مفتح: «جهش تولید» مشکل بیکاری و تورم را حل می‌کند

مفتح: «جهش تولید» مشکل بیکاری و تورم را حل می‌کند
پنج‌شنبه 28 فروردين 1399 - 16:18

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بیکاری و تورم مشکل اصلی اقتصاد کشور است که جهش تولید می‌تواند تا حد زیادی این دو معضل و پیامدهای آنها را کاهش دهد.

العالم ـ ایران ـ اقتصادی

محمد مهدی مفتح خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد خرد و کلان مشکلات متعددی داریم که باید برای حل آنها راهکارهای مناسبی را با همکاری مردم و دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی اتخاذ و اجرایی کنیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی کشور را طبقه بندی و اولویت بندی کنیم، بیکاری یکی از عمده‌ترین مشکلات است که بسیار گسترده به ویژه در مناطق توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته وجود دارد.

مفتح، تورم را دیگر مشکل اساسی کشور در شرایط کنونی ارزیابی کرد و گفت: مشکلات بیکاری و تورم مربوط به پیش از آمدن کرونا و قابل لمس برای مردم هستند و موضوعات جدیدی نیستند.

وی به محتوای اقتصادی نامگذاری سال‌های اخیر توسط مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: نامگذاری سال‌ها جهت گیری‌های اقتصادی داشته است و رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر به مساله تولید از میان همه مسائل اقتصادی توجه خاص کرده‌اند.

مفتح، نامگذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از کالای ایرانی»، سال ۹۸ «رونق تولید» و سال ۹۹ «جهش تولید» را یادآور شد و تاکید کرد: این نامگذاری به این دلیل است که اگر جهش تولید به درستی اتفاق افتد، ۲ مشکل بیکاری و تورم به طریق اصولی و اساسی حل خواهند شد.

نماینده منتخب مردم تویسرکان در مجلس یازدهم با بیان اینکه جهت گیری هوشمندی درباره حل مسائل اقتصادی کشور اتخاذ شده، افزود: امیدواریم با توجه به نامگذاری سال‌ها، دستگاه‌های مختلف ضمن اینکه وظایف قانونی‌شان را انجام می‌دهند، اقدامات‌ خود را معطوف به تحقق عنوان سال کنند که می‌تواند به هم‌راستایی در همه فعالیت‌های اقتصادی کشور منجر شود.

وی اضافه کرد: نامگذاری سال و جهت‌دهی به آن، در حقیقت شتاب بیشتری به تحقق اهداف اجزای مختلف اقتصاد کشور در سطح خرد و کلان خواهد داد و لازم است تمام دستگاه‌ها بر محور این نامگذاری برای افزایش بازدهی خود تلاش کنند.

مفتح با بیان اینکه نامگذاری سال به نام «جهش تولید» فرصت بسیار مناسبی برای افزایش بهره‌وری در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی است، تصریح کرد: تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و حاکمیت از جمله قوه مجریه، مقننه و قضاییه مخاطبان این نامگذاری هستند.

رییس پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به کیفیت خوب بیشتر کالاهای تولید داخل اشاره کرد و گفت: مصرف کنندگان در این مورد وظیفه حمایت از تولید کالای داخلی و مصرف این کالاها را برعهده دارند.

مفتح پیش بینی کرد که حمایت‌های بانکی از تولیدکنندگان در سال ۹۹ افزایش یابد و گفت: تولیدکنندگان باید از فرصت بسیار مناسبی که رهبری ایجاد کردند بهترین استفاده را کنند و ضمن اینکه بازار خیلی خوبی پیدا خواهند کرد می‌توانند از حمایت دستگاه‌های مختلف و بانک‌ها برخوردار شوند.

وی گفت: تولیدکنندگان تلاش کنند از این فرصت برای کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش کیفیت تولید به بهترین نحو استفاده کنند.

عضو کمیسیون ویژهٔ تحول اقتصادی مجلس هشتم تصریح کرد: کالاهای تولید داخل باید چه از نظر کیفیت و قیمت با بهترین کالاهای مشابه خارجی رقابت داشته باشند و تولیدکنندگان تلاش کنند با حداقل قیمت، کالا با بهترین کیفیت را ارائه کنند.

مفتح گفت: امکانات و روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان ضمن حفظ اشتغال موجود، قیمت تمام‌شده کالای تولیدی را کاهش داد.

وی به نقش دستگاه‌های حاکمیتی در جهش تولید نیز اشاره کرد و گفت: قوای حاکمیتی کشور مهمترین تکلیف را دارند و وظیفه آنها تسهیل فضای کسب و کار است.

عضو پیشین کمیسیون ویژهٔ اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اقدامات اخیر دولت برای تسهیل فضای کسب و کار خاطرنشان کرد: روزهای اخیر حرکت‌هایی را از سوی دولت و برخی از مسئولان دیگر و به ویژه قوه قضائیه دیدیم که در این راستا تلاش‌هایی داشتند؛ قوای سه‌گانه باید تلاش کنند که صاحبان کسب‌وکار راحت‌تر بتوانند فعالیت و کارشان را توسعه دهند.

مفتح، موانعی که در راه بهبود فضای کسب‌وکار وجود دارد را یادآور شد و افزود: دستگاه‌های حاکمیتی باید به شکل صحیح و با سریع‌ترین شکل ممکن به بهبود فضای کسب و کار کمک کنند.

امکان بهبود وضعیت در شرایط تحریم هم وجود دارد

مفتح گفت: در صورت بهبود فضای کسب‌وکار و توجه مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان و دستگاه‌های حاکمیتی به موضوع جهش تولید، حتی تحریم‌های آمریکا و شیوع بیماری کرونا نمی تواند مانع رشد اقتصادی و کاهش مشکلات اقتصادی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که با ایرنا گفت وگو می کرد، با اشاره به شروع به کار برخی کسب‌وکارها در شرایط کرونا، گفت: مهمترین موضوع، سلامتی مردم است اما در عین حال، معیشت افراد زیادی از جمله صاحبان مشاغل روزمرد در نتیجه وضعیت موجود با مشکل مواجه شده است.

مفتح تاکید کرد: وظیفه دولت و حکومت است که با کمک‌های نقدی، غیرنقدی و وام و بسته‌های معیشتی مشکلات اقشار آسیب‌دیده از کرونا را کاهش دهد.

وی ابراز امیدواری کرد که در کنار حفظ سلامتی مردم، اقتصاد هم آرام آرام بتواند از شرایط رکود ناشی از شیوع بیماری کرونا خارج شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها