الحاق ۱۰ فروند پهپاد "ابابیل ۳" با قابلیت تجهیز راکت به ناوگان نیروی هوایی ارتش/ تست بمب ۵۰۰ یوندی بر روی پهپاد کرار/ ایران در زمره 5 کشور اول جهان در فناوری های تولید و بکارگیری پهپادها/ هواپیمای ایرانی یاسین در راه است

الحاق ۱۰ فروند پهپاد
يکشنبه 31 فروردين 1399 - 10:51

فرمانده نیروی هوایی ارتش از الحاق ۱۰ فروند ابابیل ۳ به ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: این پهپادها علاوه بر مجهز شدن به موشک و مهمات هوشمند، به راکت هم مجهز شده اند در حالی که راکت جزو تسلیحات هواپیمای باسرنشین است.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

امیر خلبان عزیز نصیرزاده روز یکشنبه در نشست خبری درخصوص اقدامات و برنامه‌های نیروی هوایی ارتش در استفاده از پهپادها در نیروی هوایی ارتش اظهارداشت: نیروی هوایی از یک ناوگان با سرنشین بسیار مجهز و خوبی برخوردار هست اما لازم بود مطابق با استانداردهای روز دنیا حرکت کنیم و در کنار ناوگان باسرنشین از ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین هم استفاده کنیم که در این زمینه گام‌های موثری برداشتیم.
وی افزود: نیروی هوایی که معمولا ماموریت‌های زیادی را در عمق خاک کشور دارد و معروف به یک نیروی آفندی است، نیاز است که در زمینه استفاده از هواپیمای بدون سرنشین هم دست بلندی داشته و از این هواپیماها بصورت راهبردی برخوردار باشد که در این راستا مطالبات زیادی را به وزارت‌ دفاع اعلام کردیم که تعدادی از این تولیدات یعنی اباییل ۳، کرار و جت‌های چند منظوره را دریافت کردیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: هواپیمای بدون سرنشین کرار یک هواپیمای بدون سرنشین رزمی است که قابلیت حمل مهمات با تناژ بالا را دارد به طوری که مهماتی که در هواپیمای با سرنشین معمولا تعبیه می‌کنیم "کرار" قابلیت حمل آن را دارد.
امیر نصیرزاده افزود: اخیراً استفاده از مهمات را در این پهپاد تست کردیم که با موفقیت کامل به هدف برخورد کرد و امروز تعدادی از این هواپیماها که در صنایع دفاع ساخته شده بود، به خدمت گرفتیم.
امیرنصیرزاده با اشاره به فرایند استفاده از پهپادها در نیروی هوایی ارتش اظهارداشت: در ابتدا هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی مورد استفاده قرار می‌گرفت که با پیشرفت این نوع هواپیماها، علاوه بر شناسایی به رزمی هم تبدیل شده است. در این مرحله به دنبال آن هستیم که هواپیماهای بدون سرنشین ما بتوانند انواع مهمات و محموله‌ها را حمل کنند. قابلیت انجام ماموریت در محیط جنگ الکترونیک و حمل مهمات هوشمند را داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: هرچه این هواپیما بتواند دورایستا باشد یعنی از فاصله دور اهداف را مورد هدف قرار بدهد، برای ما بسیار بهتر است که وزارت دفاع در این راستا هم اقداماتی انجام داده است و هواپیما را به مهمات هوشمند مجهز کرده که بتواند از فاصله‌های دورتر به اهداف مورد نظر حمله کند.
موفقیت‌های راتش در استفاده از مهمات هوشمند
این مقام عالیرتبه نظامی با بیان اینکه مداومت پرواز پهپاد هرچه بالاتر باشد، بهتر است، گفت: تمام تلاش ما این است که مداومت پرواز بالایی داشته باشیم. البته نمی‌خواهم با پهپادهایی که در منطقه حضور دارند مقایسه کنم ولی ما خوشبختانه در بحث پهپاد در کشور خیلی زود به فکر افتادیم و فعالیت‌های خوبی انجام دادیم.
امیر نصیر زاده یادآورشد: کارگاه‌های تولیدی بسیار خوبی هم در وزارت دفاع و هم در شرکت‌های دانش‌بنیان راه اندازی کردیم و مطابق با استانداردهای روز دنیا و در لبه دانش در این راستا در حال حرکت هستیم.
فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: با استفاده از دوربین‌های اپتیکی و هم دوربین‌های لیزری که از کیفیت بالایی برخوردارند، هیچ کمبودی در زمینه شناسایی نداریم البته دنبال این هستیم که مهمات هوشمند را در آنها به کار بگیریم که موفقیت‌های خوبی هم در این زمینه کسب شده است.
امیر نصیرزاده تاکید کرد: در منطقه از لحاظ تولید پهپاد و به کارگیری هواپیماهای بدون سرنشین جزو کشورهای اول منطقه هستیم. به طوری که هیچ کشوری در منطقه از فناوری‌هایی که ما استفاده می‌کنیم برخوردار نیست. در دنیا می‌توانم بگویم جزو پنج کشور اول هستیم خوشبختانه به موقع حرکت کردیم و خودمان را به روز کردیم.
الحاق ۱۰ فروند ابابیل ۳ به ناوگان هوایی کشور

وی با اشاره به قابلیت‌های پهپاد ابابیل ۳ اظهارداشت: در حالی که پهپاد ابابیل یک هواپیمای شناسایی بود، نسل سوم آن شناسایی-رزمی است به طوری که ابابیل ۳ علاوه بر مجهز شدن به موشک و مهمات هوشمند، به راکت هم مجهز شده است. البته راکت جزو تسلیحات هواپیمای باسرنشین است.
این مقام عالیرتبه نظامی اضافه کرد: ابابیل ۳ علاوه بر مراقبت، می تواند با توجه به مهماتی که روی‌آن نصب می‌شود، همزمان کار رزمی هم انجام دهد که ۱۰ فروند از آن به ناوگان نیروی هوایی ملحق شده است.
تست بمب ۵۰۰ یوندی بر روی پهپاد کرار

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره پهپاد کرار گفت: بمب ۵۰۰ پوندی را روی کرار تست کردیم که خیلی هم دقیق هدف را زده است. کرار تنها پهپادی است که این تناژ از بمب را می تواند حمل کند.
وی با اشاره به هواپیمای چند منظوره جت هم که دیروز تحویل نیروی هوایی ارتش شد، اظهارداشت: پدافند هوایی تعدادی هواپیمای هدف به ناوگان خود اضافه کرد که تقریبا شبیه به کرار است. منتهی آنها این هواپیما را برای زدن موشک‌ها و تست سامانه‌های پدافندی استفاده می کنند. این هواپیمای جت شبیه کرار است و نزدیک به ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و تا ۴۵ هزار پا پرواز می‌کند.
امیر نصیرزاده اضافه کرد: این هواپیما قابلیت خوبی دارد که سامانه‌های پدافندی روی آنها امتحان شوند با توجه به سرعت بالا شباهت زیادی به هواپیمای جت دارد و جزو تهدیدات پدافندی به حساب می‌آید که می‌توانند روی آن تمرین کنند و نیروی هوایی تعداد زیادی را تحویل گرفت که جزو موفقیت‌های وزارت دفاع بود.
رژه هواپیمای کوثر برگزار می‌شود

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره آخرین وضعیت ساخت و تحویل هواپیمای یاس و کوثر هم گفت: امسال در ۲۹ فروردین قرار بود هواپیمای کوثر را به صورت سه فروندی رژه بروند. سال گذشته در ۲۹ فروردین یک فروند پرواز کرد و مانور انجام داد و امسال آمادگی کامل داشتیم، هواپیماها آماده شده بودند و تمرین‌های لازم را انجام داده بودیم ولی با توجه به لغو رژه این کار انجام نشد.

هواپیمای ایرانی یاسین در راه است

امیرنصیرزاده با بیان اینکه آماده هستیم سالانه سه فروند کوثر را به صورت مشترک با وزارت دفاع تولید کنیم، گفت: امیدواریم در اولین فرصت اگر رژه یا رویدادی باشد هواپیمای کوثر را با پرواز سه فروندی رونمایی کنیم.
وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه یاسین در ابتدای راه است، گفت: سال گذشته یک فروند هواپیمای یاسین پرواز کرد. پیش‌نمونه، طرح و الگوی اولیه به صورت آزمایشی انجام شده است. فروند دوم باید ساخته شود و تغییراتی که نیاز است روی آن انجام شود.
کار ساخت دومین هواپیمای یاسین‌ آغاز شده است
این مقام عالیرتبه نظامی یادآورشد: کار ساخت دومین فروند در وزارت دفاع شروع شده که بعد از آن باید تست‌های بیشتری روی آن انجام دهیم که در صورت موفقیت تست‌ها حتما تولید انبوه آن شروع می‌شود.
امیر نصیرزاده درباره استفاده از هواپیمای بدون سرنشین برای پدافند هوایی اظهارداشت: بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین را برای اجرای عملیات آفندی هم به صورت رزمی و هم شناسایی به کار می‌بریم و هنوز فکری برای بحث پدافند نکرده ایم چرا که بحث رهگیری و پدافند پیچیده‌تر از آفند است.
وی در عین حال گفت: البته نیروی پدافند اقداماتی را در این راستا انجام داده است. آن چه ما در نیروی هوایی به کار می بریم پهپاد رزمی با برد بلند و شناسایی با ارتفاع بلند و مداومت پروازی بالا است.
گردان‌های پهپادی درآینده نزدیک تکمیل می‌شوند
امیرنصیرزاده در ادامه با بیان اینکه در همه پایگاه‌ها در حال تکمیل کردن و توسعه یگان‌های پهپادی هستیم، گفت: زیرساخت‌های لازم ایجاد شده است. نیروی هوایی متولی آموزش کارکنان پروازی و فنی کل ارتش است و دانشجویان پهپادی که جذب می کنند در دانشگاه شهید ستاری و در پایگاه قیام آموزش می‌بینند و این مرکز متولی آموزش دانشجویان خلبانی و فنی پهپاد است.
وی افزود: در کنار آموزش خلبانان پهپادی نیروی هوایی، هر سه نیروی زمینی، دریایی و پدافند را نیز در این زمینه آموزش می‌دهیم و زیرساخت‌های لازم ایجاد شده است و ساختار کاملا نهادینه شده است و تمام پایگاههای ما دارای گردان پهپادی هستند و فقط در حال توسعه آن هستیم که در آینده نزدیک تکمیل خواهد شد.
عملیات ساخت پهپاد کمان ۱۹ به زودی شروع می‌شود
فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره تولید تجهیزات گفت: پهپاد کمان ۱۲ تولید شده است و به ناوگان هوایی پیوسته است. پهپاد کمان ۲۲ که یکی از پیشرفته‌ترین هواپیمای بدون سرنشین است با حجم بسیار بالا در حال ساخت است البته هنوز پرواز آزمایشی انجام نداده است. علاوه بر این مجوز پهپاد کمان ۱۹ هم گرفته شده است که با مداومت پروازی بالای ۲۴ ساعت و ارتفاع بالا در حال تحقیق و پژوهش است و کارهای اولیه آن انجام شده که ساخت آن به زودی شروع خواهد شد.

اقدامات نیروی هوایی در مقابله با کرونا/ یگان مقابله بیولوژیکی و هسته‌ای

وی در ادامه به اقدامات انجام شده توسط نیروی هوایی در بحث کرونا اشاره کرد و ضمن قدردانی از تلاش‌های تلاشگران عرصه سلامت گفت: بیمارستان بعثت نیروی هوایی به عنوان یکی از مراکز درمان بیماران مبتلا به کرونا در تهران مشخص شده که پزشکان و کارکنان کادر درمانی ما شبانه‌روز در تلاش هستند تا به مردم خدمت کنند.

امیرنصیرزاده افزود: در هر چهار نیروی ارتش به ویژه نیروی هوایی یگانی به اسم یگان مقابله با تهدیدات "ش.م.ه" یعنی شیمیایی داریم که بیولوژیکی و هسته‌ای است. تجهیزات این یگان تکمیل است و آموزش‌های لازم برای مقابله با این گونه تهدیدات ارائه شده است.

وی ادامه داد: سازمان دیگری تحت عنوان طب رزم داریم که بیشتر کارکنان بهداشتی، پزشکی و پرستاری آن علاوه بر آموزش‌های درمانی و بهداشتی، آموزش‌های ویژه برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی می‌بینند که این نوع آموزش‌ها بیشتر در بخش نظامی به کار می‌رود که در چنین شرایطی همه اینها می‌توانند به کار گرفته شوند که به کار گرفته شدند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: در رابطه با رفع آلودگی از تجهیزات لازم برخورداریم و از لحاظ پوششی و تجهیزات پوششی، تجهیزات مورد نیاز را داریم. از ابتدای درگیری با کرونا نیروهای ما در شهرهای مختلف وارد عمل شدند و برای رفع آلودگی اقداماتی انجام دادند یا در رابطه با پذیرش بیماران در بیمارستان پژوهش‌ها و تحقیقاتی را انجام دادند.

وی اضافه کرد: بیمارستان بعث در شرق تهران تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر در این مدت مراجعه کننده داشته است و بالای ۱۰۰ نفر به طور مداوم بستری هستند و نزدیک ۳۰ نفر در بخش آی سی یو مداوا می‌شوند در واقع کل این بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفت.

امیرنصیرزاده در بحث آموزش دانشجویان افسری این نیرو گفت: در سطح کشور مسوولیتی به ما واگذار نشده است اما در سطح یگان خودمان آموزش‌های ما مداوم در حال انجام است. در واقع بخش اعظمی که مربوط به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی می‌شود قرار است که از یکم دانشجویان ما بر گردند و آموزش‌ها شروع می شود.

وی افزود: پیش بینی‌های بسیار خوبی را انجام دادیم که هم پایش و هم غربالگری انجام شود و در یک محیط بسیار خوب و مجهز آموزش‌ها را شروع کنیم. تمهیدات لازم اندیشیده شده و آن فاصله اجتماعی باید بین دانشجویان باشد که تمهیدات لازم اندیشیده شده و آسایشگاه‌ها مرتب شده است.

فرمانده نیروی هوایی ارتش درباره آموزش سربازان وظیفه گفت: قرارگاه پدافند زیستی آجا تصمیم در این زمینه تصمیم گیرنده است بنابراین هر تصمیمی که آنها بگیرند ما براساس آن عمل خواهیم کرد.

آمادگی نیروی هوایی برای ضد عفونی شهرها

وی درباره آمادگی نیروی هوایی برای ضدعفونی شهرها گفت: یکی از برکات وضعیتی که کرونا به وجود آورد این بود که همه بخش‌های فنی و جهادی فعال شدند. در پایگاه هوایی شیراز نیروهای جهادی متخصص بر روی هواپیمای ۱۳۰C کار کرده و برای این هواپیما مخزنی به گنجایش ۱۰ هزار لیتر طراحی کردند که بتواند در حین پرواز در ارتفاع بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ پایی منطقه وسیعی را رفع آلودگی کند.

نصیرزاده افزود: در این زمینه تمرین شده و کار هم انجام شده حتی پیشنهاد دادیم که در رژه ۲۹ فروردین شرکت کند منتها فرصت نشد و همچنین منطقه رژه هم مناسب نبود. اما اگر شهری یا منطقه ای نیاز به رفع آلودگی داشته باشد این تمرین انجام شده است و کاملا یک کار علمی و تخصصی است که اگر نیاز باشد می‌توانیم به کار بگیریم.
به گزارش ایرنا، این مقام عالیرتبه نظامی با اشاره به آمادگی عملیاتی نیروی هوایی ارتش در شرایطی که بخش‌های مختلف کشور درگیر کرونا هستند، گفت: شرایطی که ایجاد شده، فرصت خیلی خوبی است که تجربیات خود را در این زمینه افزایش دهیم؛ چراکه دنیا به سمتی می‌رود که احتمال دارد در آینده هم از این تهدیدات ببینیم؛ در این خصوص آنچه برای ما مهم است این است که آمادگی رزمی و تعادل خود را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا در کشور به هیچ عنوان اثر سوئی بر آمادگی رزمی ارتش نداشته است، گفت: بخش‌هایی که باید فعالیت خود را انجام دهند، مشغول به انجام فعالیت‌های خود هستند و خلبانان ما ۲۴ ساعته آماده‌ انجام ماموریت‌های ابلاغی هستند و در کنار آن در حال تمرین هستیم که در مراکز خود با حفظ فاصله اجتماعی باید چگونه کار کنیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش ادامه داد: بخشی از ارتش که در حال انجام اقدامات مردم یاری هستند، هیچ ارتباطی به حوزه آمادگی رزمی ندارد و اغلب از نیروهای پشتیبان هستند. توان رزمی ما با اقدامات کرونایی کاهش نیافته، بلکه یک تمرین خیلی خوبی است که چگونه در چنین شرایطی آمادگی رزمی خود را حفظ و ارتقا دهیم.

پربیننده ترین خبرها