عراق؛ الزرفی و سناریوهای پیش رو       

عراق؛ الزرفی و سناریوهای پیش رو       
شنبه 9 فروردين 1399 - 12:23

بحران انتخاب نخست وزیرعراق روز به روز در حال افزایش است و با افزایش جنجال ها و مخالفت با راهکار انتخاب  عدنان الزرفی از سوی برهم صالح برای تشکیل کابینه ابعاد حساس تری به خود گرفته است.

العالم - تحلیل روز

"ائتلاف الفتح" بزرگترین تشکل عراق که بر اساس قانون اساسی مشروعیت انتخاب نامزد را دارد قاطعانه با انتخاب الزرفی مخالف بود و تشکل های مهمی مانند ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری الماکی،العقد الوطنی و النهج الوطنی نیز در این مسیر همراهش بودند. این در حالی است که جریان الحکمه نیز به نوع خود به شدت از اقدام برهم صالح در انتخاب الرزفی انتقاد و آن را نقض قانون اساسی و عرف سیاسی دانست که به بیت سیاسی شیعه حق انتخاب نخست وزیر را می دهد حتی موضع ائتلاف سائرون نیز مبهم است و برای تایید الزرفی در پارلمان شرایطی مشخص کرده اما ائتلاف النصر که الزرفی بدان وابسته است ، از وی اعلام جانبداری کرد.

گروه های کرد اما همانگونه که انتظار می رود منتظر شنیدن یک صدا از بیت سیاسی شیعه هستند از این رو بعید است شخصیت جنجالی را انتخاب کرده و گروه مهمی از شیعه را نادیده بگیرند به ویژه که این گروه در کنار پیشمرگه با گروه تروریستی داعش جنگیده است.

به دلائل فوق، هم اکنون سخن از معرفی نامزدی به جای الرزفی است به گونه ای که تشکل های شیعی این روزها نام چندین رئیس دانشگاه و شخصیت های دانشگاهی را به برهم صالح پیشنهاد داده اند..

"عدنان فیحان" رئیس تشکل صادقون نیز با شدت یافتن بحران تهدید کرد گروه مخالف ، در صورت عدم عقب نشینی انتخاب الزرفی، نمایندگان مجلس را برای استعفای برهم صالح، بسیج خواهد کرد.

"حسین الزهیری" نماینده فراکسیون الفتح در پارلمان نیزگفت: ائتلافش الزرفی را شخصیت جنجالی می داند که مورد تایید مراجع و مردم نیست و دو تابعیتی است.

تحرکات اخیر الزرفی در دو سطح ملی و بین المللی و دیدارها و مواضعش موجب نگرانی گروههای سیاسی مخالف با انتخاب وی شده است و این گروه ها معتقدند وی پیش از جلب اعتماد مجلس در صدد تاثیر گذاری بر تصمیمات سیاسی است از این رو با سفرای کشورهای عضو دائم شورای امنیت نشست هایی برگزار کرده است.

این گروهها هم چنین نگران باقی نگاه داشتن نیروهای امریکایی و گسترش حضور آنان در خاک عراق علیرغم تصمیم پارلمان و درخواست مردم برای پایان حضورشان هستند.

در برابر این بحران اما سه سناریو وجود دارد اول اینکه تشکل های شیعی یا جایگزینی برای الزرفی انتخاب کنند یا در مجلس برای دادن رای اعتماد یا عدم اعتماد به وی گرد هم بیایند و در صورت شکست دو سناریوی پیشین، دولت پیشبرد امور به ریاست عادل عبدالمهدی تا برگزاری انتخابات زودهنگام به فعالیت خود ادامه دهد.

نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها