تراکم جمعیتی، بزرگ‌ترین چالش نوار غزه در مقابله با کرونا

تراکم جمعیتی، بزرگ‌ترین چالش نوار غزه در مقابله با کرونا
شنبه 16 فروردين 1399 - 10:45

غزه یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جهان از نظر جمعیتی است و همین موضوع باعث شده نگرانی‌ها درباره شیوع کرونا در این منطقه و نحوه مقابله با آن دو چندان باشد.

العالم _ فلسطین اشغالی

حدود دو میلیون نفر در مساحت ۳۶۵ کیلومتر مربعی نوار غزه زندگی می‌کنند.

نوار غزه یکی از پرتراکم‌ترین نقاط جهان از نظر جمعیتی است و همین باعث شده احتمال شیوع کرونا در این منطقه به کابوس تبدیل شود.

بر اساس گزارش «شینهوا»، در همین زمینه «ماتیاس شمالی» مدیر اجرایی آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در نوار غزه درباره خطر شیوع کرونا در غزه با توجه به محاصره سیزده ساله آن به دست رژیم صهیونیستی هشدار داد.

وی در اظهارات خود در جمع روزنامه‌نگاران در غزه از ابراز نگرانی عمیق سازمان‌های بین‌المللی در این باره در سایه ضعف نظام سلامت در نوار غزه سخن گفت و خواستار رفع محاصره این منطقه شد.

شمالی در ادامه بر ضرورت فراهم کردن دستگاه‌های تنفسی و تجهیزات پزشکی و پیشگیرانه برای غزه در جهت جلوگیری از «بدترین سناریو» تأکید کرد.

تا کنون ابتلای دوازده نفر به کرونا در نوار غزه ثبت شده و اولین موارد آن مربوط به دو فلسطینی بودند که از سفر به پاکستان بازگشته‌اند.

از پنجم ماه گذشته میلادی اقداماتی مانند تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بستن مساجد، هتل‌ها، رستوران‌ها و تالارها به علاوه ممنوعیت سفر به خارج در نوار غزه اجرایی شده است.

«اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه در این زمینه به شینهوا گفت: نوار غزه با محاصره‌ای غیرقانونی و غیرانسانی روبروست، کلیه کلزومات بهداشتی و خدمات خود را از دست داده و در وضعیت ضعیفی برای ارائه کمک‌‎های بهداشتی قرار دارد.

وی ادامه داد، غزه با کمبود پنجاه درصدی دارو و تجهیزات پزشکی به دلیل محاصره روبروست .

«ایهاب دبابش» رئیس اتحادیه داروخانه‌های غزه نیز به شینهوا گفت، درخواست‌ها برای خرید مواد ضدعفونی کننده و امثال آن طی ماه‌های اخیر بیشتر شده و بزرگترین نگرانی، تراکم جمعیتی در نوار غزه بویژه اردوگاه‌هاست که احتمال زیادی درباره شیوع کرونا میان ساکنان اردوگاه‌ها به دلیل چسپیدگی منازل به یکدیگر وجود دارد.

وی تأکید کرد، نوار غزه به دلیل کمبود امکانات نیازمند کمک خارجی برای جلوگیری از شیوع کروناست.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها