«الحویطی»؛ قهرمانی که بهای مخالفت با «تروریسم دولتی» آل سعود را داد

«الحویطی»؛ قهرمانی که بهای مخالفت با «تروریسم دولتی» آل سعود را داد
جمعه 29 فروردين 1399 - 12:30

یک روزنامه لبنانی به کشتن یک شهروند سعودی توسط نیروهای امنیتی این کشور به خاطر مخالفت وی با پروژه بلندپروازانه ولی‌عهد این کشور پرداخت و نوشت، وی شخصیتی بود که زندگی در سایه ظلم آل سعود را نپذیرفت.

العالم - عربستان سعودی

«عبد الرحیم بن أحمد محمود الحویطی» شهروند سعودی؛ نامی که این روزها در شبکه‌های اجتماعی و صفحاتی می‌شنویم که از نبود انسانیت در میان خاندان آل سعود به شدت انتقاد می‌کنند.

الحویطی شهروندی بود که اخیرا به خاطر مخالفت با پروژه بلندپروازانه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی، به ضرب گلوله مأموران امنیتی عربستان سعودی کشته شد.

وی شخصی بود که با ضبط چند کلیپ تصویری از خود، به شرح ظلمی پرداخت که سران آل سعود به او و امثال او روا می‌دارند؛ اشخاصی که به زور رژیم حاکم، مجبور می‌شوند خانه و کاشانه خود را ترک کنند .

الحویطی اما یکی از شهروندانی بود که فقط به نظامیان آل سعود «نه» گفت و مخالفت خود را با کوچ اجباری تحمیلی از سوی بن سلمان، اعلام کرد. او فقط می‌خواست در خانه‌اش بماند و سرزمین آبا و اجدادی خود را ترک نکند، ولی بهای این مخالفت را با جان خود پرداخت کرد.

روزنامه الاخبار با انتشار گزارشی، به تمجید این «قهرمان» سعودی پرداخت و نوشت، در این دوران، قهرمانی ظهور کرد که «توقف و ترس در برابر ظلم پادشاه و یاران مزدورش را نپذیرفت» و به شخصیتی بدل شد که «ترورریسم دولتی» آل سعود را قاطعانه رد کرد.

به گزارش الاخبار، الحویطی قهرمانی بود که از طریق شبکه‌های اجتماعی، سخن خود را در رد تروریسم دولتی بیان کرد و «سند منزل خود را در جهانی بی‌ارزش نشان داد و رویارویی تراژیکی [خود با این ظلم] را با وصیتی اعلام کرد که چند ساعت قبل از کشته شدنش، ضبط کرده بود».

الحویطی در این فایل، پس از معرفی خود می‌گوید: «من، کوچ زوری را نمی‌پذیرم. از زندان و مرگ هم هراسی ندارم؛ زیرا زندگی در زمان حکومت بن سلمان، هیچ معنایی ندارد». وی ضمن همچنین به «روحانیون بزدلِ وابسته به شاهزاد (بن سلمان)» به شدت می‌تازد.

این شهروند مقتول سعودی پیش از کشته شدنش، تأکید دارد: «تعجب نمی‌کنم که اگر بیایند و مرا در خانه‌ام بکشند؛ همان گونه که در مصر این کار را انجام می‌دهند. شهروندی را می‌کشند و سلاحی در کنارش می‌گذارند و می‌گویند، تروریست است». نکته جالب نیز این بود که نیروهای امنیتی سعودی، در بیانیه رسمی خود، همین اظهارات را مطرح کردند.

پس از محاصره روستای «الخریبه» (محل سکونت الحویطی) و کشته شدن وی، افراد هم قبیله‌ الحویطی نیز مجبور می‌شوند، منازل خود را ترک کنند؛ زیرا این منازل داخل در مناطقی بود که در پروژه «نئوم» بن سلمان واقع شده بود.

سازمانهای حقوقی پیش از این، هشدار داده بودند که طرح نئوم، حق سکنه بومی را نقض کرده و باعث مهاجرت اجباری بیش از 20 هزار نفر از سرزمین پدریشان خواهد شد؛ به ویژه قبیله الحویطات که سابقه آنان، به پیش از تشکیل کشور سعودی بازمی‌گردد. البته ساکنان این منطقه نیز، چاره‌ای جز کوچ اجباری ندارند.

به گزارش الاخبار، مسئولان سعودی، سران قبلیه الحویطات را مجبور کردند که از فرزند خود (الحویطی) اعلام برائت کرده و رفتار وی را محکوم کنند. سران این قبیله تحت فشار آل سعود، بیانیه‌ای منتشر و ادعا کردند: «رفتار، الحویطی، یک رفتار فردی است که به قبیله ارتباطی ندارد».

سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان با انتشار یک بیانیه، ضمن محکومیت کوچ اجباری افراد قبیله الحویطات و سکنه بومی، از شرکتهای بین‌المللی انتقاد کرد که مشوق این «کمپین جنایتکارانه» هستند. این سازمان از این شرکتها خواست که از طرح نئوم دست بردارند تا «رژیم [سعودی] دست از اقدامات فئودالی خود بردارد... و حقوق سکنه بومی در سرزمین پدریشان، حفظ شود».

در پایان این روزنامه تأکید کرد، این برای نخستین بار نیست که عربستان سعودی دست به کوچ اجباری ساکنان مناطق مختلف می‌زند؛ زیرا ریاض، به بهانه گسترش حریم مکه، ساکنان این شهر را مجبور به مهاجرت کرد. پس از آن، دست به کوچاندن قبایل «جیزان» در مناطق مرزی با یمن زد.

فارس

پربیننده ترین خبرها