تداوم محاصره صنعا و خیال بافی های گریفتس در یمن

تداوم محاصره صنعا و خیال بافی های گریفتس در یمن
جمعه 29 فروردين 1399 - 15:17

مقامات صنعا اظهارات "خوش بینانه " نماینده سازمان ملل درخصوص توافق آتش بس در یمن را مردود خوانده و اعلام کردند که رایزنی ها با هدف دستیابی به آتش بس ادامه دارد.

العالم-یمن

روزناه الاخبار با انتشار گزارشی درخصوص آخرین وضعیت سیاسی و میدانی آتش بس ادعایی ائتلاف سعودی در یمن نوشت: پاسخ "گریفتس"، نماینده سازمان ملل در امور یمن به پیشنهاد مکتوب صنعا درخصوص ارائه راهکار همه جانبه، نشان از آن داشت که گریفتس قصد تعامل مثبت و رویکرد خوشبینانه ای در این موضوع ندارد. اما مقامات صنعا پنج شنبه شب به یکباره شنیدند که گریفتس به رغم تشدید حملات نظامی آن هم از چند جهت در یمن توسط ائتلاف سعودی، تصریح کرد که انتظار می رود توافق به زودی حاصل شود.

مارتین گریفیتس، طی سخنرانی در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع یمن، پنجشنبه بدون اشاره به نقض مکرر آتش‌بس ادعایی اعلام شده از سوی ائتلاف سعودی ، از طرفین درگیر در یمن خواست «تصمیم شجاعانه‌ای» بگیرند.

مدعی شد که آتش‌بس ادعایی در یمن به دنبال آماده کردن شرایط لازم برای طرح ابتکار صلح در این کشور است و به رغم آنکه حملات نظامی ائتلاف سعودی ضد یمن در مناطق مختلف این کشور از زمان آغاز این آتش بس ادعایی نه تنها کاهش نیافته بلکه شدت گرفته است، گریفتس مدعی شد "پیشرفت زیادی" درخصوص توافق آتش بس صورت گرفت.

اظهارات روز گذشته گریفتس به عنوان کسی که از سوی سازمان ملل برای برقراری صلح جهت مقابله با کرونا میان طرفین جنگ تلاش می کند، تعمدا اشاره ای داشت به وجود موانع بزرگ بر سر راه دستیابی به توافق مشابه.

این "دیدگاه مثبت " گریفتس درخصوص تحولات یمن، همراه است با تلاش های مجدد او برای برقراری ارتباط با طرف های درگیر در یمن، روز جمعه هفته گذشته پس از آنکه صنعا اعلام نمایشی آتش بس یکجانبه از سوی ریاض را نپذیرفت ، وی عبارت "پیشنهادات درخصوص توافق آتش بس به روز رسانی شده و همه یمن را در بر می گیرد" و این پیشنهادات را به عنوان "یك بسته واقع گرایانه و جامع كه یمن را قادر می سازد از خشونت و رنج گذشته دور شود و گامی تاریخی به سوی صلح بردارد" توصیف کرد.

گرایش گریفیتس برای دستیابی به یک آتش بس پایدار که بر اساس "برقراری مجدد گفتگوهای سیاسی" است، در وهله اول نیازمند پاسخ دادن به نگرانی ها و شروط صنعا در این آتش بس است، شروطی که شامل رفع محاصره یمن به عنوان اولین و اساسی ترین شرط برقراری آتش بس از سوی صنعا اعلام شده و تحقق این شرط نیز بازگشایی بندر الحدیده و رفع محاصره آن، چنانکه بازگشایی فرودگاه صنعا از این رو که در شرایط کنونی اغلب فرودگاهها بسته است نسبت به بازگشایی بندر الحدیده از اهمیت چندانی برخوردار نیست، دومین شرط صنعا برای برقراری آتش بس نیز، دائمی بودن آن است به این معنا که آتش بس موقتی نباشد که در این صورت به وسیله ای برای خرید زمان توسط ائتلاف سعودی و تجدید قوای این ائتلاف تبدیل می شود، از همین روست که صنعا در طرح پیشنهادی خود به سازمان ملل اتخاذ راهکار همه جانبه را پیشنهاد کرد.

در واقع، دیدگاه صنعا در حرکات اخیر گریفیتس ظاهر شده است، خواه در پیشنهادات وی در نشست دیروز، که تأکید داشت بر استفاده از "فرصتی برای صلح" ، و یا در پاسخ وی به پیشنهادی که صنعا در پاسخ به اعلامیه سعودی ارائه داد.

با این حال، اگر ما اتفاقات مربوط به تماس و رایزنی های وی را مد نظر قرار دهیم نه اظهارات کلی اش را، صنعا تفسیری کاملا متفاوت از حقایق مربوط به اتخاذ رویکردهای گریفتس و اعتقاد وی به "حصول توافق در زمانی نزدیک" دارد، یک منبع آگاه از روند تماس ها و رایزنی ها در مسئله یمن در گفتگو با الانبار به شکل موکد و قاطعانه وجود هرگونه دلایل قاطعی را برای خوشبینی گریفتس رد کرده و تصریح کرد که پاسخ گریفتس به طرح جامع صنعاء ساختاری بوده و نوید بخش نبوده است.

این منبع همچنین بی طرفی گریفتس و بذل تلاش های متوازن و جدی در انجام وظیفه از سوی وی را بعید دانست و وی را به جانبداری از انگلیس و عربستان به ضرر یمن، متهم کرد.

در هر صورت، صنعا برای برقراری هرگونه آتش بس اعلام کرده است که شرایط ثابتی دارد:

برداشتن محاصره به طور کامل، خصوصاً از بندر الحدیده (عربستان سعودی در پیشنهاد خود برای آتش بس برفع محاصره دریایی در این بندر را بطور کامل رد کرد) و قرار گرفتن در مسیر آتش بس، صنعا همچنین با هرگونه آتش بسی که برگه های قدرت را در میدان نبرد از یمن خارج می کند نیز مخالف است چه این میدان در مارب باشد چه هرکجای دیگر در یمن، و همچنین صنعا تاکید دارد که آتش بس در یمن باید دائمی باشد نه یک آتش بس زودگذر و مقطعی که تنها فرصت بیشتری برای ائتلاف سعودی جهت تخریب و انهدام یمن فراهم می کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها