پایداری و مقاومت ملت یمن پس از 5 سال جشن گرفتنی است

پایداری و مقاومت ملت یمن پس  از 5 سال جشن گرفتنی است
پنج‌شنبه 7 فروردين 1399 - 15:58

کدام یمنی می تواند آن ساعات دشوار را در صبح روز پنج شنبه 26 مارس 2015 را فراموش کند؟ زمانی که آسمان اغلب استان های یمن شاهد حضور گسترده جنگنده های (کشورهای مسلمان عربی) شد و پس از آن شهرها و روستاها، پل ها، زیر ساخت ها، بنادر و تاسیسات مالامال از گذازه های موشک های خوشه ای و هوشمند آنها شدند.

العالم - كشكول

در آن ساعتی که جنگ علیه یمن آغاز شد شهروندان یمنی در خواب صبحگاهی عمیقی فرورفته بودند و به ناگاه با صدای غرش موشک ها و جنگنده ها در آسمان سراسیمه از خواب برخاستند، و آنگاه بود که شراره های آتش و گدازه های موشک ها بر سر و روی زنان، کودکان، بیماران، کارگران، سالمندان و زندانیان فرو ریخت. ساعات آغازین این تراژدی ظالمانه چنین بود و پس از گذشت 5 سال این روند ظالمانه و غم انگیز همچنان ادامه دارد.

همه به یاد دارند که چطور در هفته اول آغاز جنگ یمن در یکی از اتاق های عملیاتی پایتخت ائتلاف ضد یمن در ریاض، "احمد العسیری" سخنگوی این ائتلاف گفت که جنگنده های ائتلاف بر 100 درصد از آسمان یمن سیطره پیدا کرده اند و همه سامانه های دفاعی یمنی از جمله جنگنده ها، رادارها، موشک ها، خمپاره انداز های یمنی و...را نابود کرده اند.

ائتلاف دشمن با هدف تضعیف ساختار نظامی و امنیتی یمن و گروههای مردمی و دیگر موسسه های امنیتی، بی امان و در هر ساعتی از شبانه روز بر سر مردم یمن موشک ریختند و بیش از 2000 حمله هوایی را به شکل روزانه با همراهی موشک های زمین به زمین در بردهای مختلف و توپخانه های پیشرفته و ناوهای جنگی انجام می دادند.

"احمد العسیری" سخنگوی ائتلاف ضد یمن، با حالتی پر طمطراق و آکنده از تفاخر، کلمات را کنار هم چید و اعلام کرد که یمن و مردم بزرگوار این کشور را نابود کرده است و همچو ولی نعمت خود و وزیر دفاع (محمد بن سلمان) هم کلام شد و مدعی شد که جنگ در یمن تنها چند هفته و یا نهایتا یک ماه به طول خواهد انجامید، و پس از آن همچون یک فاتح مغرورانه در خیابان ها ی شهر صنعای قدیم و محله های مختلف آن قدم می گذاشت اما اراده خداوندی همراه با پایداری ملت، ارتش و نیروهای مردمی یمنی بر آن بود که خیالپردازی های شیطانی آنها در این شهر نقش بر آب شود و ماسه های بیابان های یمن ، کوه های باشکوه و دشت های پاک آن نقشه مهاجمان ، مأموران ، مزدوران و منافقین را می بلعید ؛ آیا یمن مدفن مهاجمان نیست ؟!

امروز یمنی ها با افتخار و شکوه روز ملی پایداری و ثبات و مقاومت را در سالگرد آغاز حملات ائتلاف سعودی-اماراتی و مزدورانشان که به یمن خسانت کردند، جشن می گیرند و در حالی که یمنی ها خود را تداوم پایداری و پیروزی در ششمین سال آغاز این جنگ آماده می کنند، ملت، ارتش و نیروهای مردمی یمن در اغلب جبهه ها پیروزی و دستاوردهای قابل توجهی را کسب کردند. این پیروزی ها را با عناوین برجسته ای مزین کردند از جمله:

اول-تحقق پیروزی بر دشمن در جبهه های برون مرزی(جیزان، نجران و عسیر)

دوم-تحقق پیروزی های گسترده بوسیله پدافند هوایی المسیر و موشک های بالستیک در فرودگاههای حیاتی نجران، جیزان و عسیر و حتی ریاض و تاسیسات نفتی آرامکوهمچون پالایشگاه بقیق، پالایشگاه الشیبه، پایگاه های عفیف و الدوادمی، پالایشگاه ینبع و...

سوم: ارتش و نیروهای مردمی دستاوردهای قابل توجهی را در جبهه های مختلف جنگ با اعضای ائتلاف ضد یمن، به دست آورد از جمله آن می توان به عملیات "نصرمن الله"، و"البنیان المرصوص" اشاره کرد ، این پیروزی ها برای دیگر مردم و جوانان یمنی الهام بخش بود چنانکه بسیاری از جوانان یمنی از استان های مختلف داوطلب شدند که به ارتش و نیروهای مردمی بپیوندند و تقاضا چنان زیاد بود که فرماندهان نظامی اعلام کردند دیگر متقاضی جذب نمی کنند و مسئولان مجبور شدند برنامه های آموزشی و فرهنگی ویژه ای را برای آمادگی جهت مبارزه در میادین نبرد تدارک ببینند.

این تاثیر الهام بخش تنها یکی از ابعاد شیوه تعامل یمنی ها در زمان جنگ است.

"تاریخ سازی" تخصص ملت یمن است

به شهادت بسیاری از مورخین، تاریخ نگاران، راویان و صاحب نظران عرصه فرهنگ و تاریخ و ادب، ملت یمن ید طولائی در تاریخ آفرینی و اقدامات قهرمانانه در تمامی ادوار تاریخ دارند که شرح و بیان آن خارج از حوصله این بحث است اما این پیشینه تاریخی نشان می دهد که یمنی ها از این جنگ ظالمانه نیز سر بلند بیرون خواهند آمد و با صلابت و قدرت تمام در برابر این جنگ که بانیانش مدعیان دین و مذهب اما دشمنان اصلی آن هستند، پایداری می کنند.

این ائتلاف متشکل از ثروتمندترین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به استثناء عمان است و اخیرا نیز قطر از آن انصراف داد، همچنین برخی کشورهای عربی و اسلامی که منافع مشترکی با عربستان و امارات دارند، همچنین مزدوران یمنی و تروریست های داعش و القاعده و نیروهای بلک واتر و همچنین سودان است. و توسط فرماندهان نظامی آمریکایی و بریتانیایی رهبری می شود و این در حالی است که در آن سوی معادله ، ملت یمن هستند متشکل از نیروهای مقاومت و حوثی ها و همپیمانانشان در حزب مردمی الموتمر که با تمام توان در برابر این ائتلاف شوم 5 سال است که درحال مقاومت و پایداری هستند.

آیا این عجیب نیست که ائتلاف ضد یمن با این توان بالای مالی و اقتصادی، دارا بودن حمایت های لوجستیکی و دیپلماتیک از سوی کشورهای غربی و دارا بودن پیشرفته ترین نجهیزات نظامی در برابر مردم یمن که مجهز به تسلیحات سبک و متوسط هستند چنین شکست مفتضحانه ای را متحمل شده است؟

نسل های یمنی از این حجوم وحشیانه چه درس هایی گرفتند؟

همه منابع تاریخی در همه مراحل زمانی اشاره به یک حقیقت ثابتت دارند و آن هم این است که پشت هر هجوم و اشغالگری انگیزه هایی وجود دارد که ارتباط مستقیمی به منافع مستقیم و غیر مستقیم دارد.اما انگیزه عربستان و امارات در جنگ علیه یمن چه بود؟

این اولین حمله به یمن نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود، عربستان بارها به شمال و جنوب یمن در دهه های سی، شصت، هفتاد و نود حمله کرده است.

-اغلب کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس سودای تجزیه یمن را درسر می پرورانند چرا که کشوری با دولت مرکزی و متحد در همسایگیشان برای آنها خطر محسوب می شود.

-اغلب کشورهای عضو شورای همکااری خلیج فارس گره ای در تاریخ و هویت گذشته خود دارند و هرچقدر که امروز ثروتمند باشند تاریخ غنی یمن آنها را آزرده می کند.

-کشورهای همجوار، به دنبال تحقق اهداف و انگیزه های ژئو استراتژیک و اقتصادی در یمن هستند به همین دلیل سودای سیطره بر جزایر و بنادر یمنی را در سر می پرورانند تا از این طریق بر دریای عرب و تنگه باب المندب سیطره داشته باشند.

-یمن سرمایه انسانی فوق العاده ای دارد و این مسئله یکک عامل مهم در رقابت این کشور با همسایگاه عربش محسوب می شود و تعمدا در پی این هستند که ملت یمن را از پیشرفت ، تکنولوژی و علم دور نگه دارند.

-از روزی که متجاوزین جنگ علیه یمن را آغاز کردند، ظهور شبه نظامیان مسلح با حمایت متجاوزان مسئله ای بود که همواره چالشی جدی برای شهروندان یمنی محسوب می شد چرا که این افراد مسلح با پشتیبانی های تسلیحاتی و مالی که از اعضای ائتلاف ضد یمن دریافت می کردند همواره اقدامات وحشیانه ای علیه ساکنان محلی مرتکب می شدند و اموال عمومی و خصوصی را به غارت می بردند تا جایی که با تخریب گورستانهای مسلمانان، مسیحیان و یهودیان بر فراز آنها بنایی جدیدی می ساختند و بنادر، مدارس، دانشگاهها و تاسیسات نفتی و ساختمانی و هرچه که دم دستشان بود را به تاراج می بردند.

-تلاش ها برای تفرقه افکنی که پیشتر برخی از رهبران حزب سوسیالیسم یمن در پیش گرفته بودند با یکپارچه شدن این کشور در سال 1994 به شکست منجر شد اما جدایی طلبان که داعیه تجزیه یمن و جدایی جنوب یمن را دارند با حمایت امارات طی این پنج سال از هیچ جنایتی در جنوب این کشور و به ویژه عدن فروگزار نکردند، از تخریب مساجد اسماعیلیون تا غارت و چپاول اموال یمنی ها و آتش زدن کلیساها که روزی سمبل همزیستی مسالمت آمیز میان ادیان در عدن بود.

امارات همچنین طی این سالها پیوسته به دنیال کاشت بذر کینه و نفرت و آتش تفرقه افکنی و نژادپرسی در استانهای مختلف یمنی بود.

ملت یمن در گوشه گوشه این کشور طی 5 سال گذشته سخت ترین بلایا را در جریان محاصره و جنگ شاهد بوده و متحمل شدند... چگونه این کشور کوچک با مردمی فقیر و مظلوم این حجم از ظلم و ستم ومحرومینت را تحمل کرده است؟ چگ.نه این پنج سال بدون وجود اصول اولیه بهداشتی، خدمات و امور آموزشی و امور اولیه رفاهی و حداقل امکانات را سر کرده است؟آیا این مردم تاریخ ساز نیستند؟ آنان شگفت انگیز نیستند؟

این ملت متشکل از پزشکان، مهندسان، کارمندان، معلمان، کارگزان، کشاورزان و پیشه وران و همه و همه طی این چند سال اخیر در کنار یکدیگر بار اینهمه رنج ومصیبت را در رزندگی روزانه بر دوش کشیدند و از سوی جامعه جهانی ترد شدند اما با این وجود معجزه ای بزرگ آفریدند.

به همین دلیل است که تاکید داریم که این مقاومت و پایداری جشن گرفتنی است، مردم یمن هرسال پیروزی و پایداری خود را در برابر دشمن متجاوز جشن می گیرند و این پیام را به برادران و دوستتان خود در دیگر کشورها می دهند این است که سرنوشت جنگ ها را تسلیحات کشنده و دریای پول تعیین نمی کند، این پایداری و روحیه والای رزمندگان و ملت یمن است که کمر متجاوزین را خم کرده است.

عبدالعزيز صالح بن حبتور

نخست وزیر یمن

پربیننده ترین خبرها