اقتصاد بن سلمانی؛ سریع ترین عقب نشینی!

اقتصاد بن سلمانی؛ سریع ترین عقب نشینی!
دوشنبه 18 فروردين 1399 - 14:12

محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان، سرانجام در مقابل خط و نشان های دوستش، ترامپ که تهدید به اعمال عوارض بر نفت عربستان کرده بود، کوتاه آمده و دست از سیاست های نفتی خود کشید این در حالی است که طبق آمارهای ویژه روز یک شنبه، بخش خصوصی غیر نفتی عربستان در مارس گذشته شاهد شدیدترین رکود ممکن بوده است.

العالم - در گوشی

سیاست های نفتی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در کنار شیوع ویروس کرونا کاهش عملکرد بخش خصوصی عربستان را شدت بخشیده است؛ به گونه ای که شاخص مديران خريد موسسه "آي اچ اس مارکيت" در عربستان به 42.4 واحد در ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن که 52.5 واحد بود رسید، این بیشترین میزان کاهش از زمان ارزیابی اوت سال 2009 میلادی است. این همچنین اولین افت شاخص از50 واحد حدفاصل بین رشد و کاهش بود.

روشن است که بن سلمان، وجود ویروس کرونا را که طبعا باعث تعطیلی شرکت و کاهش درخواست های جدید برای واردات و به تعویق افتادن پروژه های جاری در عربستان شد را نادیده گرفته و به روسیه اعلام "جنگ نفتی" کرد. این کار به احتمال بسیار، باعث تشدید کسری بودجه عمومی در سال جاری در عربستان تا مرز 120 میلیارد دلار خواهد شد. (این کشور در حال حاضر 50 میلیارد دلار کسری بودجه دارد).

تیم مور، مدیر این مؤسسه گفته است آمارها حکایت از کندی شدید در رشد اقتصادی عربستان حتی قبل از اعمال محدودیت های کاری و سفر به خاطر شیوع کرونا، دارد و این مشکل در کنار اقدامات خودسرانه بن سلمان در تجاوز 5 ساله به یمن و خرید میلیاردها دلار سلاح از آمریکا و اروپا و در نهایت، به هم ریختن بازار نفت، ضربه کاری را به طرح 2030 وی خواهد زد.

این جنگ نفتی که این جوان ماجراجوی سعودی آنهم در زمان نامناسب شروع کرده است، در نهایت به نابودی کامل سازمان "اوپک"، که به عنوان یک مجموعه بین المللی قیمت نفت را در حد تقریبا عادلانه نگه داشته است، می انجامد. با این اتفاق عربستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از دیگران زیان می بینند. زیرا فرصت مهار قیمت ها به تبع آن، بخش عمده ای از درآمدهای نفتی خود را – که 90 درصد بودجه آنها را تأمین می کند - از دست می دهند.

بن سلمان به هیچ یک از این نکات توجه نکرده است و ظاهرا اهمیتی هم به این مسائل نمی دهد. تا اینکه سرانجام با تهدید ترامپ به اعمال عوارض بر نفت سعودی، چند ساعت نگذشت که عربستان اعلام کرد روز پنج شنبه، مجموعه "اوپک پلاس" تشکیل جلسه خواهد داد و حتی اعلام کرد که تعیین قیمت نفت خام برای ماه مه را به 10 مارس موکول می کند. این چند ساعت فاصله بین تهدید آمریکا و عقب نشینی عربستان، نمونه ای از سریع ترین عقب نشینی سیاست گذار سعودی است.

پربیننده ترین خبرها