پرچم مقدونیه شمالی در مقر ناتو بر افراشته شد

پرچم مقدونیه شمالی در مقر ناتو بر افراشته شد
دوشنبه 11 فروردين 1399 - 22:02

پرچم جمهوری مقدونیه شمالی روز دوشنبه در مقابل مقر پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل و دو مرکز فرماندهی این سازمان نظامی در شهر مونس بلژیک و نورفولک در ایالت ویرجینیای آمریکا به عنوان سی و امین عضو ناتو برافراشته شد.

العالم- اروپا

به گزارش پایگاه های اینترنتی بالکان، مراسم برافراشتن پرچم جمهوری مقدونیه شمالی در بروکسل در حضور «ینس استولتنبرگ» دبیر کل و مارشال «استوارت پیچ» رییس کمیته نظامی و «زوران تودوروف» رییس هیات دائمی ناتو سازمان در مقدونیه شمالی برگزار گردید.

جمهوری مقدونیه شمالی در ۲۷ مارس سال جاری میلادی ( ۸ فروردین) پس از ثبت اوراق رسمی پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو در وزارت امور خارجه آمریکا بطور رسمی به عنوان سی و امین عضو این پیمان نظامی پذیرفته شد.

اسپانیا، آخرین عضو ناتو بود که پروتکل الحاق مقدونیه شمالی به ناتو را امضا کرد.

پروتکل الحاق هر کشور نامزد پیوستن به ناتو می بایستی در پارلمان های تمامی اعضای این پیمان نظامی تایید شود.

پارلمان مقدونیه شمالی توافق نامه الحاق این کشور به ناتو را در ۱۱ فوریه سال جاری ( ۲۲ بهمن ماه) با رای موافق ۱۱۴ نماینده از یکصد و بیست نماینده مجلس تصویب کرد.

مقدونیه شمالی از سال ۱۹۹۹ میلادی در «برنامه اقدام عضویت (MAP ) ناتو» شرکت داشته است. برنامه اقدام عضویت توصیه ها و کمک های لازم را به کشورهای خواهان عضویت در این ائتلاف ارائه می دهد.

در نشست سال ۲۰۰۸، مقدونیه برای عضویت در این ائتلاف همراه با کشورهای کرواسی و آلبانی دعوت شده بود، اما عضویت این کشور به توافق آن با یونان برای رفع اختلافات دو کشور مشروط بود.

مقدونیه و یونان ( ۲۷ خرداد ۱۳۹۷) موافقتنامه تاریخی را در مکان ساحلی پرسپا در سواحل شمالی یونان در مورد حل اختلافات دو کشور بر سر نام مقدونیه امضا کردند.
بر اساس این موافقت نامه، اسکوپیه و آتن توافق کردند که نام جدید مقدونیه (جمهوری سابق یوگسلاوی) به «جمهوری مقدونیه شمالی» تغییر یابد و به این صورت راه برای این کشور در مسیر عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا هموار شد.

مشکلات با یونان بر سر نام کشور مقدونیه از مسائل مهمی بود که دولت اسکوپیه با آن روبه رو بوده است. از زمان اعلام استقلال مقدونیه در سال ۱۹۹۱ از یوگسلاوی، این کشور با یونان بر سر نام جمهوی مقدونیه اختلاف داشته است.
یونان به دلیل اینکه مقدونیه قدیم بخش بسیار بزرگی از خاک یونان را شامل می شد، نگران این مساله بود که دولت مقدونیه بعدها ادعایی در باره این بخش از یونان مطرح کند و به همین دلیل خواهان تغییر نام جمهوری مقدونیه بود.

مقدونیه با جمعیتی برابر با حدود دو میلیون و ۴۶ هزار نفر و مساحتی با ۲۵ هزار و ۷۱۳ کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان و جنوب شرقی اروپا قرار دارد.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها