ایستادگی محور مقاومت مقابل قانون قیصر و کرونا

ایستادگی محور مقاومت مقابل قانون قیصر و کرونا
پنج‌شنبه 14 فروردين 1399 - 11:43

او، ژنرال خوفناکی است که کل جهان را به زندانی بزرگ تبدیل کرده است. کشورهای بزرگ، قرنطینه شده اند و تنها صدایی که در سراسر جهان به گوش می رسد، صدای مبارزه با این ویروس مرگبار است.

العالم - تحلیل روز

کرونا، ویروسی مخوف که همه کشورها را در حالت آماده باش کامل قرار داده است و پرده از بهره برداری ناجوانمردانه از این ویروس در تشدید رنج انسان ها برداشته است؛ دشمنی آمریکا با کل بشریت در سایه این ویروس، بیش از همیشه هویدا شده است. این کشور به رغم شیوع بیماری در سراسر جهان، همچنان بر ادامه تحریم سوریه و ایران و ادامه تجاوز عربستان به یمن اصرار می ورزد.

آری سوریه با تمام گوشت و خون خود با این بیماری می جنگد و به رغم تحریم های اقتصادی شدید، بودجه هنگفتی را برای مبارزه با این ویروس اختصاص داده است. سنگینی و هولناکی این ویروس، هیچ تأثیری بر وجدان خفته جامعه جهانی نداشته است؛ جامعه ای که چشم و گوش خود را به روی رنج های کشوری که 9 سال درگیر جنگی ظالمانه بوده است بسته است و اکنون با نزدیک شد به زمان اجرای تحریم های یک جانبه و ظالمانه موسوم به "قانون قیصر" آنهم در شرایطی که کرونا رفته رفته به سوریه نزدیک می شود، اوضاع از این هم بدتر می شود. این در حالی است که آزادگان جهان همچنان فریاد برآورده و خواستار توقف نقض قوانین انسانی و پروتکل ها و اخلاق شده اند.

درست است که ویروس کرونا مبانی و مفاهیم روابط بین الملل را به هم ریخته است اما مفاهیم اساسی همچمنان پابر جا هستند و انسانیت به زودی نتیجه آن را خواهد دید. کشورهایی که اکنون دستخوش این ویروس شده اند همان هایی هستند که پیشتر ویروسی همطراز با کرونا را از بین برده یا در نابودی آن سهیم بوده و هستند؛ ویروس همان تروریسم ست که همه ملت ها را در سراسر کره زمین تهدید می کند و نشان می دهد که بزرگترین چالش پیش روی بشر، علاوه بر کرونا، نقشه های خصمانه و عربده جویی آمریکاست که به رژیم صهیونیستی فرصت می دهد نوک پیکان حمله در جامعه نفاق بین المللی باشد.

وگرنه چه معنایی دارد که دقیقا در همین منطقه، در حالی که کل جهان درگیر مهار ویروس مرگبار کروناست، دولت آمریکا اقدام به استقرار سامانه پاتریوت در پایگاه های خود در عراق کند و چرا جامعه بین الملل در مقابل تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به حومه حمص از طریق حریم هوایی لبنان، سکوت کرده است. چرا آمریکایی ها مقدمات فرار تروریست های داعشی از زندان الثانویه صناعی حسکه را فراهم کردند و واکنش کشورهای مدعی بشردوستی در مقابل اظهارات "جویل برن" درباره موعد اجرای تحریم قیصر در سوریه، آنهم در سایه شیوع کرونا در سراسر جهان چه خواهد بود. همه فراموش کرده اند که اگر مبارزات دولت سوریه و هم پیمانانش با تروریسم نبود، اکنون جهان باید همزمان با ویروس درگیر می بود: کرونا و تروریسم جبهه النصره و "داعش".

با نگاهی به سلسله حوادث جاری در منطقه شامل تأکید بر اجرای قانون قیصر ظرف چند هفته آینده، تهدیدات آمریکا علیه عراق، تجاوزات پی در پی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه، بازی با سرنوشت اهالی غزه، استقرار گسترده گروه های تروریستی در شمال سوریه، سکوت آمریکا در مقابل حمله های مکرر به ارتش سوریه می توان فهمید که جامعه بین الملل که مسئولیت خود را در قبال مهار کشورهای حامی تروریسم به خصوص تروریست های مستقر در شمال سوریه و رژیم صهیونیستی نمی پذیرد و عراق را به حال خود رها کرده است و هیچ کاری برای اوضاع یمن نمی کند، جامعه ای منافق است که به مسئولیت های اخلاقی و انسانی خود در پیشگاه تاریخ واقف نیست و با شرارت های واشنگتن و تل آویو کنار مدارا می کند.

جهان پس از کرونا دیگر آمریکا یا اتحادیه اروپا یا حتی سازمان های بین المللی را به عنوان قدرت های مؤثر در ثبات جهانی به رسمیت نخواهد شناخت؛ بلکه به این نتیجه خواهد رسید که آمریکا فقط به دنبال منافع خود است؛ همگان خواهند فهمید که اتحادیه اروپا که اهمیتی به سرنوشت انسان های پیرامون خود نمی دهد، هم بخشی از جوخه نفاق غرب است. اروپا در واقع از زمان جنگ جهانی دوم به بعد، تابع سیاست های واشنگتن بوده است و در سایه چنین دولت ها و قدرت هایی، جهان هیچ گاه روی صلح و آرامش متوازن را نخواهد دید.

بنابراین چه کسی فرمان می دهد و چه کسی فرمان می برد. جهان درگیر مهار سونامی کروناست اما نیروهای شرور جهان با اصرار بر تحریم، تمام گزارش های سازمان ملل درباره نیاز ایران و سوریه به ترمیم بخش بهداشت و سلامت، زیر پا گذاشته اند. سوریه و ایران می توانند خط مقدم دفاع در مقابل کرونا باشند همانطور که سالها خط مقابل دفاع از بشریت در مقابل تروریسم بودند. حتی در این مصیبت جهانی که ارتش ها از پادگان به خیابان ها آمده تا با ویروس مقابله کنند، سیاست بین الملل حریف تروریسم آمریکایی – که به دست صهیونیست ها ساخته شده است - نمی شود. در چنین شرایطی باید دانست که هر کشوری که بخواهد در مقابل دیکته ها و سلطه جویی آمریکا بایستد باید علاوه بر مقاومت نظامی و سیاسی و اقتصادی با مقامت بهداشتی و پزشکی هم آشنا شود و با عزم و اراده در مقابل تروریسم بهداشتی بایستد تا وقتی که تحریم های ظالمانه برداشته شوند و جنگی که بر اراده ملت ها تحمیل شده است، پایان یابد.

  • حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها