عضو پارلمان عراق:

برهم صالح قانونا مجبور به انصراف از نامزدی الزرفی می‌شود

برهم صالح قانونا مجبور به انصراف از نامزدی الزرفی می‌شود
شنبه 16 فروردين 1399 - 18:06

عضو پارلمان عراق گفت با توجه به حکم دادگاه تجدیدنظر فدرال عراق در ابطال عضویت یک قاضی این دادگاه به خودی خود رئیس جمهور مجبور به پس گرفتن تصمیم خود از نامزدی الزرفی برای نخست وزیری عراق خواهد شد.

العالم - عراق

«فاضل جابر» عضو ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری در پارلمان عراق روز شنبه گفت که تصمیم ابطال عضویت «محمد رجب الکبیسی» در دادگاه فدرال عراق رئیس جمهور را مجبور خواهد کرد از تصمیم خود برای نامزدی «عدنان الزرفی» عقب‌نشینی کند.

جابر در اظهارات به پایگاه خبری المعلومه گفت: «قانون می‌گوید هر آنچه بر باطل بنا شده، نامعتبر است، بنابراین هر تصمیمی که با حضور قاضی محمد رجب الکبیسی گرفته شود، نامعتبر تلقی می‌شود. از همین رو مامور شدن الزرفی برای تشکیل کابینه هم تصمیم باطل و غیرقانونی است».

عضو پارلمان عراق با بیان اینکه رئیس جمهور در تنگنای حقوقی قرار دارد، گفت: «او باید دیر یا زود نامزدی الزرفی برای نخست وزیری را پس بگیرد و جریان‌های سیاسی شیعه باید سریعا نامزد جدید تشکیل کابینه را معرفی کنند».

«امیر الکنانی» مشاور ریاست جمهوری عراق روز شنبه تأیید کرد که تصمیم دیوان تجدید نظر مبنی بر ابطال عضویت قاضی محمد رجب الکبیسی در دادگاه فدرال ، رئیس جمهور را موظف می‌کند حکم خود را درباره این انتصاب پس بگیرد.

وی در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط افزود: «شورای عالی قضایی پیش از این نیز دادخواستی را در برابر دادگاه بدوی ارائه داده و تقاضای لغو حکم صادر شده توسط ریاست جمهوری عراق درباره انتصاب قاضی محمد الکبیسی به عنوان عضو اصلی دادگاه عالی فدرال را داده بود».

الکنانی توضیح داد: «دادگاه بدوی تصمیم ابطال این حکم را صادر کرده بود، اما ریاست جمهوری خواستار تجدید نظر شده بود و دیوان تجدید نظر فدرال امروز تصمیم خود را در تایید تصمیم دادگاه بدوی و ابطال حکم ریاست جمهوری صادر کرد، بنابراین بر رئیس جمهور عراق واجب شد که حکم خود را پس بگیرد و متن تصمیم دادگاه را اجرا کند.

دادگاه فدرال عراق دو هفته پیش بر قانونی بودن اقدام رئیس جمهوری این کشور در انتخاب عدنان الزرفی به نامزدی نخست‌وزیری تاکید کرده بود.

ائتلاف شیعی الفتح و ائتلاف شیعی دوله القانون با یکدیگر فراکسیون البناء را تشکیل داده‌اند که از سوی رئیس پارلمان عراق به عنوان فراکسیون اکثریت پارلمان عراق معرفی شده است و بر اساس قانون اساسی اکثریت پارلمان عراق که متعلق به شیعیان است باید مامور تشکیل کابینه را برگزینند.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مامور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مامور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزدهای تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

الزرفی از اعضای «فراکسیون النصر» به رهبری «حیدر العبادی» (نخست وزیر سابق) در پارلمان عراق است، اما معرفی او موجی از مخالفت شدید در میان گروه‌های پارلمانی به راه انداخته است.

او از زمان مکلف شدن طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها