وزیران دارایی اروپا ناتوان در توافق بر سر بسته کرونایی اقتصاد

وزیران دارایی اروپا ناتوان در توافق بر سر بسته کرونایی اقتصاد
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 17:31

ناتوانی وزیران دارایی اتحادیه اروپا از دستیابی به توافق درباره افزایش حمایت از اقتصادهای آسیب دیده از کرونا در کشورهایشان، ادامه این مذاکرات را به پنجشنبه موکول کرد.

العالم ـ اروپا

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل؛ ماریو سنتنو رئیس گروه وزیران دارایی اتحادیه اروپا گفت: هر چند پس از ۱۶ ساعت گفت وگو، به توافق نزدیک شدیم، اما هنوز نتوانسته ایم به آن دست یابیم، بنابراین فعالیت این گروه را تا روز پنجشنبه تمدید می کنم.

به گفته منابع دیپلماتیک و مقام های اتحادیه اروپا؛ اختلاف نظر میان ایتالیا و هلند بر سر شرایط اعتباری منطقه یورو برای دولت هایی که با این بیماری همه گیر مبارزه می کنند، مانع پیشرفت برای توافق در باره این بسته کمکی ۵۰۰ میلیون یورویی شد.
وزیران دارایی اتحادیه اروپا که مذاکرات خود را در این باره در اوایل بعدازظهر سه شنبه به وقت محلی آغاز کرده بودند و در تمام طول شب به همراه چند بار وقفه و مذاکرات دوجانبه ادامه یافت، برای توافق درباره یک بسته کمکی به دولت ها، شرکت ها و ساکنان کشورهای عضو این اتحادیه، تلاش می کنند.

هدف از این تلاش ها، توافق بر سر برنامه نیم تریلیون یورویی برای کاهش رکود اقتصادی و تامین هزینه بیرون آمدن اقتصادهای کشورهای عضو از وضع بحرانی ناشی از همه گیری این بیماری و رفع اختلاف در باره اقداماتی است که موجب تیرگی در روابط این کشورها شده است.

در همین حال «مائورو فراری» رییس شورای تحقیقات اروپایی روز سه شنبه به دلیل ناامیدی از عملکرد کشورهای این قاره و ناتوانی ساختارهای اروپایی در مقابله با گسترش ویروس کرونا (کووید - ۱۹) کناره‌گیری کرد.

وی به فایننشال تایمز گفت: من از نحوه مقابله اروپا با کووید-۱۹ به شدت ناامید شده‌ام. وی ضمن اشاره به ناهماهنگی‌های کامل سیاست‌های مراقبت‌های بهداشتی و مخالفت مکرر با طرح‌های حمایت مالی منسجم در مبارزه با ویروس کرونا، واکنش اروپا را به این بیماری همه گیر نا امیدکننده دانست.

فراری در پی تهدیدات بی‌سابقه ناشی از گسترش ویروس کرونا، به دنبال ایجاد برنامه‌ای ویژه برای مبارزه با کووید-۱۹ بود، اما طرح پیشنهادی وی به سرعت توسط شورای تحقیقات اروپایی رد شد.

به گزارش ایرنا، شورای تحقیقات اروپایی نهادی است که مسئول تامین بودجه تحقیقات مربوط به فناوری و علمی است که اساسا توسط اتحادیه اروپا رهبری می‌شود.
شورای تحقیقات اروپایی در توجیه رد پیشنهاد فراری اعلام کرد که این شورای از تحقیقاتی حمایت می‌کند که نگاهی بالا به پایین و پایین به بالا داشته باشد، اما طرح پیشنهادی فراری تنها بر روی برخی مناطق تمرکز داشته و تأثیر سودمندی بر جامعه هدف ندارد.

تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۳ هزار نفر در سراسر جهان به این بیماری ویروسی مبتلا شده و نزدیک به ۷۶ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پربیننده ترین خبرها