نظرکده/

با تلاش آمریکا برای رویارویی با حشدالشعبی چه عواقبی در انتظار واشنگتن است؟

با تلاش آمریکا برای رویارویی با حشدالشعبی چه عواقبی در انتظار واشنگتن است؟
يکشنبه 10 فروردين 1399 - 21:03

روزنامه نیویورک تایمز طی گزارشی فاش کرد طی روزهای اخیر نشستی از سوی اعضای دولت ترامپ برای بررسی یک طرح نظامی جهت حمله به حشد الشعبی و به ویژه گردان های حزب الله عراق برگزار شده است.

العالم-نظرکده

کارشناسان بر این عقیده هستند که وضعیت میدانی و سیاسی در عراق بسیار متفاون با آنچه که در گذشته شاهد آن بودیم، نظیر همین اتفاق را در سوریه نیز شاهد هستیم، چنانکه ارتش و نیروهای همپیمان ارتش سوریه صحنه های قهرمانانه ای را مقابله با داعش و پاکسازی خاک سوریه از وجود این تروریست ها آفریدند.

بر اساس باور کارشناسان، واقعیت سیاسی در عراق طی دوره اخیر تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است ، پس از اقدامات ناقض امنیت و حاکمیت عراق توسط نظامیان اشغالگر آمریکایی در بغداد و دیگر استانهای عراق، پارلمان عراقی به عنوان نماینده مشروع مردم این کشور در اقدامی تاریخی و در پاسخ به درخواست "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر پبشین عراق، به خروج این نظامیان اشغالگر آمریکایی رای مثبت دادند.

بر این اساس، ساکنان شهرهایی که به اشغال داعش درآمده بود دیگر، و شهرشان به شهر مرده ها تبدیل شده و از خانه های خود آواره شده و به مناطق دیگر گریخته بودند اجازه تکرار این مصیبت را نمی دهند، از سوی دیگر، آمریکا امروز به دلیل سیاست های غلط ترامپ در پرونده های مختلف از جمله مسئله عراق در موقعیت نامطلوبی قرار گرفته است، صرف نظر از عدم ثبات در سیاست های ترامپ که وامدار شخصیت وی است، وی نمی خواهد با درگیری مستقیم با گروههای رسمی عراق خود را به دردستر تازه ای بیندازد چرا که هنوز به خاطر دارد که چگونه شهروندان آمریکایی با تجمع در مقابل کاخ سفید خواستار توقف جنگ های آمریکا در جهان بودند.

از سوی دیگر، طرح دولت ترامپ برای رویارویی با حشدالشعبی و فاش شدن آن توسط رسانه ها بیان کننده این موضوع است که در داخل دولت ترامپ درخصوص جنگ و فعالیت نظامی در عراق اختلاف نظر وجود دارد و در حالی که برخی خواستار اجرای عملیات نظامی علیه حشدالشعبی هستند، گروهی نیز وجود دارد که درخصوص عواقب این اقدامات هشدار می دهد، و همین گروه مخالف است که پای رسانه ها را به این مسئله باز کرده است.

طبق تحلیل های کارشناسان و ناظران تحولات عراق، آمریکایی ها قصد ندارند از عراق خارج شوند و از سوی دیگر ابقای نظامیان در عراق به ناچار پای مسائل نظامی را به میان باز می کند، که به معنی ورود آمریکا به جنگی جدید، از سوی دیگر، مقاومت عراق نیز در مرحله جدیدی از قدرت و توانایی نظامی قرار گرفته است و با توجه به این مسئله هیچ به مصلحت آمریکا نیست که خود را رد جنگ جدیدی علیه عراق گرفتار کند.

در پایان باید تاکید داشت که آمریکا در تلاش است که از تناقض های موجود در عراق سوء استفاده کند اما این تناقضات از آنچه که در سال 2011 در این کشور وجود داشته است، بدتر نیست.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها