ورود جنگ یمن به سال ششم/ شکست های فجیع ائتلاف سعودی

ورود جنگ یمن به سال ششم/ شکست های فجیع ائتلاف سعودی
پنج‌شنبه 7 فروردين 1399 - 18:23

تجاوز سعودی ها به یمن وارد سال ششم شد جنگی که به شهادت هزاران و زخمی شدن ده ها هزار تن از مردم بی دفاع یمن و تخریب زیرساخت های این کشور منجر شده است.

العالم - یمن

فرماندهی ائتلاف سعودی ، حمایت خود را از تصمیم آتش بس در یمن به بهانه کاستن از درد و رنج ملت یمن به بهانه مقابله با ویروس کورونا اعلام کرد این درحالیست که ائتلاف متجاوز سعودی طی سال های گذشته متحمل خسارت های بسیار شده است.

تجاوز سعودی ها علیه ملت یمن روز پنج شنبه 26 مارس درحالی وارد ششمین سال خود شد که ائتلاف متجاوز در میدان رویارویی با یمنی ها خسارت های بسیار متحمل شد. این درحالیست که یمنی ها طی پنج سال مقاومت و مقابله با تجاوزگری سعودی ها به پیروزی ها و موفقیت های نظامی بسیاری دست یافتند. با وجود اینکه از لحاظ تجهیزات و نیرو میان یمنی ها و دشمنانش اختلاف بسیار وجود دارد.

نگاهی گذرا به تحولات یمن در پنج سال گذشته از تجاوز عربستان سعودی و هم پیمانش امارات علیه یمنی های بیگناه تحت عنوان اسامی مختلف و با حمایت نظامی و نظارت مستقیم آمریکا نشان می دهد که عربستان در تجاوز خود که 26 مارس 2015 علیه یمن با عنوان " طوفان قاطعیت" آغاز کرد، شکستی فجیع را متحمل شد و نتوانست به هیچ یک از اهداف آشکار و اعلام شده خود از جنگ دست یابد ، جز اینکه شمار زیادی از مردم بی دفاع یمن را در کشتارهای وحشیانه به قتل رساند و زیرساخت های یمن را ویران کرد.

"ضیف الله الشامی" وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی و سخنگوی رسمی دولت یمن در گفت و گو با شبکه العالم گفت : معتقدیم کسی که تحولات را در دوران تجاوز عربستان سعودی به یمن دنبال کرده باشد، از نامگذاری عملیات سعودی ها که به طوفان قاطعیت نامیده شد، در می یابد که هیچ طوفانی پنج سال ادامه پیدا نمی کند و حتی سعودی ها بعدا تلاش کردند تا نام طوفان قاطعیت را به "احیای امید" تغییر دهند ، سپس وارد مرحله ی دیگر شدند تا این که این نامگذاری ها تمام شد و این درحالی بود که آن ها تلاش می کردند تا به پیروزی در زمینه های سیاسی و اجتماعی و رسانه ای دست یابند که در همه این زمینه ها شکست خوردند و چه برسد به وضع نظامی .

می توانیم بگوییم که عربستان به هیچ دستاوردی در این جنگ دست نیافت و بزرگ ترین بازنده این جنگ است و اکنون در موقعیت مناسب قرار ندارد و همه معتقدند که دراین جنگ، متحمل شکستی فجیع شده است.

"یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن که چند روز پیش درباره آمار تجاوز به یمن به طور مختصر در جمع خبرنگاران سخن گفته بود، به حجم گسترده حملات هوایی متجاوزان سعودی به یمن طی پنج سال گذشته اشاره کرد و گفت بیش از 257 هزار حمله، از سوی ائتلاف متجاوز سعودی اجرا که ما آن ها را رصد کرده بودیم و این آمار متعلق به حملاتی است که تا تاریخ 14 مارس جاری رصد کرده بودیم و جنگنده های متجاوز سعودی ، در سال پنجم تجاوز ، 6 هزار و 657 حمله را اجرا کرد که هزار و 225 مورد آن طی سه ماه گذشته انجام شد.

سریع همچنین با اشاره به حجم گسترده کشتارهایی که ائتلاف متجاوز سعودی از سال 2015 در یمن مرتکب شده است ، گفت : هزاران نفر از مردم عزیز یمن در این حملات ، شهید و ده ها هزار تن مجروح و همچنین خسارات بسیاری به زیرساخت ها و مراکز خدماتی وارد شده است.

سریع همچنین گفت : نیروی موشکی یمن، نقشی مهم در مقابله با تجاوز وحشیانه سعودی و پاسخ به جنایت های فجیع آن علیه غیرنظامیان داشت. نیروی موشکی یمن، طی سال های جنگ، بیش از هزار و 67 موشک بالستیک را به عمق خاک عربستان سعودی و امارات شلیک کرد. این درحالیست که بیش از 410 موشک بالستیک به مواضع نظامی حیات و تاسیسات و دیگر مراکز شلیک کرد.

درهمین رابطه، " مهدی المشاط " رئیس شورای سیاسی عالی یمن گفت : روز 26 مارس، نقطه عطفی مهم در تاریخ یمن به شمار می رود.

وی از مقاومت و پایداری ملت یمن در مقابله با قدرت های متجاوز طی پنج سال گذشته تقدیر کرد.

المشاط بر آمادگی یمن برای استقبال از هر گونه تلاش و طرح درچارچوب برقراری آتش بس فراگیر و واقعی تاکید کرد و از سازمان ملل خواست با ارائه کمک های لازم به صنعا به ویژه با توجه به زیرساخت های آسیب دیده در نتیجه حملات متجاوزان سعودی، به یمن کمک کند.

عربستان سعودی پس از اینکه برای نجات از باتلاق یمن به راه نجاتی دست نیافت، برای حفظ اندک آبروی خود، از طریق سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف سعودی به نام ترکی المالکی ، بحران کرونا و لزوم مقابله با آن را بهانه ای برای تلاش درجهت نجات خود از باتلاق یمن و جلوگیری از شکست های متوالی از سوی ارتش یمن و کمیته های مردمی در میدان های نبرد قرار داد.

المالکی گفت که فرماندهی نیروهای مشترک ائتلاف از تصمیم دولت (مستعفی) یمن درخواست دبیر کل سازمان ملل برای آتش بس در یمن و مقابله با پیامدهای ناشی از گسترش ویروس کرونا را تایید می کند و می پذیرد.

"انتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل پیشتر از همه طرف های درگیری در مناطق مختلف جهان خواسته بود که برای مقابله با "دشمن مشترک " یعنی ویروس کرونا، جنگ را کنار بگذارند و به آتش بس روی بیاورند.

" محمد عبدالسلام" رئیس هیات ملی مذاکره کننده یمنی در توئیتی نوشت : هر گونه راه حل سیاسی و عادلانه و دایم برای بحران یمن، قبل از آتش بس و لغو محاصره عملی نیست.

وی افزود : تجاوز امریکا به یمن با ابزارهای خود یعنی عربستان سعودی و امارات وارد ششمین سال خود شده است ، بدون اینکه به هیچ دستاوردی جز کشتار وحشیانه و بی نظیر ملت یمن دست یابند.

رئیس هیات ملی یمن روز سه شنبه گفته بود ویروس تجاوز ومحاصره با تصمیم گیری آمریکا وارد ششمین سال خود در یمن شده است و بعید نیست که کورونا ، ساخته دست آمریکا باشد ولی اکنون از کنترل این کشور خارج شده است.

وی تاکید کرد: تصمیم ملت ما، تسلیم نشدن و ادامه دفاع در برابر متجاوزان است.

پربیننده ترین خبرها