از نظر بن سلمان، پند و اندرز یعنی جنایت  

از نظر بن سلمان، پند و اندرز یعنی جنایت  
سه شنبه 26 فروردين 1399 - 20:03

برخی از پادشاهان و زمامداران؛ پند و اندرز را عیب و شاید ناسزا به خود می دانند زیرا آنان در حکومت داری داناترین و تواناترین هستند،محمد بن سلمان ولی عهد سعودی نیزاز این قاعده مستثنی نیست .

العالم - كشكول

"جمال خاشقچی" خبرنگار سعودی، مقالاتی درباره نیازهای اقتصادی و اجتماعی اساسی شهروندان سعودی نگاشته و در کتابی گردآوری کرده بود که مانند اندرزنامه ای برای حاکمان سعودی و در راس آنان بن سلمان؛ صاحب نظریه چشم اندازتوسعه 2030 برای ایجاد کشوری متمدن و معاصربود اما شهروند سهودی هیچ جایگاهی در آن ندارد.

این کتاب با عنوان "چشم انداز شهروند 2030 " حاوی مطالبی است که خاشقچی آن را جزو بدیهیات شهروند سعودی می داند که در همه کشورها حق طبیعی به شمار می رود اما محمد بن سلمان در دیدگاه جدید کشور ازآن غفلت کرده است .

زیرا احداث پارکینگ، زمین فوتبال، بوستان های عمومی و پیاده روهای مناسب برای خیابان ها از دید ولی عهد سعودی جزو امکانات عالی است،اما تامین مسکن، شغل، آموزش رقابتی و امنیت بهداشتی شاید برای جایگاه بن سلمان خطرناک باشد زیرا آموزش خوب شاید چالشی برای ساختار حاکمیتی مطلق باشد که ولی عهد بدان دل بسته است.

خاشقچی گفته بود دیدگاه بن سلمان را مطالعه کرده و آرزو داشته که اصطلاح مشارکت مردمی نیز علیرغم غریب بودن آن در جامعه و نظام حکومتی گنجانده شود و آن را راهی برای تحقق " تمایلی مشترک برای ساخت وطنی آرمانی و شهروند مسئول " دانسته بود.

اما چنین مطالبی، فاجعه ی بزرگی برای پادشاه آینده عربستان است، چگونه پادشاهی که خود را تنها اندیمشند کشور می بیند حاضر به مشارکت مردم در تصمیم گیریها می شود یا چگونه مردم از شاه خود بخواهد اطلاعاتش را با وی به اشتراک بگذارد در حالی که او امانتدار این کشور است.

چنین حقی یا حق مشارکت در تصمیم گیری و دست یافتن بر اطلاعات می تواند زندگی درخواست کننده آن را در نظام سعودی به خطر بیاندازد حکمی که به نظر کارشناسان پس از نصیحت خاشقچی به بن سلمان اجرا شد . برخی کارشناسان و ناظران جنایت کشتن خاشقچی را ارائه همین دیدگاه می دانند که اندرزهایی بود که می توانست چهره سیاه نظام سعودی را بدون پرداخت میلیاردها دلار از جیب سعودی ها در برابر افکار عمومی روشن کند .

بن سلمان نیز نصیحت را جنایت و خیانت و طغیان علیه شاه می داند جنایتی که شاید حکمش در صورت لزوم قطع شاهرگ ها و ذوب کردن بدن باشد..

فکری که پشت حکومت ال سعود خوابیده طبق همه استانداردها استکباری است دیگران را در راه حق نمی بیند و برای کسی حق زندگی قائل نیست مگر کسی که وی اجازه دهد ."

پربیننده ترین خبرها