تایمز: جنگ یمن برای بن‌ سلمان تفریح بود و می‌خواهد به آن پایان دهد!

تایمز: جنگ یمن برای بن‌ سلمان تفریح بود و می‌خواهد به آن پایان دهد!
جمعه 22 فروردين 1399 - 18:10

ولیعهد عربستان سعودی امیدوار است که پرونده یمن را از سر راهش بردارد. عربستان سعودی اجرای آتش‌بس در یمن را گامی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ادعا کرده، ولی به نظر می‌رسد گامی برای توقف جنگ باشد و شاید هم گامی برای کاستن از فشارها علیه حکومت ریاض.

العالم- یمن

به گزارش العالم، "ریچادر اسپنسر" خبرنگار حوزه خاورمیانه در روزنامه تایمز نوشت، کشته شدن "جمال خاشقچی" روزنامه‌نگار منتقد در استانبول حدود 18 ماه پیش چشم‌ها را به سمت گوشه تاریک عربستان سعودی باز کرد: افزایش صدور احکام اعدام علیه معارضان، از جمله فعالان شیعه، تظاهرات‌کنندگان نوجوان، بازداشت فعالان لیبرالی و نیز فعالان زنی، که خواستار احقاق حقوق زنان و پایان دادن به جنگ ویرانگر در یمن بودند.

به نظر می‌رسد شاهزاده" محمد بن‌سلمان" ولیعهد از واکنش جهان به قتل خاشقچی شوکه شد اما او به جای این‌که از کنترل خود بر قدرت بکاهد افرادی را از حلقه تنگ- خانواده‌اش- به سمت خود جلب کرد طوری‌که یکی از برادرانش را به عنوان وزیر نفت و برادر دیگرش را به عنوان معاون وزیر دفاع منصوب کرد. از سوی دیگر، حکم بازداشت دو شاهزاده دیگر را که به آنها به چشم رهبران بالقوه علیه هرگونه حرکت اعتراضی یا کودتا می‌نگریست، صادر کرد. به این اقدامات باید جنگ نفت با روسیه و ایالات متحده را اضافه می‌کنیم که بودجه ملی را فلج کرده است.

رفته‌رفته حلقه دشمنان شاهزاده محمد بن‌سلمان بزرگ‌تر شد و او اینک نیاز دارد به دستاوردهای خود تمرکز کند، از آنجا که جنگ یمن در محور تمرکزات این شاهزاده جوان قرار ندارد و صرفا یک تفریح و سرگرمی برای او بود، بنابراین می‌خواهد آن را از مسیر راه بردارد.

بنابراین می‌توان پی به دلیل تصمیم اخیر عربستان سعودی مبنی بر اجرای آتش‌بس دو هفته در یمن بُرد. سعودی‌ها امیدوارند این اقدام به حل و فصل اوضاع و متوقف کردن تلفاتی که به آنها و به یمنی‌ها طی 5 سال گذشته وارد شده، منتهی شود. هر چند این آتش‌بس به بهانه نبرد با کرونا برقرار شده ولی سازمان ملل متحد از همان زمان تلاش می‌کند طرفین را به ازسرگیری مذاکرات صلح ترغیب کند.

"ترکی المالکی" سخنگوی ائتلاف تحت رهبری سعودی اعلام کرد، این اقدام با هدف تسهیل گفتوگوهای تحت نظارت "مارتین گریفیتس" فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن برای دستیابی به توافق آتش‌بس دائم انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد، این تصمیم همچنین به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا در یمن اتخاذ شده است. شاهزاده "خالد بن سلمان" معاون وزیر دفاع عربستان سعودی نیز ابراز امیدواری کرد که این آتش‌بس بستر کاهش تنش را فراهم کند. در حالی‌که بسیاری از رهبران انصارالله با دیده تردید و انکار به عدم جدیت ریاض درخصوص این آتش‌بس نگریسته‌اند و تأکید دارد که این آتش‌بس نیرنگی برای جلب پشتیبانی جامعه جهانی است.

در حالی‌که برخی سازمان‌های بین‌المللی تأکید دارند که دو هفته برای آماده ساختن یمن جهت مبارزه با "کووید- 19" ناکافی است؛ چرا که نیمی از موسسات بهداشتی در یمن برای ارائه خدمات مناسب نیستند و همچنین 18 میلیون یمنی نیازمند کمک‌های غذایی هستند و کمک‌رسانی به آنها به دلیل محاصره کشورشان از سوی عربستان سعودی، دشوار است.

به نوشته تایمز، جنگ یمن با سیاست داخلی عربستان سعودی پیوند خورده است؛ زیرا ملک سلمان بعد از مرگ برادرش، ملک عبدالله بر کرسی پادشاهی تکیه زد و پسرش، محمد را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد و این شاهزاده برای به تصویر کشیدنِ خود به عنوان رهبری بلندپرواز، جنگ یمن را آغاز کرد.

ولی این ائتلاف به دلیل کشتار غیرنظامیان همواره در معرض انتقادهاست. جنگنده‌های آن هزاران غیرنظامی را به خاک و خون کشیدند و فاجعه انسانی به وجود آوردند. دولت "عبد ربه منصور هادی"- رئیس‌جمهور فراری و مستعفی یمن_ نیز در مقابل جنبش انصارالله شکست نظامی سنگینی خورده است و نیروهای این جنبش منطقه "الجوف" در شمال مارب را در ماه فوریه به کنترل خود درآوردند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها