13 نفر از مخالفان السیسی در مصر در فهرست تروریسم قرار گرفتند

13 نفر از مخالفان السیسی در مصر در فهرست تروریسم قرار گرفتند
شنبه 30 فروردين 1399 - 23:23

دادگاه کیفری در مصر 13 نفر از جمله یک عضو سابق پارلمان و یک فعال فلسطینی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

العالم _ مصر

روزنامه رسمی «الجریده» در مصر روز شنبه تصمیم دادگاه کیفری قاهره را منتشر کرد که بر مبنای آن 13 نفر از جمله یک عضو سابق پارلمان مصر و یک فعال سیاسی مصری-فلسطینی به مدت پنج سال به فهرست تروریسم در این کشور افزوده شدند.

الجریده در ادامه آورده است: «تصمیم مذکور از سوی دادگاه صادر شده و در جلسه روز پنجشنبه علنا قرائت می‌شود».

یک مقام قضایی مصر هم که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفته بود که دایره رسیدگی به جرایم تروریستی تصمیم گرفته که «زیاد العلیمی» عضو سابق پارلمان مصر و 12 نفر دیگر را که در قضیه «خلیه الامل» (باند امید) متهم شناخته شده‌اند به مدت پنج سال در فهرست تروریسم جای دهد.

«رامی شعث» یک فعال سیاسی مصری-فلسطینی هم از جمله 13 نفری است که نامشان در فهرست تروریسم قرارگرفته است.

در ژوئن گذشته دادستان امنیت کشور مصر هشت نفر را به اتهام عضویت در گروه ممنوع الفعالیت اخوان المسلمین و مدیریت شرکت‌های حامی مالی پروژه سرنگونی حکومت که در رسانه‌ها به موضوع خلیة الأمل معروف است، به حبس محکوم کرد.

العلیمی 40 ساله یکی از رهبران جوان انقلاب ژانویه 2011 مصر و از برجسته‌ترین بازداشتی‌های مصر در کنار «عمر الشنیطی» مدیر اجرایی یکی از بانک‌های سرمایه گذاری و «حسام مونس» و «هشام فواد» از روزنامه نگاران مصری است.

آن زمان وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای گفت که 19 شرکت و نهاد اقتصادی تحت مدیریت پنهانی برخی رهبران اخوانی است و میزان سرمایه‌گذاری آنها به 15 میلیون دلار می‌رسد.

در پنجم ژوئیه گذشته مقامات مصری در قاهره، شعث را که هماهنگ کننده جنبش تحریم و خارج کردن سرمایه گذاری‌ها و اعمال تحریم‌ها علیه اسرائیل بود و از فعالان تاثیرگذار در انقلاب 2011 مصر به شمار می‌رفت بازداشت کردند و همسر فرانسوی او را هم به کشورش بازگرداندند.

مقامات مصری از اواخر سال 2013 با کودتای ارتش که به سرنگونی «محمد مرسی» رئیس جمهور فقید این کشور منجر شد جماعت اخوان المسلمین را یک گروه تروریستی قلمداد کرد.

به گفته مرکز اطلاعات حقوق بشر عربی شمار زندانیان در مصر قریب به 106 هزار نفر است که شصت هزار نفر آنها زندانی سیاسی هستند اما عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر حضور هر گونه بازداشتی سیاسی در مصر را تکذیب می‌کند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها