نقش‌های مخرب ائتلاف سعودی- اماراتی: حمایت از شبه‌نظامیان در راستای تجزیه یمن

نقش‌های مخرب ائتلاف سعودی- اماراتی: حمایت از شبه‌نظامیان در راستای تجزیه یمن
چهارشنبه 6 فروردين 1399 - 11:11

تحرکات و اقدامات ائتلاف سعودی- اماراتی در مناطق جنوبی یمن موید این واقعیت است که این ائتلاف متجاوز از همان آغاز جنگ خونین در این کشور حمایت از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب و تجزیه یمن را هدف قرار داده است.

العالم- یمن

به گزارش العالم به نقل از العربی الجدید، اگر چه ائتلاف سعودی- اماراتی به بهانه حمایت از دولت "عبد ربه منصور هادی" ( رئیس‌جمهور مستعفی و فراری) و جلوگیری از ساقط شدن این دولت، جنگ علیه یمن را آغاز کرد اما اقدامات آنها طی 5 سال اخیر باعث شد شطرنج سیاسی و نظامی به نفع "انصارالله"، تغییر یابد. بارزترین این ضربه‌ها را می‌توان در حمایت از شبه‌نظامیان مستقر در استان‌های جنوبی و سواحل غربی به‌ویژه در "سقطری"، "المهره" و "المکلا" دید که منجر به محدود شدن و حتی از بین رفتن اختیارات دولت منصور هادی در این مناطق گشت.

یک تحول مهم در اوایل فوریه رخ داد و امارات عقب‌نشینی حدود 15 هزار نیروی خود از یمن را اعلام کرد. "عیسی المزروعی" جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش امارات با اعلام این خبر، تصریح کرد که در این مدت 200 هزار نفر از شبه‌نظامیان یمنی توسط ارتش امارات آموزش دیده‌اند. منظور المزروعی از شبه‌نظامیان، افراد گروه‌های موسوم به "الحزام الامنی"( کمربند امنیتی)، "النخبه الشبوانیه"، "النخبه الحضرمیه" و "النخبه السقطریه" است؛ گروه‌هایی جدایی‌طلب که تحت فرماندهان سلفی تزدیک به "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی هستند.

چند ماه قبل از عقب‌نشینی رسمی امارات از یمن، سناریوی تعریف‌شده "کودتا علیه منصور هادی" در عدن و حل و فصل سیاسی بود به گونه‌ای که نقش جدایی‌طلبان در آینده دولت تضمین شود.

در آگوست گذشته، نیروهای جدایی‌طلب "شورای انتقالی جنوبی" علیه دولت مستعفی شورش کرده و نهادهای دولتی در عدن را به اشغال خود درآورده و نیروهای دولتی را از آنجا اخراج کردند؛ که در نتیجه این عملیات، تقریبا روزانه درگیری‌هایی میان طرف‌های مورد حمایت امارات به وقوع می‌‌پیوست.

در همین راستا، روز گذشته درگیری‌هایی در اطراف بانک مرکزی یمن در استان عدم میان نیروهای دولت مستعفی منصور هادی و نیروهای تحت حمایت امارات به‌وقوع پیوست که در نتیجه آن، شماری از نیروهای طرفین زخمی شدند و یک خودروی زرهی در آتش سوخت. نیروهای "کمربند امنیتی" از آگوست گذشته و از زمان سیطره "شورای انتقالی بر عدن" ماموریت محافظت از بانک مرکزی را به دست گرفته‌اند.

ناظران معتقدند که ائتلاف چند ماه بعد از تصرف عدن، نقش خود در حمایت از دولت منصور هادی را نادیده گرفت و قطب‌نما را برای تشکیل شبه‌نظامیان جایگزین این دولت چرخاند. "غمدان الیوسفی" تحلیلگر سیاسی با اشاره به سربازگیری عربستان سعودی از میان جوانان یمنی جهت مستقر شدن در مرزهای دو کشور به منظور مقابله با عملیات‌های مرزی انصارالله، اظهار داشت: "عربستان سعودی به استخدام یمنی‌ها در جنگ در مرزها اکتفا کرده تا در مقابل دستمزد روزانه، با نیروهای الحوثی [جنبش انصارالله یمن] بجنگند. سعودی‌ها آمادگی از دست دادن افرادشان را ندارند بنابراین یمنی‌ها را دعوت می‌کند که در مقابل پول ناچیزی، علیه یکدیگر بجنگند."

پربیننده ترین خبرها