همراهی جهان با ترامپ باعث قلدری وی شد

همراهی جهان با ترامپ باعث قلدری وی شد
چهارشنبه 27 فروردين 1399 - 22:46

اعتراض ها و واکنش های کشورهای مختلف جهان به ویژه کشورهای بزرگ به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر قطع کمک های مالی به سازمان جهانی بهداشت همچنان ادامه دارد. 

العالم - کشکول

تصمیم آمریکا برای قطع کمک های مالی خود به سازمان جهانی بهداشت در شرایطی است که انتظار می رود که کشورهای جهان میزان کمک های خود را به این سازمان در سایه گسترش ویروس کرونا افزایش دهند. چرا که با شیوع این بیماری، سازمان بهداشت جهانی مسئولیت سنگینی را برعهده دارد.

بیش از دو میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از صد هزار نفر نیز قربانی این بیماری شده اند.

آلمان ، تصمیم ترامپ در قطع کمک به سازمان جهانی بهداشت را محکوم کرد و هایکو ماس وزیر امور خارجه این کشور در توئیتی نوشت : سرزنش کردن در شرایط فعلی ناشی از ویروس کرونا ، فایده ای ندارد و ویروس کرونا حد و مرز نمی شناسد و باید نقش سازمان جهانی بهداشت را که با کمبود منابع مالی مواجه است، تقویت کرد.

"ماریا زاخاروف" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه دراین باره گفت : مساله مهم برای آمریکایی ها ، یافتن گناهکاران بر اساس مدارک توهمی است تا برائت خود را اثبات کنند.

این درحالیست که "چاو لی جیان " سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت : تصمیم ترامپ، توانایی های سازمان جهانی بهداشت را تضعیف و به همکاری بین المللی با بیماری کرونا ضربه می زند.

"جوزف پورل" وزیر خارجه اتحادیه اروپا نیز در توئیتی نوشت: هیچ توجیهی برای این تصمیم در شرایطی که تلاش های سازمان جهانی بهداشت بیش از هر زمان دیگر برای کمک به جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ضروری است، وجود ندارد.

به نظر می رسد که واکنش ها به محکومیت تصمیم ترامپ از سوی کشورهای غربی و هم پیمانان ترامپ در اروپا و جهان همچنان در ساعات و روزهای آینده ادامه خواهد داشت . اما مساله قابل توجه در واکنش هایی که به بخش هایی از آن اشاره کردیم، این است که برخی از آن ها پیش بینی نمی کردند که ترامپ در چنین شرایطی، چنین اقدام خطرناک و فاجعه باری را انجام دهد.

اما کسانی که شخصیت ترامپ را می شناسند، از تصمیم وی غافلگیر نشدند، چرا که وی پیش از این نیز تصمیمی خطرناک تر از تصمیم قطع کمک مالی به سازمان جهانی بهداشت گرفته بود.

ترامپ از یک توافق بین المللی که شورای امنیت آنرا تصویب کرده بود، یعنی توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+ 1 خارج شد و تصمیمی ظالمانه مبنی بر اعمال تحریم علیه ملت ایران اتخاذ کرد وبدین شکل، صلح و امنیت بین المللی را فقط به خاطر خوشایند و رضایت نتنیاهو و بن سلمان تهدید کرد.

کسانی که امروز از ترامپ به خاطر کمک های مالی به سازمان جهانی بهداشت انتقاد می کنند، اگر دیروز به تهدیدهای شفاهی وی راضی نمی شدند و تسلیم قلدری ترامپ نمی شدند و به توافق هسته ای پایبند می ماندند - همان طور که ایران به آن پایبند ماند - ترامپ امروز به این شکل احمقانه، جسارت به خرج نمی داد و بار دیگر جهانیان را تهدید نمی کرد. از این رو ، جهان اکنون باید بهای همراهی با قلدری و زورگویی ترامپ را بپردازد.

پربیننده ترین خبرها