گریفیتس: طرف‌های یمنی با توجه به شیوع کرونا، به تبادل اسرا شدت بدهند

گریفیتس: طرف‌های یمنی با توجه به شیوع کرونا، به تبادل اسرا شدت بدهند
شنبه 2 فروردين 1399 - 10:05

فرستاده سازمان ملل در امور یمن به طرف‌های نزاع گفت، با توجه به شیوع ویروس کرونا باید به اقدامات خود در تبادل اسرا شدت بدهند.

العالم- یمن

«مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن طرف‌های نزاع در این کشور را به تسریع در روند تبادل اسرا با توجه به شیوع ویروس کرونا فراخواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وی گفت: طرف‌ها باید تدابیر لازم برای تسریع در آزادسازی اسرا و اجازه بازگشت بی‌خطر آنها به منازلشان را فراهم کنند.

وی تأکید کرد، در سایه شیوع کرونا به آزادسازی تمام اسرا و بازداشت‌شدگان به موجب توافق تبادل اسرا نیاز بیشتری حس می‌شود.

تا جمعه (دیروز) هیچ مورد ابتلا به کرونا در مناطق تحت تسلط دولت نجات ملی یمن و یا دولت مستعفی این کشور ثبت نشده است.

بر اساس توافقی که در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۸ میان صنعاء و دولت مستعفی در استکهلم سوئد امضا شد دو طرف توافق کردند اسرا را آزاد کنند و آتش‌بس در استان «الحدیده» در غرب یمن برقرار شود.

تعداد دقیق اسرا از هر دو طرف مشخص نیست اما تا کنون دولت نجات ملی یمن اسامی هفت هزار اسیر و دولت مستعفی یمن اسامی هشت هزار و ۵۶۷ اسیر را به گریفیتس تحویل داده‌اند.

در فوریه گذشته سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از توافق دو طرف بر سر طرحی مفصل برای اتمام اولین عملیات تبادل اسرا خبر داد و مرحله اول این توافق که در اردن امضا شد شامل آزادسازی ۱۴۲۰ اسیر است.

در همین زمینه، «ضیف الله الشامی» وزیر اطلاع‌رسانی یمن و سخنگوی دولت نجات ملی نیز نسبت به توطئه جدید آمریکا و ائتلاف سعودی علیه ملت یمن، هشدار داد.

وی تأکید کرد که آمریکا قصد دارد کرونا را وارد کشورهایی مانند یمن و سوریه کند که نتوانسته است، با قدرت سلاح، آنان را به زانو درآورد.

فارس

پربیننده ترین خبرها