اهداف آمریکا از دعوت به گفت‌وگوی استراتژیک با عراق چیست؟

اهداف آمریکا از دعوت به گفت‌وگوی استراتژیک با عراق چیست؟
سه شنبه 19 فروردين 1399 - 16:45

عراق شاهد نبرد اراده‌ها برای پایان دادن به حضور آمریکا و راه‌های اخراج آن از این کشور و همچنین پایان دادن به بحران روند سیاسی از طریق توافق با نیروهای سیاسی ملی است.

العالم- نظرکده

تحلیلگران سیاسی در عراق می‌گویند نیروهای آمریکایی در حال تضعیف شدن در برابر اراده ملت عراق هستند از این‌رو به گزینه‌های جایگزینی را برای ماندنش در عراق متوسل می‌شود. به گفته این تحلیلگران، به لطف تأکید ملت و پارلمان عراق، دیگر هیچ مامنی برای نیروهای آمریکایی در عراق وجود ندارد و واشنگتن تلاش می‌کند برنامه‌ای را برای تثبیت حضورش در خاک عراق، که اهداف و نیاتش معلوم است، تدوین کند.

تحلیلگران سیاسی خاطرنشان می‌کنند، "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهوری آمریکا و "مایک پمپئو" وزیر خارجه‌اش دلیل حضورشان در عراق را کتمان نکرده‌اند. آنها در کنفرانس قاهره تأکید کردند که دلیل این حضورشان حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تداوم جریان نفت است. به گفته این تحلیلگران، ملت عراق قربانی ماندن آمریکا در عراق هستند.

این تحلیلگران همچنین تأکید کردند، حفظ ثبات و امنیت عراق و توانمندی‌های آن مهم‌ترین اهداف عراقی‌ها است که از پارلمان‌شان خواست طرح اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور را تصویب کند؛ زیرا دوام حضور آمریکا به معنای ریخته شدن خون انسان‌های پاک و بی‌گناه در سرزمین عراق است که نمونه این جنایت‌ها، ترور فرماندهان مقاومت "حاج قاسم سلیمانی" و "ابومهدی المهندس" و همرزمان‌شان است.

درخصوص پرونده معرفی نخست‌وزیر جدید، کارشناسان عراقی پیش‌بینی می‌کنند که گروه‌‌های سیاسی شیعه "مصطفی الکاظمی" را برای این پست انتخاب کنند.

از سوی دیگر، ناظران بر امور عراق معتقدند که دولت آمریکا تصمیم برگشت‌ناپذیری گرفته است مبنی بر تا زمانی‌که منافع آمریکا اقتضا می‌کند نیروهای آمریکایی در عراق می‌مانند. در عین حال، در دولت آمریکا اختلافاتی درباره راه‌های اجرایی کردن این تصمیم وجود دارد.

آنها همچنین تأکید کردند که روابط آمریکا و عراق مبهم است؛ چرا که از سال 2003 هیچ سیاستمدار عراقی نمی‌تواند ایالات متحده را دولتِ دوست یا دشمن بنامد. از سوی دیگر، موضع عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی با حداقل خسارت، یکپارچه نیست.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها