رئیس جمعیت هلال احمر در گفتگو با العالم:

برخلاف ادعای آمریکایی ها؛ تحریم ها مانع از دسترسی ایران به اقلام دارویی مورد نیاز می شود/ درخواست هلال احمر برای ایجاد یک خط ارزی خاص/ با کمک های بین المللی مخالفتی نداریم

برخلاف ادعای آمریکایی ها؛ تحریم ها مانع از دسترسی ایران به اقلام دارویی مورد نیاز می شود/ درخواست هلال احمر برای ایجاد یک خط ارزی خاص/ با کمک های بین المللی مخالفتی نداریم
يکشنبه 24 فروردين 1399 - 21:04

العالم - ایران / علمی

کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر درباره آمادگی هلال احمر ایران در مواجهه با ویروس کرونا در ابتدا گفت: بعد از شیوع این بیماری کارهای بسیار خوبی انجام شد و امادگی خوبی در روزهای اول وجود داشت؛ با اعلان همگانی، همه امکانات کشور بسیج شد و با توجه به اینکه بیماری گسترده بود از دست یک ارگان کاری ساخته نبود. همه مجموعه ها با هم همکاری کردند و هلال احمر هم با توجه به وظیفه ذاتی در کنار وزارت بهداشت کارهای بسیار بزرگی انجام داد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا در مورد تجهیزات پزشکی با مشکل خاصی روبرو بودید، اظهار داشت: این بیماری جدید بود و در واقع دنیا آمادگی مواجهه با آن را نداشت طبیعتا همه کشورها با چالش و مشکل روبرو بودند و اکنون شاهد هستید کشوری مثل آمریکا دچار چالش جدی شده است. در ایران هم مشکلاتی داشتیم از جمله بحث تحریم ها و فشارهایی که آمریکا و برخی کشورها بر ما وارد می کنند اما خوشبختانه با ایثار مردم و کادر بهداشتی و درمانی ما این بیماری کنترل شد.

** برخلاف ادعای آمریکایی ها؛ تحریم ها مانع از دسترسی ایران به اقلام دارویی مورد نیاز می شود

همتی تاکید کرد: مشکل عمده ما تحریم های آمریکاست و علی رغم اینکه گفته می‌شود داروها در حوزه تحریم ها نیست اما با توجه به محدودیت هایی که در حوزه تراکنش های بانکی وجود دارد ما نمیتوانیم بسیاری از اقلام دارویی را فراهم کنیم اما از طریق راه هایی که وجود دارد اقلام مورد نیاز را فراهم کردیم و وضعیت ما در کنترل بیماری به مراتب از بسیاری کشورهای دنیا و حتی توسعه یافته بهتر بود.

** هلال احمر اقلام ضروری برای کرونا را از کانال های خاصی تامین کرد و در اختیار مردم قرار داد

وی ادامه داد: تحریم های آمریکا علی رغم شعارهایی که داده می شود حوزه دارو و درمان ما را هم تحت تاثیر قرار داده است و همین مطلب را ما به صلیب سرخ اعلام کردیم که راه و مسیری را هموار کنند اما هلال احمر اقلام ضروری برای کرونا را از کانال های خاصی تامین کرد و در اختیار مردم قرار داد.

** در همه حساب هایی که برای خرید دارو میتوانیم اقدام کنیم با مشکل روبرو هستیم

همتی در پاسخ به سوال دیگری که آیا حساب های هلال احمر برای انجام تراکنش برای خرید دارو بسته شده است، گفت: در همه حساب هایی که برای خرید دارو میتوانیم اقدام کنیم با مشکل روبرو هستیم و هم آن کشور و شرکت را هم مورد تحریم قرار می دهد. درخواست ما از صلیب سرخ این بود که یک خط ارزی خاص را برای هلال احمر در نظر بگیرند و آنها هم محدودیت های خاصی داشتند اما مکاتبات خود را انجام دادند .

وی در ادامه درباره کشورهایی که به ایران در جریان این بیماری کمک کردند و متقابلا کشورهایی که ایران به آنها یاری رسانده اظهار داشت: از اصول بنیادی هلال احمر جهان، شمولی آن است به این معنی که ما متعلق به کل دنیا هستیم.از آن روز که چین درگیر این بیماری شد کشور ما چند میلیون ماسک را به چین کمک کرد. بعد از اینکه کشور ما دچار مشکل شد بر اساس همان اصل بنیادین و علی رغم اینکه بیماری در چین تمام نشده بود آنها و بسیاری کشورهای دیگر کمک های خوبی به ایران داشتند اما بیشترین کمک از سمت چینی ها بود یعنی چندبرابر آن چیزی که ما به آنها کمک کردیم .

** همه هلال احمر ها و صلیب سرخ ها برای کمک کردن آمادگی داشتند

وی یادآور شد: خوشبختانه به دلیل بی طرفی و بی غرضی که در اصول هلال احمر وجود دارد، همه هلال احمر ها و صلیب سرخ ها برای کمک کردن آمادگی داشتند و با محوریت کمیته بین المللی صلیب سرخ این کمک ها کماکان ادامه دارد و به کشور های نیازمند کمک می شود.

** درخصوص پزشکان بدون مرز عدم هماهنگی وجود داشت

همتی در پاسخ به این سوال که دلیل تصمیم به لغو همکاری پزشکان بدون مرز و رد کمک‌های این سازمان برای ایجاد یک بیمارستان صحرائی در اصفهان چه بود، اظهار کرد: در این مورد عدم هماهنگی وجود داشت وگرنه ما از همه کمک های بین المللی استقبال می کنیم مگر کشورهایی که با آنها روابطی نداریم حتی همان کشور ها هم اگر با حسن ظن به کشور ما کمک کنند کمک آنها را دریافت می کنیم مثلا در زمان زلزله بم آمریکا و کشورهای دیگربه ما کمک کردند؛ همین تیم در مشهد با توجه به این که مهاجرین کشور افغانستان در آنجا هستند هماهنگی ها از طرف وزرات خارجه و وزارت بهداشت در حال انجام است و قرار است در مشهد مستقر شوند؛ با کمک های بین المللی مخالفتی نداریم و همین کار را ما در مورد دیگران انجام می دهیم و نیروهای ماهم اعلام آمادگی کردند که به کشور آمریکا کمک کنند.

** تحریم های آمریکا مانع از ارسال کمک های بین المللی به ایران شد

رییس جمعیت هلال احمر در مورد اینکه آیا تحریم ها برای کمک های غیر دولتی اشخاص یا نهادهای بین المللی مانع ایجاد کرده است گفت: ایرانیانی که در آمریکا و سایر کشورهای اروپایی زندگی می کنند و تبعه سایر کشورها مثل چینی ها که مایل بودند به کشور ما کمک کنند حتی یک موسسه خیریه در پاکستان 200 هزار دلار کمک کرد همه این موارد در انتقال پول مشکل داشتند مثلا برای دریافت کمک ایرانیان مقیم آمریکا دو تا سه هفته زمان برد . محدویت های دولت آمریکا در بحث تراکنش های مالی جدی است و درخواست ما از صلیب سرخ و کمیته بین المللی هم همین بود که به ما کمک کنند تا خط ویژه وجود داشته باشد. اما کمک های غیر نقدی و اقلام پزشکی مشکلی ندارد محدودیت عمده ما در این دوره پروازهای بین المللی است که به دلیل کم بودن پروازها و محدویت تراکنش ها باعث می شد اقلام با تاخیر به دست ما می رسید؛ در خواست ما از جامعه بین المللی این است که حداقل برای هلال احمر یک خط ارزی خاص در نظر گرفته شود تا ما برای دریافت کمک تراکنش داشته باشیم و متقابلا با اهداف بشردوستانه بتوانیم به کشورهای دیگر کمک کنیم.

** در کشور با کمبود 2000 دستگاه "ونتیلاتور" مواجه هستیم

وی در این مورد که آیا ایران فقط کمکهای مالی می خواهد و نه کمک های بهداشتی افزود: از کمک های نقدی و غیر نقدی استقبال می کنیم کشورهایی به ما ماسک و وسایل حفاظت شخصی، ترمومتر لیزی غیر تماسی دادند استقبال کردیم اما نکته ایی که وجود دارد این است که در کشور با کمبود 2000 دستگاه "ونتیلاتور" دستگاه تنفس مصنوعی که در "اتاق عمل" و "آی سی یو" استفاده می شود، مواجه هستیم که 1000 مورد آن را به صورت اورژانس در کشور نیاز داریم تا بتوانیم بیماران را درمان کنیم .

همتی خاطر نشان کرد: علی رغم همه این محدودیت ها که از نظر مالی، امکانات و تراکنش داریم، توانستیم وضعیت خوبی را در دنیا در کنترل بیماری داشته باشیم در کل دنیا بیش از یک میلیون و ششصد هزار نفر گرفتار بیماری شدند و کمتراز سیصد و پنجاه هزار نفر بهبود پیدا کردند اما در کشور ما از شصت و هشت هزار نفری که مبتلا شدند، سی و پنج هزار نفر بهبود پیدا کردند یعنی در کل دنیا بهبود یافتگان زیر بیست و پنج درصد است ولی در کشور ما بیش از پنجاه در صد است و این همه با ایثار و همدلی که کادر بهداشتی و درمانی دارند کنترل شد؛ در اینجا اعلام می کنم از کمک های نقدی و غیر نقدی استقبال می کنیم و ما هم مثل همه کشورهای دنیا باید به این بیماری فائق آییم.

