوعی که سر و صدای زیادی در محافل سیاسی و مردمی یمن به راه انداخته است.

فارس

پربیننده ترین خبرها