احتمال تبرئه خفاش از عامل بودن برای ویروس کرونا

احتمال تبرئه خفاش از عامل بودن برای ویروس کرونا
شنبه 9 فروردين 1399 - 17:53

از همان لحظه اول شروع ویروس کرونا در چین و سپس بسیاری از کشورهای جهان، یک عقیده تحقیقاتی که تقریبا به خبر اصلی در همه روزنامه ها تبدیل شد، وجود داشت مبنی بر اینکه منشا مستقیم ویروس کرونا، نوعی خفاش است که به خفاش نعل اسب معروف است.

العالم - گوناگون

اما نتایج دو تحقیق جداگانه که 26 ماه مارس منتشر شد، نشان داد که شاید حیوان دیگری به نام مورچه‌ خوار پولک‌ دار عامل انتقال این ویروس به انسان بوده باشد.

بیماری هایی که از حیوانات به انسان منتقل می شوند، بیماری های مشترک انسان و دام (زئونوز) نامیده می شوند. بسیاری از ویروس ها هستند که از حیوانات به انسان منتقل شده و فاجعه های واقعی را به بار آورده اند مانند ایدز که از شامپانزه یا ویروس ابولا که از یکی از انواع خفاش های میوه خوار به انسان منتقل شده اند.

نمونه های مورچه خوار پولک دار

در تحقیق اول که در مجله "نیچر" منتشر شده، آمده است: طی تجاربی که محققان بخش ویروس در دانشگاه هنگ کنگ انجام داده اند، بررسی 43 نمونه از اعضای بدن مورچه خوار پولک دار صورت گرفته است، مشاهده شد که در 6 مورد آن ها، اسید ریبونوکلئیک یا آر اِن اِی مشابه آر. ان. ای ویروس کرونا وجود دارد.

در آزمایش های بیشتر که برای اطمینان از این موضوع روی 12 مورچه خوار پولک دار انجام شد، مشخص شد که سه مورد از آنان دربردارنده آر ان ای مخصوص ویروس کرونا هستند.

به موجب این تحقیق، میزان تشابه میان آر ان ای مشاهده شده در هر یک از این نمونه با آر ان ای مخصوص ویروس کرونا ، نسبت 85 در 92 درصد است.

اما یک تحقیق که در انجمن شیمیایی آمریکا انجام شد و در نشریه "ژورنال اوف پروتیوم ریسرچ" منتشر شد، نشان می دهد که میزان تشابه نمونه های گرفته شده از مورچه خوار پولک دار با ویروس کرونا ، 91 درصد است.

افزون بر آن محققان، مجموعه هایی از اطلاعات بیشتر و روش ها و اصول اطلاعات جدیدتر و دقیق تر را برای تحلیل ژن کرونا به کار گرفتند و به این نتیجه رسیدند که ادعاهای سابق مبنی بر رابطه مستقیم میان مورچه خوار پولک دار و مارها یا فیروس ایدز، دقیق نیست.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که مورچه خوار پولک دار عامل انتقال این ویروس از حیوانات به انسان است اما با وجود این، امکان دارد که به جز مورچه خوار پولک دار، عاملان دیگری برای انتقال این ویروس وجود داشته باشد.

با وجود اینکه ، مورچه خوار پولک دار رو به انقراض است و قوانینی برای عدم استفاده از آن چه به عنوان خوراک و چه به عنوان طب جایگزین یا استفاده در صنایع پوشاک وجود دارد، اما این حیوان همچنان به طور غیرقانونی در بازارهای چین و برخی کشورهای دیگر فروخته می شود.

کارشناسان این حوزه معتقدند که بهترین راه برای پیشگیری از جهش های ویروسی مشابه ، به کار گیری تلاش ها برای تنظیم بازار فروش حیوانات (چه برای مصرف خوراکی و چه برای پرورش) در سطح جهانی به ویژه در چین است.

پربیننده ترین خبرها