سازمان ملل در یمن به دنبال پیروزی است که سعودی ها در جنگ به آن نرسیدند!

سازمان ملل در یمن به دنبال پیروزی است که سعودی ها در جنگ به آن نرسیدند!
شنبه 30 فروردين 1399 - 18:37

رسانه‌ها و فعالان حقوقی احتمال برگزاری هرگونه مذاکرات در سایه تداوم تجاوز عربستان سعودی و محاصره یمن را منتفی می‌دانند.

العالم- یمن

فعالان حقوقی در یمن می‌گویند "مارتین گریفیتس" فرستاده ویژه سازمان ملل متحد از اجرای آتش‌بس به منظور مهار شیوع ویروس کرونا ابراز خوش‌بینی کرده است اما باید توجه داشت که خوش‌بینی گریفتیس درخصوص طرح‌های ابتکاری ائتلاف متجاوز نیست؛ چرا که آنها هیچ‌گونه طرحی برای حل بحران ارائه نمی‌دهند بلکه خوش‌بینی او درخصوص طرف یمنی است که از هرگونه طرحی برای حل بحران استقبال می‌کند به رغم این‌که تأکید دارند که عملی شدن چنین طرحی در گرو لغو محاصره است.

برخی اعضای هیئت مذاکره‌کننده صنعا معتقدند که خوش‌بینی گریفیتس هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. تماس‌های بی‌وقفه‌ای با نماینده سازمان ملل در جریان است ولی او مسائل اساسی درخصوص شکست محاصره و پایان یافتن تجاوز را نادیده می‌گیرد. موضع رئیس هیئت ملی در ردّ تعامل با طرح‌های پیشنهادی گریفیتس واضح بود؛ چرا که هیچ‌گونه اقدام جدی از طرف سازمان ملل بر ایجاد راه‌حلی که به وضوح توقف تجاوز و لغو محاصره تأکید کند، وجود ندارد.

فعالان در حزب "کارگر" انگلیس خواستار لغو محاصره یمن در سایه شیوع ویروس کرونا شده‌اند و لازم است که در چنین شرایط حساس جهانی، هیچ‌ کشوری نباید از این مسئله مستثنی شود.

فعالان انگلیسی می‌گویند "اگر ما مسلمان و عرب بودیم بر خود لازم می‌دانستیم که این درخواست را قاطعانه بپذیریم."

رسانه‌های یمنی از این‌که هیچ‌گونه طرح انسان‌دوستانه برای نجات ملت یمن از آلام و رنج‌هایی که طی 5 سال اخیر جنگ ائتلاف سعودی متحمل شده‌اند، انتقاد می‌کنند و می‌گویند که طرح اخیر مطرح شد تا جامعه بین‌المللی آنچه را که ائتلاف متجاوز نتوانسته با جنگ محقق کند، عملی سازد.

فعالان حقوقی در یمن تأکید می‌کنند که بلاهایی که بر ملت یمن طی تجاوز و محاصره وارد شده بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است و یمن از ویروس سعودی و ویروس امارات بیشتر از ویروس کرونا رنج می‌برد.

فعالان در حزب کارگر انگلیس خاطرنشان می‌کنند که ابتکار عمل سعودی در عین حال که چشم‌انداز روشنی برای پایان دادن به بحران یمن را نشان می‌دهد همچنین فرصتی برای نجات آبروی باقیمانده این رژیم را فراهم می‌کند. به گفته این فعالان، این رژیم در یمن به خاطر جلوگیری از نفوذ دیگر کشورها از جمله ایران می‌جنگد.

در حالی‌که صنعا ضمن ردّ اتهام‌ها علیه ایران، تأکید دارد که هیچ سندی دال بر اثبات نفوذ ایران در یمن وجود ندارد و اگر موجود باشد کشورهای جهان علیه ایران موضع می‌گیرند و این شایعات در حد دروغ است. اعضای هیئت مذاکره‌کننده صنعا تأکید می‌کنند که طرح ابتکاری سعودی چیزی نیست جز تلاشی از سوی این رژیم برای بر هم زدن معادلات نظامی و بازگرداندن روحیه آنها که بعد از شکست‌های مفتضحانه تضعیف شده است. آنها تأکید دارند که یمنی‌ها معادلات‌شان را روی میز مذاکره سیاسی تحمیل خواهند کرد همان‌طور که معادلات‌شان را در نبرد نظامی تحمیل کرده‌اند.

نظر شما چیست؟

  • آتش‌بس ائتلاف سعودی در یمن بدون لغو محاصره و باز کردن گذرگاه‌ها چه معنایی دارد؟
  • آیا دعوت یک‌جانبه آن برای توقف عملیات جنگی با هدف بهبود وجهه خود و پایان دادن به این جنگ فرسایشی مطرح می‌شود؟
  • مبنای خوش‌‌بینی گریفیتس درباره توافق قریب‌الوقوع و ازسرگیری فرآینده سیاسی چیست؟
  • چرا صنعا جدیت تلاش‌های بی‌طرفانه سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ یمن را زیر سوال می‌برد؟

پربیننده ترین خبرها