آخرین تحولات سیاسی در سرزمین های اشغالی/ آینده لیست مشترک عربی در کنست پس از فروپاشی ائتلاف "سفیدآبی" چه خواهد شد

آخرین تحولات سیاسی در سرزمین های اشغالی/ آینده لیست مشترک عربی در کنست پس از فروپاشی ائتلاف
سه شنبه 12 فروردين 1399 - 11:45

پس از ائتلاف بنی گانتز رهبر حزب "سفیدآبی" با بنیامین نتانیاهو، این حزب دچار ضربه هولناکی شد و پس از انصراف حزب "هناک مستقبل" به رهبری یائیر لابید وزیر اقتصاد و تیلیم به رهبری موشه یعلون وزیر دفاع اسبق دچار فروپاشی شد.

العالم- فلسطین

لیست مشترک عربی که امیدوار بود با پیوستن به ائتلاف گانتز (پیش از پیوستن وی به نتانیاهو) نقش بیشتری داشته باشد هم اکنون در موقعیت نامناسبی قرار گرفته و همین مساله موجب شده تا درباره امکان لغو بسیاری از قوانین نژادپرستی علیه فلسطینیان به ویژه معامله قرن که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیشنهاد داده بود،سخن بگوید.

گروههای فلسطینی اینک پس از اینکه قربانی گانتز شده اند، در پی یافتن پاسخ هایی برای چندین سوال درباره نقش آتی کنست در شرایط کنونی و نحوه برخورد با قوانین قوم گرایی و الحاق سرزمین هایی که پیش از این قول مقابله با آن را داده بود، هستند.

محمد حسن کنعان،نماینده پیشین لیست عربی در کنست گفت: پس از فروپاشی فهرست سفید آبی، بنی گانتز و شماری از نمایندگان به ائتلافی دولتی خواهند پیوست که 61 نماینده ای که وی را برای تشکیل دولت تایید کرده بودند ، اصلا انتظار آن را نداشتند.

وی گفت: اکنون عملا ائتلاف گسترده ای تشکیل شده و مخالفان از جمله لیست مشترک عربی در موضع ضعف قرار دارد و فعالیت برایش دشوار شده است.

وی افزود: اما این لیست با تمام توان برای بهره گیری از همه امکانات برای اهداف خود از جمله قانون قوم گرایی بهره خواهد برد، این لیست نمی تواند چیزی را تغییر دهد اما در آینده از تصویب برخی از قوانین نژاد پرستانه جلوگیری خواهد کرد.

وی تاکید کرد: احزاب راست اسرائیل پس از پیوستن بنی گانتز به دولت بنیامین نتانیاهو قدرتمندتر شده اند.

وی در خصوص دوره ای شدن نخست وزیری میان نتانیاهو و گانتز نیز گفت: به نظر من نتانیاهو به قول خود در دوره ای بودن این بازی سیاسی عمل نمی کند زیرا هدف وی مصون ماندن از دستگاه قضای اسرائیل بود.

از سوی دیگر "ایمن الرقب" استاد علوم سیاسی و یکی از فرماندهان جنبش فتح نیز گفت: پس از نزدیک شدن به تشکیل دولت یکپارچه اسرائیلی با توافق نتانیاهو و بنی گانتز، همه مخالفان از جمله اویگدور لیبرمان در مقابله با این دولت ناتوان هستند.

وی تاکید کرد: تصممیات دولت جدید تصمیماتی راستگرایانه و افراطی خواهد بود زیرا گانتز و افراد باقی مانده با وی در صف راستی های میانه قرار دارند بنابراین مقابله با این ائتلاف برای لیست مشترک عربی که به پایان دوره نتانیاهو و احزاب راست خوش بین بودند، دشوار خواهد بود.

وی افزود: تصویب شمار زیادی از تصمیمات نژادپرستانه در کنست با مخالفت و اعتراض لیست عربی و احزاب باقی مانده چپ گراها مواجه خواهد شد بنابراین آراء مخالفان در اعتراض به این تصمیمات ماندن الحاق مناطقی از کرانه باختری در بهترین حالت از 30 رای فراتر نخواهد رفت.

وی درباره آینده لیست عربی گفت: اعضای این لیست در صدد بازنگری در معادلات خود هستند و با تمرکز بر فعالیت رسانه ای با همه سیاست های نژادپرستانه دولت جدید مخالفت کرده و از کنست به مبارزه خود ادامه خواهند داد حتی اگر صدایش ضعیف باشد.

وی در پایان گفت: جنگ در کنست دشوار خواهد شد اما چاره ای جز مقابله به روش معمول نیست.

بنی گانتز رهبر ائتلاف سفید آبی در چهارچوب معامله با حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو به عنوان رئیس کنست انتخاب شد و 74 نفر از اعضای کنست در مقابل 18 رای به مخالف وی ، به وی رای دادند .

وی در اولین سخنرانی پس از انتخابش گفت: دموکراسی پیروز شد و انتخاب وی برای ایجاد وحدت میان مردم است.

براساس گزارش های رسانه ای،انتخاب گانتز به عنوان رئیس کنست، زمینه ای برای تشکیل دولت وحدت میان کانتز و نتانیاهوست علیرغم اینکه رسما درباره چنین اقداماتی سخن به میان نیامده بود.

نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم اشغالگر صهیونیستی نیز به بنی گانتز به خاطر این اقدام شجاعانه وی در پیوستن به دولت به ریاست نتانیاهو تبریک گفت.

اقدام گانتز اما به اختلافات در ائتلاف سفید آبی انجامید و شرکای سابق وی در این ائتلاف از وی انتقاد کرده و وی را به فروپاشی این حزب برای ورود به دولت نتانیاهو متهم کردند.

گفتنی است انتخابات پارلمانی کنست 23 ماه جاری برگزار شد، حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو بر 36 کرسی دست یافت در حالی که حزب سفید آبی به رهبری گانتزبا 33کرسی فقط در مرتبه دوم، لیست مشترک عربی با 15 کرسی ، حزب شاس بر 9 کرسی ، حزب یسرائیل بیتینو بر 7 کرسی ، حزب یهدوت هتوراه بر 7 کرسی ، تشکل "العمل –گیشر-میرتس 7 کرسی و در پایان حزب یمینا به 6 کرسی دست یافتند.

پربیننده ترین خبرها