چه کسانی مخالف ماندن بن سلمان در هیات بیعت هستند؟

چه کسانی مخالف ماندن بن سلمان در هیات بیعت هستند؟
يکشنبه 3 فروردين 1399 - 15:15

رسانه های غربی اوایل ماه مارس در یک افشاگری جنجالی از بازداشت عده ای از شاهزادگان سعودی و درصدر آنان شاهزاده احمد بن  عبدالعزیز برادر ملک سلمان و محمد بن نایف وزیر کشور سابق خبر دادند.

العالم - عربستان سعودی

گمانه ها درباره عللی که ولیعهد سعودی را به بازداشت عمو و برخی از پسرعموهایش واداشت، متفاوت است.

هیات بیعت عربستان چیست؟

ملک عبدالله در دسامبر 2007 دستور تاسیس "هیات بیعت" را داد . این هیات متشکل از فرزندان ذکور ملک عبدالعزیز یا نوه های آنان و نیز دو فرد دیگر بود که شاه آن ها را انتخاب می کرد، اولی ، یکی از پسران شاه و دیگری یکی از پسران ولیعهد سعودی بود.

ماموریت این هیات، مشورت کردن با شاه برای انتخاب ولیعهد بود.

ملک عبدالله قبل از فوت خود در ماه می 2017 ، برادر ناتنی خود یعنی شاهزاده مشعل بن عبدالعزیز را به عنوان رئیس این هیات انتخاب کرد.

مخالفت سه نفر با بن سلمان

در 21 ژوئن 2017 ، شاه عربستان در تصمیمی ناگهانی، محمد بن نایف ولیعهد وقت سعودی را از همه سمت هایش برکنار کرد و به جای وی ، محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی،31 نفر از اعضای هیات بیعت که جمعا 34 عضو دارد، با بیعت با بن سلمان به عنوان ولیعهد موافقت کردند.

مساله قابل توجه این است که هیچ یک از رسانه های رسمی یا غیررسمی سعودی، اسامی سه شاهزاده مخالف با اینکه محمد بن سلمان بعد از فوت پدرش بر کرسی سلطنت تکیه بزند، اعلام نکردند و رای گیری به طور محرمانه صورت گرفت.

مساله قابل توجه این بود که در دوران محمد بن سلمان، هیات بیعت بسیار منزوی شد، و اصلا مانند گذشته فعالیت نداشت ، همچنین هیچ رئیسی برای آن به جای شاهزاده مشعل انتخاب نشد.

مساله قابل توجه این است که اولین اختلاف در دوران ملک عبدالله وبعد از فوت شاهزاده سلطان و انتخاب شاهزاده نایف به عنوان ولیعهد در سال 2011 نمایان شد. در آن زمان، شاهزاده طلال در اعتراض به نادیده گرفتن جمعی از شاهزادگان از سوی شاه، از این هیات استعفا کرد و پسرش خالد به جای او منصوب شد.

به موجب ماده پانزدهم اساسنامه هیات بیعت، اعضایی که بیشتر سن را دارد، باید ریاست این هیات را برعهده داشته باشد و درحال حاضر قرار است که شاهزاده ممدوح عبدالعزیز که بعد از ملک سلمان، بزرگ ترین پسر ملک عبدالعزیز به شمار می رود، ریاست این هیات را برعهده گیرد.

اعضای هیات بیعت

به گزارش پایگاه عربی 21 ، افزون بر محمد بن سلمان، مساله قابل توجه این است که یکی از اعضای هیات بیعت، که جز کسانی بود که اسمش اخیرا جز بازداشت شدگان بود، شاهزاده نایف بن احمد بن عبدالعزیز است.

از دیگر مسائل قابل توجه ، پس از فوت بندر پسر ملک سعود در سال 2016 این است که در حال حاضر، هیچ یک از پسران ملک سعود در هیات بیعت، حضور ندارند. با اینکه 25 پسر او در قید حیات هستند.

چهار نفر از پسران ملک عبدالعزیز در حال حاضر در هیات بیعت حضور دارند. این افراد شامل ممدوح (81 ساله)، وعبد الإله (81 ساله)، ومشهور (78 ساله)، ومقرن (75 ساله) هستند.

به جز، مشهور و ممدوح که برادران باقیمانده از پسران ملک هستند، و شاهزاده احمد و ملک سلمان، بقیه اعضا که تعدادشان 30 نفر است، هیچ سمت مهم و حساسی را در دولت سعودی ندارند ، به جز فیصل بن بندر امیر منطقه ریاض و فهد بن ترکی بن عبدالعزیز که فرمانده نیروهای ائتلاف سعودی - اماراتی در یمن است.

از جمله اسامی معروف در هیات بیعت، شاهزاده محمد بن فهد است که در دوران پدرش ، فعالیتی قابل ملاحظه داشت و نیز شاهزاده خالد بن سلطان وزیر دفاع سابق است.

همچنین شاهزاده خالد الفیصل امیر منطقه مکه و خالد بن طلال برادر الولید بن طلال است.

دیگر اعضای هیات بیعت شامل فيصل بن ثامر، مشعل بن ماجد، عبد العزيز بن نواف، فهد بن تركی، سعود بن نايف، فهد بن بدر، محمد بن مشاری، منصور بن متعب، تركی بن عبد الرحمن و عبد العزيز بن مشعل و نیز "خالد بن عبد الله، سعود بن عبد المحسن، بندر بن مساعد، فيصل بن بندر، طلال بن منصور، محمد بن سعد، محمد بن ناصر، فيصل بن خالد، بدر بن محمد هستند.

پربیننده ترین خبرها