استعمارگری به سبک آمریکا؛ پشت پرده حمله به التاجی چیست؟

استعمارگری به سبک آمریکا؛ پشت پرده حمله به التاجی چیست؟
جمعه 23 اسفند 1398 - 15:40

واشنگتن در توجیه تجاوز آشکار و علنی پهپادهای آمریکایی به مواضع حشد الشعبی در البوکمال در مرز میان عراق و سوریه، آن را پاسخ به حمله موشکی به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد دانسته است بدون اینکه حتی منتظر نتیجه تحقیقات برای شناسایی عوامل این حمله بماند.

العالم - نظرکده

کارشناسان و پژوهشگران معتقدند که ائتلاف آمریکایی در عراق طوری رفتار می کنند که انگار خود را اختیاردار و سیاستگذار اصلی این کشور می دانند آنها به نیروهای رسمی عراقی حمله می کنند. کارشناسان تأکید می کنند که نیروهای حشد الشعبی تابع و بخشی از ارتش عراق هستند و لذا حمله به آنها حمله به دولت و ارتش و ملت عراق است.

آنها می گویند نکته عجیب در این میان این است که آمریکایی ها در حالی به دنبال انجام تحقیقات درباره عاملان حمله به پایگاه نظامی التاجی هستند که خود اندکی پیش به طور علنی و با اعلام رسمی پنتاگون و اعتراف صریح ترامپ دو فرمانده بزرگ را که نقش مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش داشتند، ترور کردند اما اجازه انجام تحقیقات درباره این جنایت را نمی دهند.

آنها در واقع مثل یک استعمارگر رفتار می کنند که می کوشد شروط و اراده خود را بر عراقی ها تحمیل کند.

کارشناسان و ناظران معتقدند که این به اصطلاح پاسخ آمریکایی ها به موشک باران پایگاه التاجی در واقع تلاشی برای زهر چشم گرفتن از عراقی هاست. آمریکا در اینجا تلاش می کند خود را صاحب اختیار دولت عراق نشان دهد. کارشناسان با اشاره به این موضوع از دولت عراق می خواهند با رد مداخله آمریکا در امور داخلی این کشور، حیثیت و اعتبار عراق را برگرداند.

کارشناسان و ناظران همچنین تأکید می کنند که دولت آمریکا می کوشد هر چه سریع تر مقاومت عراق را مهار کند زیرا بیم آن دارد که مقاومت هر آن، عملیات فرسایشی خود را آغاز کند. آمریکا می داند که مقاومت با توجه به برخورداری از تجربه و توانمندی ها و امکانات و آمادگی زیاد، کار خود را از مرحله ای پیشرفته شروع می کند چرا که با استناد به همین تجربه و امکانات بود که در سال 2011 آمریکا را مجبور کرد بی هیچ قید و شرطی عراق را ترک کند.

از سوی دیگر مسئولین مقاومت تصریح کرده اند که گردان های حزب الله، نجبا، سید الشهدا، عصائب و همه گروه های مقاومت هنوز عملیات اصلی خود را در پاسخ به ترور دو فرمانده بزرگ شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس شروع نکرده اند.

آنها تأکید کرده اند که مجلس شورای گروه های مقاومت به دولت عراق فرصت داده است تا مصوبه پارلمان مبنی بر اخراج اشغالگران آمریکایی را اجرایی کند و گرنه خود، به جنایت آمریکایی ها پاسخ خواهد داد.

آنها تصریح کرده اند که هیچ بعید نیست که پهپادهای آمریکایی و اسرائیلی که مواضع حشد الشعبی در البوکمال در مرز عراق و سوریه را بمباران کرده اند در قالب جنگ بیولوژیکی حامل ویروس کرونا بوده باشند؛ چرا که فقط به پمپ بنزین حمله کرده اند بدون هیچ گونه تلفات انسانی.

آنها معتقدند که مناطق مرزی بین عراق و سوریه از نظر آمریکایی ها بسیار حساس هستند زیرا این نقاط محل اتصال دو کشور مهم هستند و کار آمریکایی ها را برای نقل و انتقال عناصر داعشی و ارسال کمک برای آنها ساده تر می کنند. نیروهای مقاومت تحرکات آمریکایی را به دقت زیر نظر دارند با این حال خود درنگ کرده و پاسخ گویی به این تحرکات را به دولت عراق واگذار کرده اند.

کارشناسان بر این عقیده اند پیچیدگی اوضاع عراق و درگیری گروه های سیاسی به دولت آمریکا فرصت داده است تا مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج فوری اشغالگران آمریکایی را به هیچ گرفته و برای حفظ بقای خود در عراق شروع دست به بازی و زد و بندها، باج خواهی های سیاسی بزنند. اما تا وقتی که مقاومت و مرجعیت و ملت و دستگاه های امنیتی در صحنه حضور دارند چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

نظر شما چیست؟

آیا حمله به پایگاه نظامی التاجی کار مقاومت عراق بوده است یا صرفا سناریوی آمریکاست؟
آیا آمریکا می کوشد با ایجاد شکاف در منطقه مرزی البوکمال، راه نفوذ تروریست های داعشی را به عراق باز کند؟
آیا شتاب ائتلاف آمریکایی برای جبران ضربه آنهم قبل از روشن شدن نتایج تحقیقات، ربطی به عوامل واقعی حمله به پایگاه التاجی دارد؟

پربیننده ترین خبرها