کرونا و شکنندگی بخش بهداشت و درمان آمریکا

کرونا و شکنندگی بخش بهداشت و درمان آمریکا
پنج‌شنبه 29 اسفند 1398 - 23:01

روزنامه "نیویور‌ک‌تایمز" آمریکا سندی را فاش کرد که درباره طرح دولت آمریکا برای مقابله با بیماری "کووید- 19" در این کشور بود؛ این طرح تصریح می‌کند که این بیماری همه‌گیر در ایالات متحده 18 ماه یا بیشتر دوام خواهد داشت.

العالم- آمریکا

مخاطب با تامل در سندی- که محرمانه عنوان شده و قابل انتشار در رسانه‌ها نیست-، پی به دو مساله می‌برد که برای دولت آمریکا تلخ‌ و دردناک است.

نخست: سهل‌انگاری دولت آمریکا در تعامل با این ویروس همه‌گیر جهانی و بی‌اهمیت شمردن خطر آن.

دوم: میزان ضعف و فروپاشی بخش بهداشت و درمان ایالات متحده آمریکا.

درخصوص مساله نخست می‌توان گفت، شکی نیست که دولت آمریکا عادت کرده است به قوانین و قطعنامه‌های بین‌‌المللی و سرنوشت‌ساز بی‌احترامی کند.

با این حال، به نظر می‌رسد که مورد دوم مستندتر باشد. بخش بهداشت و درمان در ایالات متحده- که همواره به جایگاه نخست جهانی خود می‌بالد- از پایین‌ترین سطح برخوردار است.

این‌که تاکنون 14 هزار مورد آزمایش کرونا در سرتاسر آمریکا انجام شده، بسیار ناچیز است و حتی سهل‌انگاری آشکار در تعامل با این ویروس کشنده محسوب می‌شود به‌خصوص در شرایطی که ایالت "اوهایو" از احتمال مبتلا شدن افزون بر 100 هزار نفر به این ویروس در این ایالت خبر داده است.

سند فاش‌شده توسط نیویورک‌تایمز دلیلی قانع‌کننده بر ضعف بخش بهداشت و درمان آمریکا است و تدوین طرحی برای مقابله با ویروس کرونا- در حالی‌که احتمال داده می‌شود این ویروس تا 18 ماه در این کشور ماندگار باشد، نقص فاحش در مدیریت بحران ویروس ارزیابی می‌شود.

در حالی‌که آمریکا، چین را در تلاش برای تضعیف کردن اقتصاد آن تحت تحریم قرار داده است ولی این کشور در مقابله با ویروس کرونا به موفقیت چشمگیری دست یافته؛ به‌گونه‌ای که طی 24 ساعت گذشته میزان ابتلا به این ویروس در "ووهان"، که کانون شیوع آن بوده، صفر اعلام شده است.

تداوم بحران کرونا به مدت یک و نیم سال در آمریکا ممکن است به "مصرف‌کنندگان و بخش بهداشت و درمان در این کشور را تحت الشعاع قرار دهد". نیویورک‌تایمز در عین حال خاطرنشان کرده که احتمال می‌رود کاهش احتمالی تولید، بر خدمات اضطراری نیز تاثیر می‌گذارد و باعث کمبود شدید تجهیزات آزمایشی و پزشکی می‌شود.

در حالی‌که "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا ادعا می‌کرد که در چارچوب طرح مقابله با ویروس، آمریکایی‌ها می‌توانند به طور رایگان آزمایش تست کرونا انجام دهند، ولی گزارش‌ها حاکی از کمبود شدید تجهیزات لازم برای آزمایش این ویروس در ایالات متحده است.

آیا شاهد آن خواهیم بود که واشنگتن از پکن برای کوتاه‌تر کردن مدت ذکر شده برای عمر ویروس کرونا در ایالات متحده کمک خواهد گرفت یا خیر؟

پربیننده ترین خبرها