حکومت هادی در یمن تنها یک شوخی است!

حکومت هادی در یمن تنها یک شوخی است!
پنج‌شنبه 29 اسفند 1398 - 18:21

خبر:

درگیری ها میان مزدوران سعودی و امارتی از عدن به سقطری کشیده شده است.

تحلیل:

- تشدید درگیری ها میان وابستگان به امارات و سعودی درحالی صورت می گیرد که وفق توافق ریاض و قبل از 3 ماه بنا بود امارات عدن را تخلیه کند و امنیت آن را به سعودی و هادی بسپارد البته در همان زمان همه آشنایان به مسائل یمن این وعده را توخالی می دانستند و معتقد بودند تنها زمانی می توان به وعده امارات درعقب نشینی از یمن مطمئن بود که بن زاید حداقل فرودگاه و بندر عدن را از نیروهایش تخلیه کند.

- با کشیده شدن درگیری ها از عدن به سقطری در واقع تیر خلاص به توافق ریاض بشکلی رسمی زده شده است چرا که طبق توافق ریاض بایستی بعد ازتوافق هادی به عدن بر می گشت و زمام امور را در دست می گرفت اما این مساله هیچگاه عملیاتی نشد.

- در پیچیدگی اوضاع دریمن همین بس که بن سلمان وجود هادی را تنها بهانه حضور خود در جنگ یمن میداند و در مقابل بن زاید اساسا به هادی و تشکیلات در سایه او اعتقادی ندارد. توسعه درگیری ها از عدن به سقطری قوی ترین شاهد این مدعای 5 ساله است که هر روز در قالبی جدید رخ نمایی میکند.

- با اتفاقاتی از این دست و اختلافاتی اینچنین چشمگیر میان سعودی و امارات معلوم نیست بن سلمان کدام برگ برنده و پر توفیق را بمنظور نشان دادنش در عرصه سیاست خارجی می‌تواند رو کند. بفرض اینکه فردای پادشاهی او در سایه بگیر و ببندهای داخلی آرام و تضمین شود معلوم نیست برای حل کلافه سردگم امارات متمرد، اصلا حی های شکست خورده و بالاخره انصارالله روز بروز قدرتمند تر چه باید بکند؟ ظاهرا دستگیری، حبس و حذف فیزیکی مخالفین، اصلاحات، ترویج اباحی گری و مشغول کردن مردم با ساز و آواز و سینما و رانندگی و...حتی اگر نسخه ای برای آرام سازی اوضاع باشد حداکثر تا مرزهای داخلی سعودی بیشتر کارآمدی ندارد.

پربیننده ترین خبرها