پس از یک سال حمله به طرابلس؛ حفتر با اتهام جنایت جنگی روبه‌روست

پس از یک سال حمله به طرابلس؛ حفتر با اتهام جنایت جنگی روبه‌روست
يکشنبه 17 فروردين 1399 - 12:35

حملات نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» به طرابلس پایتخت لیبی در حالی وارد دومین سال شد که او با ارتکاب جنایت‌های جنگی اعم از قتل و کشتار مردم و تخریب زیرساخت‌های لیبی مواجه است.

العالم - لیبی

شورای عالی دولت و مجلس نمایندگان لیبی در طرابلس (غرب لیبی) در بیانیه‌ای مشترک بر ضرورت مقابله با حملات نیروهای تحت امر خلیفه حفتر (شرق لیبی) تأکید و او را به ارتکاب انواع مختلف جنایت‌های جنگی اعم از قتل، آواره کردن مردم و تخریب زیرساخت‌ها متهم کردند.

در این بیانیه از تمامی طرف‌های مسئول تعطیلی تولید و صادرات نفت خواسته شده است که سریعا تولیدات و صادرات نفت را ازسر بگیرند.

در بیانیه این دو شورا با اشاره به شیوع ویروس کرونا از دولت وفاق ملی در طرابلس خواسته شده است که اولویت را بر واردات مواد غذایی، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد ضدعفونی‌کننده قرار دهند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

طبق گزارش شبکه الجزیره، «محمد عماری زاید» عضو شورای ریاستی در لیبی نیز از ایفای نقش اتحادیه عرب در خصوص بحران لیبی و اتکای این اتحادیه در اتخاذ تصمیمات به کشورهایی که در ریخته شدن خون مردم لیبی نقش داشته‌اند، انتقاد کرد.

عماری گفت: با گذشت یک سال از حمله به طرابلس، نیروهای دولت وفاق ملی با پروژه منطقه‌ای-بین‌المللی که حفتر مجری آن است، مقابله می‌کنند حال آنکه قاهره، ابوظبی، مسکو و پاریس از این جنگ بهره می‌برند.

از سوی دیگر «محمد قنونو» سخنگوی نیروهای دولت وفاق ملی از جامعه جهانی خواست تا کشورهای حامی حفتر را تحت تعقیب قرار دهد.

قنونو تصریح کرد: «از جامعه جهانی می‌خواهیم که با تعقیب کشورهای حامی حفتر و شبه‌نظامیان تروریستی آن به مسئولیت خود عمل کرده و دست از بی‌توجهی به نقض قوانین و حقوق بشر از سوی حفتر بردارد و با او به عنوان یک جنایتکار و طرف قانونی درگیری سیاسی رفتار کند».

از سوی دیگر هیأت سازمان ملل در امور لیبی نیز اعلام کرد که تشدید درگیری‌ها در لیبی به گونه‌ای شده که شکل جنگ نیابتی خطرناک رسیده که ممکن است پایانی نداشته باشد و قدرت‌های خارجی مغرض آن را تشدید و برخی کشورها به طور عمدی طرف‌های درگیر را به سلاح مجهز می‌کنند.

هیأت سازمان ملل همچنین از طرف‌های دیگر و حامیان آن‌ها خواست تا به درخواست‌های «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل درباره توقف فوری جنگ در لیبی گوش فرا دهند و تمامی عملیات‌های نظامی را با هدف ایجاد فرصت برای مقابله با خطر ویروس کرونا متوقف کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها