آیا کرونا عامل تحویل پایگاه های امریکایی در عراق است؟

آیا کرونا عامل تحویل پایگاه های امریکایی در عراق است؟
يکشنبه 10 فروردين 1399 - 18:30

العالم _ عراق

خبر:

چند روز پس از تحویل پایگاه آمریکایی "قیاره" در موصل به نیروهای عراقی امروز پایگاه "کی1" در کرکوک هم به عراقی ها تحویل داده شد.

تحلیل:

  • اگرچه نفس خروج نیروهای بیگانه از عراق را باید به فال نیک گرفت اما تا اینجای کار به نظر می رسد امریکا تنها به تحویل پایگاه های مشترکش با عراق تن داده است. این یعنی انکه نباید این رفتار را به خروج و عقب نشینی از کل عراق تفسیر کرد.
  • به نظر می رسد چنانچه نام پایگاهی مانند "عین الاسد" در ردیف پایگاه های تخلیه شده عراق قرار بگیرد آنگاه می توان به خروج ترامپ از این کشور و البته تحقق وعده انتخاباتی اش امیدوار شد، هرچند این مساله خیلی بعید به نظر می رسد. به ویژه انکه پس از حمله اول اخیر به "پایگاه تاجی" گفته شد آمریکا نیروهایش را از تاجی به عین الاسد منتقل کرده است و به همین خاطر هجوم موشکی به این پایگاه در مرحله دوم و با 33 موشک تلفاتی روی دست ترامپ نگذاشت.
  • واقعیت ان است که ماندن پرحجم در عراق با توجه به انتخابات پیش روی امریکا از یک سو و حملات مختلف و متعدد بی نام و نشان به مواضع امریکا در عراق از دیگر سو برای شخص رییس جمهور بسیار پرهزینه شده است به ویژه آنکه کرونا نیز بی رحمانه مشغول به انتقام گیری از ترامپ در ماورای مرزهای آمریکاست.
  • این روزها و در سایه درگیری های داخلی ترامپ با کرونا در آمریکا بروز گونه ای درگیری در منطقه و به ویژه درعراق برای رییس جمهور به کابوسی وحشتناک بدل شده است این را می توان از گزارش چند روز پیش نیویورک تایمز و نگاه ترامپ به گروه های مقاومت در عراق درک کرد اما انچه در این میان مسلم است اینکه ترامپ نه انگیزه ای برای خروج از عراق دارد و نه مایل است تا برای حضورش در این کشور متکفل هزینه هایی از جنس تلفات انسانی شود و لذاست که باصطلاح رعد و برق می کند اما این ابراز غضبش با باریدن همراه نیست.

پربیننده ترین خبرها