توهم سعودی ها، عامل ادامه جنگ در یمن

توهم سعودی ها، عامل ادامه جنگ در یمن
پنج‌شنبه 14 فروردين 1399 - 08:51

العالم - یمن

خبر:

ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف تجاوز به یمن مدعی شد دو مستشار ایرانی در یمن حضور دارند.

تحلیل:

  • هر بار که عربستان سیلی قدرتمندانه ای از ارتش و کمیته های مردمی یمن می خورد سعی می کند آن را به حضور مستشاران ایرانی یا حمایت ایران از یمنی هایی که حاضر به پذیرش تجاوز و سیطره آل سعود نیستند، نسبت دهند.
  • این بار هم مثل دفعه های گذشته پس از آنکه رزمندگان یمنی، عمق خاک عربستان را با موشک های بالستیک و پهپاد هدف قرار داده اند، ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف متجاوز سعودی همان ادعاهای همیشگی مبنی بر حضور مستشاران ایرانی در یمن را مطرح کرد.
  • این سخنگو اگر اندکی حیا داشت اصلا سخنگوی چنین ائتلاف عریض و طویلی که به قول عربستان با شرکت چندین کشور عربی و اسلامی تشکیل شده است، نمی شد؛ آنهم ائتلافی که به رغم این حجم گسترده بیش از 5 سال است که حریف یک گروه "شبه نظامی" – البته به قول المالکی – نشده است و نه تنها پیشرفتی نداشته است بلکه هر روز شکست های تازه تری را متحمل می شود.
  • یمن بیش از 5 سال است که از زمین و هوا و دریا محاصره شده است و حتی کمک های بشردوستانه بدون اجازه عربستان وارد این کشور نمی شود، پس اینهمه موشک و پهپاد یمنی از کجا آمده اند؟ مستشاران ایرانی چطور وارد این کشور شده اند؟ و چرا جز در رسانه های سعودی و اماراتی هیچ ردی از وجود آنها در یمن نیست؟
  • امرای آل سعود به رغم تمام فجایعی که در یمن ایجاد کرده اند و به رغم تمام شکست هایی که کشورشان در این تجاوز متحمل شده است اما هنوز هم از رویارویی با واقعیت ها طفره می روند؛ آنها فقط تلاش می کنند مسئولیت شکست ها و جنایات خود را به گردن دیگران بیندازند. آنها هنوز هم نمی خواهند به مقاومت و پایداری اسطوره ای ملت یمن اعتراف کنند و همین امر، باعث طولانی شدن این جنگ بیهوده و بی ثمر شده است.
  • نکته آخر این که سردمداران سعودی باید این توهم ها را کنار گذاشته و واقعیت را بپذیرند. آنها باید به نصیحت کسانی که نگران امنیت و ثبات منطقه هستند گوش کنند. باید پیشنهاد سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام آتش بس به منظور مقابله با ویروس کورونا را بپذیرند و به توافق استکهلم متهعد بوده و این جنگ بیهوده را تمام کنند تا دو کشور عربستان و یمن را بیش از این، دستخوش ویرانی و نابودی منابع نکنند.

پربیننده ترین خبرها