تلاشهای مصر، امارات و عربستان برای کمک به حفتر

تلاشهای مصر، امارات و عربستان برای کمک به حفتر
پنج‌شنبه 28 فروردين 1399 - 15:58

همزمان با شکست‌های پی‌درپی نیروهای شرق لیبی به فرماندهی ژنرال 'خلیفه حفتر' برای تصرف طرابلس پایتخت این کشور، برخی منابع از توافقات مصر، عربستان و امارات برای حمایت بیشتر از این نیروها خبر دادند.

العالم ـ لیبی

برخی منابع ویژه از تماس‌های مقامات عالی‌رتبه مصر، امارات و عربستان سعودی در چند ساعت گذشته برای بررسی تحولات لیبی و توافق برای حمایت از ژنرال خلیفه حفتر خبر دادند.

به گفته این منابع نتیجه این تماس‌ها برگزاری نشست 'شورای جنگ' به ریاست 'عبدالفتاح السیسی' مصر با مشارکت 'محمد زکی' وزیر دفاع، 'محمد حجازی'رئیس ستاد مشترک ارتش، 'اسامه عسکر' رئیس تیم عملیاتی و نیز تعدادی از فرماندهان نظامی این کشور بود.

وبگاه 'العربی‌الجدید' به نقل از این منابع گزارش کرد که در این نشست خواسته‌های امارات و عربستان مبنی بر ارائه کمک نظامی فوری به حفتر ، اوضاع داخلی لیبی و درگیری‌های آن بررسی شد به خصوص اینکه مناطق درگیری اصلی که از ارتش مصر برای ارائه کمک در آن مناطق درخواست شده است، در دورترین نقطه غرب لیبی واقع شده‌اند.

این منابع گفتند که فشارهای مصر بر دو متحد خود (امارات و عربستان) نتیجه‌بخش بوده و این دو کشور در تماس‌های رسمی خود تأکید کردند که مدت زمان سپرده‌های دلاری خود در بانک مرکزی مصر را که حدود شش میلیارد دلار است، تمدید خواهند کرد و علاوه بر آن مبلغ اضافی به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در این بانک سپرده‌گذاری خواهند کرد.

این منابع همچنین گفتند که مصر تعدادی از نیروهای زخمی حفتر را در بیمارستان نظامی خود پذیرش کرده که از جمله این زخمی‌ها سه نظامی اماراتی است که در اتاق عملیات ویژه هدایت پهپادها فعالیت داشته‌اند.

از زمان سرنگونی حکومت 'معمر قذافی' رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست 'فایز السراج' در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان 'ارتش ملی لیبی' را حمایت می‌کند.

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

بنابر این گزارش، حمایت‌های مصر در دوره آتی شامل ارائه کمک‌های لجستیک، پشتیبانی هوایی با هماهنگی طرف اماراتی، بازگشایی پایگاه‌های هوایی در منطقه نظامی غربی به روی نیروی هوایی امارات جهت اجرای حملات در عمق خاک لیبی خواهد بود.

مصر، عربستان و امارات همچنین درباره تسریع در روند ارسال کمک‌های نظامی و مهمات از ابوظبی و ریاض به محورهای جنگی در لیبی توافق کردند.

نیروهای دولت وفاق ملی دو روز پیش موفق شدند دو شهر استراتژیک صرمان و صبراته در غرب طرابلس را از اشغال نیروهای حفتر آزاد کنند.

فارس

پربیننده ترین خبرها