موافقت 3 فراکسیون شیعه با معرفی کردن الکاظمی برای جایگزین الزرفی

موافقت 3 فراکسیون شیعه با معرفی کردن الکاظمی برای جایگزین الزرفی
دوشنبه 18 فروردين 1399 - 17:43

رسانه‌های عربی از توافق فراکسیون‌های "الفتح"، " دولت قانون" و "حکمت" در عراق بر سر معرفی رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی این کشور به جای "عدنان الزرفی" نخست‌وزیر مکلف خبر دادند.

العالم- عراق

به گزارش العالم، تلویزیون "الجزیره"، امروز- دوشنبه- به نقل از منابع مطلع مدعی شد که فراکسیون‌های سیاسی روز گذشته نشستی در بغداد تشکیل داند که طی آن بر سر نخست‌وزیری "مصطفی الکاظمی" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی، به جای "عدنان الزرفی" توافق حاصل شد.

منابع مذکور تصریح کردند، فراکسیو‌های سیاسی الفتح به ریاست" هادی العامری"، دولت قانون به ریاست "نوری المالکی" و حکمت به ریاست "عمار الحکیم" توافق کردند برای خنثی کردن تلاش‌های الزرفی، نامزد رئیس‌جمهور برای تشکیل کابینه همکاری کنند.

الزرفی، روز گذشته از ریاست پارلمان خواسته بود موعد جلسه فوق‌العاده برای رای‌گیری به برنامه دولتش و دادن رای اعتماد به آن را مشخص کند.

همزمان برخی رسانه‌ها، از جمله" موازین نیوز" مدعی شدند که در ساعت‌های آینده الزرفی از انجام وظیفه تشکیل دولت و نخست‌وزیری کناره‌گیری خواهد کرد.

بعد از آنکه" عادل عبدالمهدی" یک ماه پس از آغاز اعتراضات خیابانی در برخی شهرها از نخست‌وزیری استعفا کرد و بعد از آن،" محمد العلاوی" هم نتوانست به دلیل اختلاف با احزاب سیاسی کابینه جدید عراق را شکل دهد، "برهم صالح" رئیس‌جمهوری،‌ اواخر اسفند با نادیده گرفتن حق فراکسیون اکثریت در انتخاب نخست‌وزیر و نیز زیر سوال بودن صلاحیت دادگاه فدرال در صدور حکم مختار بودن او به انتخاب نخست‌وزیر، عدنان الزُرفی، را نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه معرفی کرد.

شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی شیعه عراق از همان ابتدا به این انتخاب اعتراض کردند و ضمن اشاره به نقض‌های صورت گرفته علیه قانون اساسی، الزرفی را فردی نزدیک به آمریکا و مخالف گروه‌های مقاومت و الحشد الشعبی توصیف کردند.

پربیننده ترین خبرها