در نشست طالبان و ارتش آمریکا در دوحه چه گذشت؟

در نشست طالبان و ارتش آمریکا در دوحه چه گذشت؟
يکشنبه 24 فروردين 1399 - 20:00

هیاتی از طالبان با ژنرال "اسکات میلر" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان و هیات همراه او در دوحه با هدف بررسی اجرای بندهای توافق صلح دیدار کرد.

العالم - گزارش

این دیدار در حالی صورت گرفت که طالبان، ارتش آمریکا را به نقض توافق امضا شده میان طالبان و واشنگتن در اواخر فوریه گذشته متهم می کند.

"سهیل شاهین"سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت که این گروه، جمعه شب نشستی جامع را با ژنرال "اسکات میلر" فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان، در پایتخت قطر برای بررسی اجرای توافق صلح امضا شده میان دو طرف برگزار کرده است.

طرف آمریکایی نیز نشست با نمایندگان طالبان را بخشی از برنامه کاری تدوین شده در توافق صلح دوحه عنوان کرده و "سونی لیگیت" سخنگوی ارتش امریکا در این باره گفت که دو طرف ، " کاهش خشونت" را برسی کرده اند و از ارائه جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

بر اساس توئیتی که سخنگوی طالبان منتشر کرد، در این نشست، درباره موضوع "اجرای این توافق و موارد نقض آن به ویژه حملات و شبیخون های شبانه به مناطقی گفت وگو شد که اقدامات جنگی در آن صورت نمی گیرد.

طالبان ، نیروهای آمریکایی و هم پیمانانش را به حمله به مناطق مختلف در استان بدخشان در شمال شرق افغانستان متهم کرده و گفته بود که این حمله ، خسارت های بسیار به منطقه وارد کرد و به کشته و زخمی شدن شمار زیاد از شهروندان منجر شد و این حمله را نقض توافق میان طالبان و واشنگتن برشمرد.

"ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: نیروهای آمریکایی و افغان به نقض آتش بس امضا شده میان این جنبش و واشنگتن در دوحه در 29 فوریه ادامه می دهند، به گونه ای که امروز مناطقی مختلف از بخش های وردوج در ایالت بدخشان از جمله روستای استرب و باشند ویومل و تیرکران را بمباران کردند و به منازل شهروندان بمب شلیک کردند که این اقدام " جنایت در حق بشریت " است.

طالبان، ویدئویی را منتشر کرده است که منزلی را در منطقه بدخشان نشان می دهد که نیروهای آمریکایی روز جمعه آن را بمباران کرده اند.

این درحالیست که یک مسئول نظامی آمریکایی، طالبان را به وارد کردن اتهامات دروغین به واشنگتن با هدف اعمال فشار بر طرف آمریکایی به منظور پیشرفت در موضوع مبادله زندانیان با کابل متهم کرده است.

بدین ترتیب، مجموع عناصر مسلحی که این هفته آزاد شده اند، به حدود 200 نفر می رسد، اما طالبان، این اقدام را "نامقبول " خوانده است.

دولت افغانستان، روز پنج شنبه گذشته از آزادی 100 نفر از زندانیان طالبان که به گفته دولت، خطری ناچیز به شمار می روند، خبر داد.

دولت افغانستان گفته است که 1500 نفر از زندانیان طالبان را از قبل از شروع مذاکرات صلح با این جنبش که با مشارکت همه گروه های جامعه این کشور برگزار می شود، آزاد خواهد کرد.

اما طالبان اصرار دارد که قبل از شروع هر نوع مذاکره ای ، 5 هزار از عناصر این گروه آزاد شوند.

به موجب توافق امضا شده میان آمریکا و طالبان ، دولت افغانستان که از طرف های امضا کننده این توافق نبوده است، باید حدود 5 هزار نفر از زندانیان طالبان را آزاد کند تا این گروه نیز هزار زندانی را آزاد کند.

اوایل ماه آوریل، هیاتی از طالبان متشکل از سه نفر به کابل آمد تا با دولت افغانستان درباره مبادله اسرا گفت و گو کند.

این اقدام ، اولین اقدام از نوع خود از زمان سرنگونی حکومت طالبان در سال 2001 بود، اما پس از مدت کوتاهی از شروع مذاکره و بعد از اینکه مسئولان پیشنهاد آزادی تدریجی زندانیان را دادند، از این مذاکرات عقب نشینی کرد.

در این حال، مقامات افغان، عناصر طالبان را به تشدید حملات خود علیه نیروهای امنیتی افغان در مناطق تحت سلطه دولت در بخش های مختلف کشور متهم کردند.

انفجاری که جمعه شب در منطقه "سپین بولدک" در جنوب افغانستان روی داد، به کشته شدن سه شهروند و زخمی شدن دو نفر دیگر منجر شد.

مسئولان این منطقه، طالبان را عامل این حمله معرفی کردند.

طالبان همچنین به منطقه "خواجا اوماری" در منطقه غزنه در جنوب شرق افغانستان در روز جمعه گذشته حمله کردند.

"گیلانی فرهاد" سخنگوی والی هرات در غرب افغانستان، عناصر طالبان را به کشتن 5 تن از کارمندان بانک مرکزی افغانستان در پنج شنبه گذشته پس از ربودن آن ها در این ایالت متهم کرده بود.

زلمای خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و "الملا عبدالغنی برادر" معاون امور سیاسی جنبش طالبان، فوریه گذشته، توافقی تاریخی با حضور نمایندگانی از 30 کشور و سازمان بین المللی امضا کردند. به موجب این توافق، نیروهای آمریکایی با فرا رسیدن فصل تابستان و به شرط شروع مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان و پایبندی به تضمین های دیگر، از افغانستان عقب نشینی می کنند.

به موجب این توافق، آمریکا از توسل به زور و دخالت در امور داخلی افغانستان خودداری می کند و به حاکمیت این کشور احترام می گذارد و در عین حال فوراَ فعالیت با همه طرف های مرتبط با طرح آزادسازی زندانیان طالبان را آغاز خواهد کرد.

افغانستان از زمان حمله آمریکا در اکتبر 2001 که طبق اعلام سازمان ملل، به کشته و زخمی شدن بیش از صد هزار شهروند افغان فقط در دهه اخیر منجر شد، صحنه جنگ است.

پربیننده ترین خبرها