تبرئه "قصاب الخیام" و مشروعیت مزدوری در قانون لبنان

تبرئه
سه شنبه 27 اسفند 1398 - 19:51

دادگاه نظامی لبنان روز دوشنبه پس از شنیدن دفاعیات صوری وکلای "عامر الفاخوری" مزدور رژیم صهیونیستی و معروف به «قصاب الخیام» مبنی بر اینکه اتهامات وارده به وی قدیمی شده است، رأی به تبرئه او داد.

العالم - كشكول

دادگاه نظامی لبنان در بیانیه‌ای با اعلام آزادی عامر الیاس الفاخوری، احکام صادره قبلی درباره وی را به اتهام قتل، و تلاش برای قتل و آدم ربایی، شامل گذشت زمان و باطل عنوان کرد اما سوال اینجاست که آیا اسرا و کسانی که پیشتر در بازداشتگاه الخیام توسط الفاخوری شکنجه شدند، از حق خود می گذرند؟ آیا کسانی که بر اثر شکنجه های وارده از سوی الفاخوری دچار نقص عضو شده اند می توانند این جنایات را فراموش کنند؟

این تصمیم از سوی دادگاه نظامی لبنان نقاط مبهم زیاد داشت و روند محاکمه سوالات زیادی را برانگیخته است.

اولین مسئله ابهام برانگیز ، مداخله واشنگتن در پرونده الفاخوری است، واشنگتن از اولین لحظه بازداشت الفاخوری در لبنان خواستار آزادی وی و اعزام وی به آمریکا شد، "دروتی شیا" سفیر جدید واشنگتن در بیروت نیز اخیرا اقدامات مشکوکی را در روند محاکمه وی انجام داده است.

مسئله دومی که باعث ایجاد شک و شبهه هایی درخصوص میزان استقلال دادگاه نظامی لبنان در صدور حکم تبرئه وی می شود، زمانی است که این تصمیم اتخاذ شد.

در این خصوص توجه به دو نکته ضروری است:

جلسه صدور این حکم به شکل محرمانه و 72 ساعت پیش از بسته شدن فرودگاه بیروت به علت ویروس کرونا برگزار شد و در نتیجه زمینه فراری دادن الفاخوری به آمریکا فراهم شده است.

شرایط در لبنان به گونه ای است که بیشتر مراکز اداری و دولتی به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده اند و در این شرایط دادگاه نظامی تشکیل شد البته این امکان وجود دارد که جلسه دادگاه وی مجدد برگزار شود.

با توجه به نکاتی که ذکر شد این سوال مطرح می شود که آیا الفاخوری همچنان در لبنان است؟

خروج الفاخوری از لبنان یعنی خط پایانی در پرونده الفاخوری و اخبار هم از فراری دادن وی از لبنان به دست سفارت آمریکا در لبنان توسط یک بالگرد به مقصد قبرص حکایت دارد.

در نهایت حکم صادره در خصوص الفاخوری مهر تاییدی است بر مشروعیت قضایی مزدوری در لبنان، بر اساس قانونی که بیست سال پیش تصویب شده است به مزدوران این امکان را می دهد در طول زمان تبرئه شوند.

در همین حال، به نظر می رسد که این قانون توسط طرف های خارجی در لبنان دیکته شده و فراری دادن الفاخوری از لبنان و تبرئه وی شاید پیروزی آمریکا و اسطرائیل بر لبنان و در عرصه داخلی لبنان محسوب شود اما باید دید که در آینده اوضاع همچنان بر وفق مراد آمریکا اسرائیل خواهد ماند و یا اینکه لبنانی ها و مقاومت مسیر تحولات را تغییر می دهند.

پربیننده ترین خبرها