** تولید دو میلیون پوستر و اینفوگرافی برای آموزش مقابل کرونا

همتی درخصوص وظایف جمعیت هلال احمر در مبارزه با بیماری ناشی از ویروس کرونا گفت: یکی از کارهایی که به جمعیت هلال احمر سپرده شد، آموزش همگانی در کنار سایر دستگاهها و بحث کنترل خروجی شهرها از حیث مسافران بود که در 13 استان این کار انجام شد و در سایر استانها و شهرها هم خروجی و هم ورودی شهرها تحت کنترل قرار گرفت. در موضوع آموزش همگانی بالغ بر دو میلیون پوستر و اینفوگرافی تهیه کردیم. با توجه به تنوع قومیتی که در کشور داریم، پوسترها به زبانها و گویشهای مختلف از جمله عربی، کردی، ترکی، انگلیسی و ... تهیه شده بود. با هماهنگی نظام پزشکی بالغ بر 750هزار گواهینامه شرکت در دوره های آموزشی برای افرادی که آموزشهای لازم در این خصوص را گذرانده بودند صادر کردیم. به منظور کمک به رفع نگرانی مردم درباره بیماری ناشی از ویروس کرونا، در همان روزهای ابتدایی آغاز شیوع این ویروس نسبت به راه اندازی پایگاه اینترنتی به نشانی crona.ir اقدام کردیم تا مردم با تکمیل اطلاعات خواسته شده، ارزیابی کنند که آیا به کرونا مبتلا هستند یا خیر. حدود 10 میلیون نفر در این پایگاه ثبت نام و ارزیابی اولیه ای از احتمال ابتلا به این بیماری به آنها ارائه شد. در موضوع کنترل خروجی شهرها نیز برای حدود 21 میلیون نفر که در هفت و نیم میلیون خودرو قصد مسافرت داشتند، اقدامات کنترلی انجام دادیم. با اجرای این طرح موفق شدیم بیش از 14 هزار نفر از هموطنانمان را که دارای علائم مشکوک مانند تب بودند را غربالگری و شناسایی و سپس به مراکز درمانی معرفی کنیم.

وی درخصوص استفاده از کمکها و مساعدتهای داوطلبین و موسسه های مردم نهاد هم در این زمینه گفت: بالغ بر دو میلیون نفر از جوانان، امدادگران، جوانان و افراد مختلف از قبل با جمعیت هلال احمر همکاری می کردند که ازهمین افراد در موارد فوق نیز استفاده شد بطوریکه روزانه حدود سه هزار و 500 نفر از همین داوطلبین در کنترل خروجی شهرها کمک می کردند و به همین میزان در موضوع کمک رسانی به سیل زدگان مشارکت داشتند. با توجه به ارتباط خوبی که با خیریه ها داشتیم توانستیم کمکهای مناسبی را برای بیمارستانها و مراکز درمانی و مردم جمع آوری کنیم.

** اقدامات انجام شده برای کاهش خسارات ناشی از وقوع سیل

رییس جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود بیشتر بودن میزان بارندگی ها نسبت به سال گذشته، خسارتهای کشور در سال جاری اندک بود، گفت: پس از مشکلاتی که سال گذشته ایجاد شد، در سال جاری تمام ارگان ها دست به اقدامات زیربنایی از جمله سیل بند و کنترل و مهارآبها و جابجایی کسانی که در کنار رودخانه ها بودند، زدند. جمعیت هلال احمر در سال جاری آمادگی کاملب داشت. با وجود آنکه مشخصا 173 شهر و روستا در 25 استان درگیر سییل بودند؛ اما آمادگی قبلی نیز وجود داشت. هلال احمر به طور مستمر با دیگر نهادها از جمله سازمان هواشناسی در ارتباط بود. انبارهای امدادی تقویت گشت. کمکها ما به مناطق سیل زده منتقل شد. چهار فروند بالگرد در آن مناطق مستقر گشت.

وی افزود: جمعیت هلال احمر یکی از بزرگترین سازمان های امدادی منطقه است که امکانات بسیار خوبی دارد و امسال با آمادگی قبلی تمام نهادها و مشخصا آمادگی قبلی هلال احمر، مشکل سیلاب ها را مهار کردیم و کمترین خسارت را در مقایسه با سال گذشته داشتیم. ما 28 هزار نفر را امدادرسانی کردیم و بیش از 5 هزار نفر را اسکان اضطراری دادیم. 4 فروند بالگرد در آن مناطق مستقر بودند. بیشترین مشکل ما در 4 استان جنوبی کشور شامل استان بوشهر و هرمزگان و کرمان و سیستان و بلوچستان بود. من و دبیر کل و نیز رییس سازمان امداد در منطقه حضور داشتیم و از نزدیک کار امدادرسانی را انجام می دادیم.در کل ماهیت هلال احمر یک ماهیت انساندوستانه است. بیش از 3400 نفر از نیروهای ما درگیر موضوع کرونا بودند و همین تعداد از نیروها اعم از نیروهای هلال احمر و نیروهای داوطلب نیز در اختیار داشتیم که در مساله سیل و مهار سیل در مناطق سیل زده امدادرسانی می کردند. و اگه مشکل سیلاب ها چند برابر می بود، باز هم نیروهای ما آمادگی مهار و کنترل سیلابها را داشتند.

همتی همچنین در خصوص اقدامات هلال احمر برای کمک به سیل زدگان، علاوه بر اسکان و امدادرسانی، گفت: کسانی که اسکان موقت شدند، سرپناه موقت بر پایه چادر بود که هلال احمر برای آنها مهیا کرد. همچنین مایحتاج غذایی روزمره آنها به صورت بسته های غذایی 72 ساعته فراهم گشت. پس از بازدید ما از مناطق، بسته های غذایی یک ماهه نیز برای سیل زدگان مهیا شد.. همه امکانات زیستی از جمله پتو و موکت و چادر و اقلام خوراکی را در منطقه آماده داشتیم و به مردم کمک کردیم. همچنین بالغ بر 20 تن اقلام غذایی در بین مردم توزیع کردیم تا مردم در روزهای نخست با مشکلات بیشتری روبرو نشوند.

** 220 میلیارد ریال کمک مردمی برای مبارزه با کرونا و جبران خسارت های سیل

وی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای دیگری مانند نهادهای خیریه و افراد داوطلب نیز کمکهایی ارائه کردند یا کمکها فقط از سوی جمعیت هلال احمر بود، اظهار داشت: کمکها از سوی نهادهای خیریه همواره به صورت متفرقه انجام می شود؛ اما ما یک شماره حساب داده بودیم و تا به امروز بیش از 220 میلیارد ریال کمکهای مردمی هم در امر کرونا و هم در امر سیل به جمعیت هلال احمر ارائه شد که می بایست در اینجا از مردم شریف و نوع دوست کشورمان تشکر و قدردانی کنیم. به رغم آنکه به خاطر کرونا سیستم ها تعطیل بوده است و بسیاری از مردم تحت فشار بودند و یا مشاغلشان را از دست داده بودند؛ اما مانند همیشه مردم خوب کشورمان در کنار مردم سیل زده قرار گرفتند و این کمکهای مردمی برای ما در تمام بحران ها بسیار راهگشا بوده است.

رییس جمعیت هلال احمر درباره نقش این نهاد در اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، تصریح کرد که در این زمینه بیشتر در واقع نیروهای نظامی و نیروهای بهداشتی ما به صورت غیرمستقیم درگیر هستند. بجز تداوم بحث آموزش همگانی قبلی کار مستقیم به هلال احمر محول نشده است. ما در واقع عوارض جانبی کورونا را مدیریت می کنیم که یکی از آنها موارد پساکرونا است. چون بر اثر کرونا مشکلات معیشتی برای مردم ایجاد شده است، ماه مبارک رمضان هم در پیش است. ما با کمکهایی که از مردم دریافت می کنیم و کمکهای بین المللی ـ در صورتی که ارائه شود ـ برای مدیریت بعد از بحران کرونا آماده می شویم. ما تاکنون با کمکهای مردمی تجهیزات حفاظت شخصی را برای 500 هزار بیمار سرطانی و بیماران خاص و نادر فراهم کردیم و یا در روزهای آینده تکمیل می کنیم و نیز حدود یکصد هزار بسته غذایی و بهداشتی را در میان مردم توزیع کردیم. در واقع کاری که به ما محول شده است، آن است که به صورت همزمان کمکهای داخلی و خارجی را دریافت کنیم تا در روزهای پیش رو بتوانیم برای اقشار آسیب پذیر و کسانی که از این بیماری، بسیار تحت فشار قرار گرفته اند، کمک هایی فراهم کنیم.

پربیننده ترین خبرها