خشم عمومی از سوءاستفاده از کرونا برای اسلام‌هراسی در آستانه ماه رمضان

خشم عمومی از سوءاستفاده از کرونا برای اسلام‌هراسی در آستانه ماه رمضان
سه شنبه 26 فروردين 1399 - 16:30

در پی ادعاهای بی‌اساس راستگرایان افراطی انگلیس درباره افزایش شیوع کرونا در ماه رمضان، کارشناسان هشدار دادند چنین مواضعی سلامت عمومی را تهدید می‌کند. 

العالم- اروپا

در پی پیش‌بینی یک تحلیلگر در انگلیس مبنی بر این که در ماه رمضان شیوع کرونا افزایش خواهد یافت، نگرانی‌ها درباره این که صداهای راستگرای افراطی ممکن است باعث اسلام‌هراسی شود، افزایش یافته است.

«اندرو پیِرس» خبرنگار روزنامه انگلیسی «دیلی ‌میل» روز یکشنبه در توئیتی نوشت: در صورتی که خانواده‌ها در ماه رمضان (در مساجد) جمع شوند، شیوع کووید-۱۹ با خیزش همراه خواهد شد. دکترها بسیار نگران هستند.

این توئیت با انتقادات بسیاری از جانب دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و فعالان همراه شد که او را به دلیل مطرح کردن ادعاهای بی‌پایه مورد سرزنش قرار دادند.

در مقاله‌ای که در همان روز در روزنامه «سان» انگلیس منتشر شد، تلاش شد تا به همین روش با احساسات مردم بازی شود. در این مقاله هم گفته شد که دور هم جمع شدن مسلمانان در ماه مبارک رمضان می‌تواند به گسترش شیوع ویروس کرونا منجر شود. این مقاله با عنوان «کارشناسان نگران خیزش شیوع کرونا در ماه رمضان هستند» منتشر شد.

یکی از کسانی که از این اظهارنظرهای بی‌اساس انتقاد کرد، «مقداد وِرسی» سخنگوی شورای مسلمانان بریتانیا بود که به الجزیره انگلیسی گفت جبهه‌گیری در مقابل این لفاظی راست افراطی که مسلمانان را تهدیدی برای سایر اقشار جامعه جلو می‌دهد، بسیار اهمیت داد.

ورسی افزود: شاهد چنین داستانهای دروغینی از زمان آغاز همه‌گیری بودیم، داستانهایی مانند این که همه مساجد همچنان باز هستند، مسلمانان مخفیانه دور هم جمع می‌شوند و این که مسلمانان برخلاف توصیه‌های دولت قصد دارند در ماه رمضان در تجمعات شرکت کنند.

ورسی در ادامه با اشاره به این مسئله که ۵ دکتری که نخستین قربانیان این بیماری از کادر پزشکی این کشور بودند، همگی پیشینه اسلامی داشتند، اضافه کرد کسانی که چنین داستان‌هایی را مطرح می‌کنند به دنبال پاک کردن از خود گذشتگی این افراد در خط مقدم مقابله با کرونا هستند.

به گفته سخنگوی شورای مسلمانان بریتانیا، این داستان‌ها نه تنها نادرست و خطرناکند بلکه خدمت بزرگ مسلمانان در حمایت از تلاش‌های عمومی با کار کردن در خط مقدم و دادن قربانی تا ابتکار عمل برای کمک به افراد آسیب‌پذیر را زیر سوال می‌برند.

گروهی به نام «تِل ماما» که حملات علیه مسلمانان را نظارت می‌کند، در ماه مارس حدود ۱۲ مورد از شایعات علیه مسلمانان را گزارش داد. بنابر این گزارشها گروه‌های راست افراطی با طرح تئوری‌های توطئه مسلمانان را مقصر شیوع کرونا در بریتانیا معرفی می‌کردند. آنها همچنین در شبکه‌های اجتماعی به پخش اخبار نادرست علیه مسلمانان دست زده بودند.

در سال ۲۰۱۸ کالج سلطنتی روانپزشکان درباره تاثیر منفی و قابل توجه نژادپرستی بر فرصتهای زندگی و سلامت ذهنی افراد هشدار داد.

بنا بر گزارش‌ها، مسلمانان انگلیس در روزهای اخیر و با افزایش شیوع کرونا در این کشور، تلاش‌های خود برای حمایت از کسانی که به کمک نیاز دارند را افزایش داده‌اند.

آنها به اقداماتی از جمله تهیه تجهیزات حفاظتی برای پرسنل بخش بهداشت و درمان، تهیه و توزیع غذا برای جوامع آسیب پذیر این کشور و کمک مالی به خانواده‌هایی که هزینه‌ دفن خویشان از دست رفته را ندارند، می‌پردازند.

مسلمانان انگلیس حتی به ایجاد محل‌های موقت برای نگهداری انبوه اجساد قربانیان ویروس کرونا پرداخته‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی، تاکنون در انگلیس ۸۸۶۲۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۱۳۲۹ مورد فوتی نیز بر اثر ابتلا به آن گزارش شده است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز امروز گفت که با توجه به تداوم شیوع بیماری در این کشور و روند افزایشی تعداد ابتلا و مرگ، قرنطینه اجباری و وضعیت منع آمد و شد در انگلیس به زودی برداشته نمی‌شود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها