سناتور آمریکایی: سعودی‌ها در پی راهی برای خروج از بحران یمن هستند

سناتور آمریکایی: سعودی‌ها در پی راهی برای خروج از بحران یمن هستند
دوشنبه 25 فروردين 1399 - 08:48

سناتور دموکرات آمریکایی، آتش بس در سراسر یمن را در بحبوحه همه‌گیری بیماری کرونا ضروری دانست و گفت سعودی‌ها به دنبال راهی برای خروج از این درگیری می‌گردند.

العالم - آمریکا

کریس مورفی شامگاه یکشنبه در صفحه توئیتری خود نوشت: چند نکته کوتاه درباره تحولات یمن مهم است، نخست آنکه در روز جمعه یمن نخستین مورد کووید-19 را تایید کرد.

وی افزود: این مساله بسیار خطرناک است چرا که نیمی از نظام مراقبت بهداشتی آن در اثر جنگ داخلی ویران شده است و در هرجایی سوء تغذیه وجود دارد.

این سناتور دموکرات با ابراز امید برای دستیابی به یک توافق صلح، ادامه داد: خبر خوب این است که عربستان سعودی ( این پادشاهی در یک طرف این جنگ داخلی می‎جنگد) یک آتش بس سراسری اعلام کرد که از روز پنج شنبه اجرایی شد.

مورفی که با کنایه سعودی‌ها را یک طرف "جنگ داخلی" یمن توصیف کرد، گفت: پس از سال‌ها مانع در گفت‌وگوهای صلح، به نظر می‌رسد سعودی‌ها سرانجام به راهی برای خروج می‌نگرند.

وی یادآور شد: در طول این جنگ، هر دو طرف سعودی و حوثی برای ارسال کمک‌های انسانی مانع تراشی کردند و آنها را بازگرداندند. این موضوع باید برای همیشه متوقف شود و آتش بس اجازه می‌دهد که هر دو طرف بر راه حل سیاسی و جلوگیری از شیوع کووید-19 گسترده و کنترل ناشدنی، تمرکز کنند.

این در حالی است که خبرهایی از همکاری دولت مستعفی منصور هادی با گروه تروریستی القاعده منتشر شده است و جنگنده‌های سعودی هم بیش از 100 بار مناطق مختلف یمن را بمباران کرده‌اند.

به گفته مقامات انصارالله یمن، هدف سعودی‌ها از آتش‌بس صوری، انحراف افکار عمومی جهان است.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران یمن، تاکید کرده است مشکل یمن راه حل نظامی ندارد و برای آن یک پیشنهاد چهار ماده‌ای ارائه کرد. این مساله در گفت‌وگوی تلفنی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم بار دیگر مورد تاکید قرار گرفت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها