کرونا، افشاگر سیا را وادار به اقامت در روسیه کرد

کرونا، افشاگر سیا را وادار به اقامت در روسیه کرد
جمعه 29 فروردين 1399 - 10:29

ادوارد اسنودن افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که به روسیه پناهنده شده است و درخواست پناهندگی به کشورهای دیگر را داده بود، در پی شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای روسیه به ناچار مدارک خود را برای تمدید اقامت به وزارت کشور روسیه ارایه کرد.

العالم ـ اروپا

به گزارش ریانووستی روسیه، آناتولی کوچرنا وکیل وی گفت که اسنودن درخواست اقامت سه ساله داده است چرا که تا کمتر از یک ماه دیگر مهلت اقامت وی پایان می‌یافت.

به گفته وکیل اسنودن، با توجه به وضعیت پیش آمده بر اثر شیوع بیماری کرونا، برخی مسائل را نمی توان بلافاصله حل کرد و آنها با درک این مساله، در انتظار تصمیم گیری اداره مهاجرت روسیه در این مورد هستند.

اسنودن که سال ۲۰۱۳ از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ کنگ گریخت، هزاران مدرک طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد.
وی پس از ابطال گذرنامه‌اش از سوی آمریکا به روسیه رفت و با کسب پناهندگی موقت در این کشور زندگی می کند.

یمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا این را نیز گفت که در طول اقامت در روسیه، سازمان های اطلاعاتی این کشور به وی پیشنهاد همکاری دادند اما وی این پیشنهادها را رد کرده است چرا که در غیر اینصورت اکنون در کاخ زندگی می کرد و در رژه میدان سرخ مسکو نیز دیده می شد.

اسنودن خاطرنشان کرد که هیچ چیزی برای ارایه به سازمان های اطلاعاتی روسیه ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت به گونه است که من بطور کامل از دسترسی به اسناد محرمانه‌ای که پیش از ترک هنگ کنگ در اختیار خبرنگاران قرار دادم محروم شدم زیرا نمی دانستم پس از آن چه خواهد شد.
اسنودن خاطرنشان کرد که از ۲۷ کشور جهان از جمله آلمان و لهستان درخواست پناهندگی کرده است. در همه این کشورها به غیر از روسیه از اقدامات متقابل آمریکا ترسیدند.
وی گفت که سکونت در روسیه انتخاب وی نبوده است حال آنکه مردم آمریکا این را از یاد می برند.

پربیننده ترین خبرها