عدنان الزرفی چاره ای جز استعفا ندارد

عدنان الزرفی چاره ای جز استعفا ندارد
چهارشنبه 20 فروردين 1399 - 20:36

خبر :

با اعلام حمایت نیچروان بارزانی رییس اقلیم کردستان و همچنین محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق از مصطفی الکاظمی، عراق منتظر فرارسیدن ساعت صفر معرفی کاظمی به عنوان نخست وزیر موقت این کشور است.

تحلیل:

- اگرچه طی روزهای گذشته و در سایه ائتلاف اکثریت قریب به اتفاق جریان‌ها و احزاب شیعی مساله منتفی شدن نخست وزیری عدنان الزرفی قطعی قلمداد می‌شد امروز و با اعلام حمایت نیچروان بارزانی از یکسو و حلبوسی از دیگر سو از نخست وزیری مصطفی الکاظمی رفتن الزرفی قطعیت کامل یافت.

- اگرچه پست نخست وزیری درعراق اساسا متعلق به شیعیان است و همه گروه‌های دیگر غیر شیعی نیز به آن تمکین می‌کنند بنظر می‌رسد اعلام ائتلاف قریب به اکثریت گروه‌های شیعی در کنار گذاشتن الزرفی موجباب تسریع در اعلام تصمیم از سوی دو بخش موثر سنی-کردی جامعه عراق را فراهم کرد.

- ازین پس و در سایه شرایط جدید الزرفی بنظر ناچار به اعلام انصراف خواهد بود چرا که در شرایط جدید دو گونه رفتار را از او می‌توان انتظار داشت. اول اینکه او بر بقای خود اصرار کند و مساله را به تصمیم پارلمان موکول کند و دوم آنکه امیدوار باشد برهم صالح همچنان بربقای او به عنوان گزینه نخست وزیری اصرار کند. در خصوص رویکرد اول با توجه به اینکه تصمیم رئیس جمهور برحفظ او پیش شرط چنین حالتی است و از دیگر سو اغلب جریان‌های شیعه، سنی و کرد حمایتشان را این روزها از او دریغ کرده اند بنظر می‌رسد این رویکرد راه بجایی نخواهد برد توجه داشته باشیم که طی روزهای اخیر هیچ پالس مثبتی از سوی رییس جمهور در این خصوص رسانه ای نشده و در مقابل اصرار گروه‌ها و جریانات سیاسی بر رفت الزرفی لحظه به لحظه پررنگ تر شده است. اما در قالب رویکرد دوم نیز همان نتیجه منفی حاصل خواهد شد چرا که ازیکسو بنظر نمی‌رسد برهم صالح یک فرد را بر اغلبیت جریان‌های حاکم و موثر در عراق ترجیح دهد و از دیگر سو قطعا چنانچه چنین رویکردی را اتخاذ کند همچنان با موانعی از جنس قانون اساسی و اختیاراتی از این دست که پارلمان از آن در مواجهه احتمالی با رییس جمهور برخوردار است برخورد خواهد کرد و بالاخره اینکه برهم صالح بخوبی واقف است که حتی بفرض محال الزرفی بتواند از سد پارلمان عبور کند انگاه همکاری همه جریان‌های عراقی با او شرط موفقیت نخست وزیر موقت خواهد بود. در عراق کارهای بسیاری از جنس اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی هستند که وعده اصلاح گرفته اند اما همچنان بر زمین مانده اند. اصلاح معیشت مردم، مبارزه با فساد، انجام انتخابات و ... ازجمله دانه درشتهای این اقدامات برزمین مانده اند.

- بنظر می‌رسد اتحادیه میهنی کردستان بدلیل نزدیکی با برهم صالح همچنان در حمایت از کاظمی جانب احتیاط را پیش گرفته و همچنین جریان نصر بدلیل تعلق حزبی الزرفی به این جریان اصرار برماندگاری او دارد. طرفه اینکه معظم اکراد عراق و همچنین اهل سنت این کشور با این استدلال که به هر آنچه بیت شیعی در خصوص نخست وزیر تایید کند احترام می‌گذارند در صف موافقان کناره گیری زرفی قرار دارند و در این میان حیدر عبادی نیز اگر اندکی تامل کند و بخاطر آورد که خود ایشان در زمان نخست وزیریش و در سال 2016 مصطفی کاظمی را به ریاست سازمان اطلاعات عراق منصوب کرده آنگاه از اصرار بربقای زرفی قطعا کوتاه خواهد آمد.

پربیننده ترین خبرها