تحولات 24 ساعت اخیر لیبی       

تحولات 24 ساعت اخیر لیبی       
يکشنبه 31 فروردين 1399 - 11:42

نیروهای وفاق ملی لیبی صبح شنبه به شهر استراتژیک ترهونه در غرب حمله گسترده ای کردند. این شهر تنها منطقه مورد اتکای نیروهای خلیفه حفتر برای حمله به پایتخت است و دارای اتاق عملیات اصلی بوده و از آنجا جبهه های جنوب طرابلس تجهیز می شود.

العالم - ليبی

طرح نیروهای الوفاق حمله از 7 محور اصلی و محاصره هلالی شکل ترهونه از شمال، شرق، غرب و جنوب غربی و باز گذاشتن راهی در جنوب برای فرار نیروهای حفتر و شبه نظامیان ترهونه به شهر بنی ولید در 180 کیلومتری جنوب شرق طرابلس متمرکز است.

این طرح هم چنین بر تشدید حملات در دو محور المشروع و صلاح الدین واقع در جنوب طرابلس تمرکز دارد که بدین ترتیب نیروهای حفتر دو گزینه پیش رو دارند یا عقب نشینی از طرابلس برای نجات ترهونه یا ماندن در پایگاههای خود در جنوب پایتخت و تسلط نیروهای الوفاق بر ترهونه.

مرکز اطلاع رسانی عملیات "آتشفشان خشم " با انتشار بیانیه نیروهای الوفاق در فیس بوک نوشت: این حملات برای کمک به نیروهایی است که براساس طرح اتاق عملیات و در قالب عملیات آتشفشان خشم و در پاسخ به بمباران بی وقفه مناطق طرابلس و ادب کردن شبه نظامیان مزدور در حال پیشروی به ترهونه هستند.

نیروهای دولتی پیش از این از بازداشت 102 نفر از نیروهای حفتر و توقیف تجهیزات نظامی و تانک خبر دادند.

نیروهای دولتی عصر شنبه آخرین اخطار برای خلع سلاح را به افراد مسلحی که در کنار شبه نظامیان حفتر در ترهونه هستند را صادر کردند.

ترهونه شهر استراتژیک حفتر از جهت ارسال کمک های تسلیحاتی ، مهمات و سوخت از پایگاه هوایی الجفره به جبهه های درگیری در پایتخت است.

ترهونه افزون برحضور شبه نظامیان کانیات که سرنیزه حمله به طرابلس بوده و شناخت خوبی که از منطقه درگیری دارند؛ مرکز اصلی تامین نیروی انسانی برای نیروهای حفتر در منطقه غربی است.

ومنيت قوات حفتر، خلال الأيام الأخيرة، بهزائم عسكرية كبيرة على يد قوات الحكومة، أبرزها خسارة مدن الساحل الغربي للبلاد حتى الحدود التونسية نیروهای حفتر در ورزهای اخی ر شکست های نظامی از نیروهای دولتی خورده اند که مهم ترنی ان شهرهای سحال غربی کشور تا مرزهای تونس است .

دولت لیبی در پاسخ به اقدامات نقض کننده ادامه دار، 26 مارس عملیات توفان صلح را علیه نیروهای حفتر به راه انداخت. .

7 محوری که نیروهای توفان صلح از آنجا حمله می کنند به شرح زیر است :

1- محور الزطارنه (شمال ترهونه )

این محور در شرق طرابلس در نزدیکی شهر قره بولی (50کیلومتری شرق طرابلس ) واقع شده و محور کوچکی به نام القویعه از آن منشعب می شود و شاهد پیشروی نیروهای الوفاق به مرزهای شمالی ترهونه بوده و یکی ازمحورهای اصلی است که از ماهها پیش شاهد درگیری های بی وقفه ای بوده .

2- محور قره بوللی (شمال ترهونه) به محور ساحلی نیز معروف است و گردان های شهر مصراته (200 كلم شرق طرابلس)،درآن مستقر هستند .محور اصلی حملات نیروهای وفاق در ترهونه است که روز شنبه مهم ترین پیروزی ها را رقم زده است زیرا توانست نیروهای عناصر تیپ نهم حفتر را از جنوب قره البوللی به عقب براند ، توانست با همراهی نیروهایی که از الزطارنة آمده بودند بر مهم ترین مناطق شمالی ترهونه مانند الرواجح،الشريدات ،الحواتم ،العبانات والمصابح تسلط یابد، دهها نفر از افراد مسلح كانيات را به اسارت گرفته وچندین تانک و خودرو و توپخانه و مهمات را به غنیمت بگیرد.

3- محور مسلاته (شرق ترهونه)

به محور وادي تارغلات نیز معروف و محل استقرار گردان هایی است که از دو شهر زليتن والخمس (شرق طرابلس)،اعازم شده اند .این نیروها به سوی منطقة الخضراء مسیر شرقی شهر ترهونه پیشروی می کنند..

4- محور غريان (جنوب غرب ترهونه)

از شهر غريان (100 كلم جنوب طرابلس) به سوی منطقه فم ملغة، مسیرغربی شهر ترهونه اعزام می شوند ، نیروهای الوفاق تا الآن توانسته اند بر مسیر الويف، واقع در ترهون و العربان (جنوب شرق غريان) تسلط یابند.

5- محور طويشه (غرب ترهونه)

از محورهای اصلی جنوب پایتخت و در غرب فرودگار قدیم طرابلس است که نیروهای حفتر و شبه نظامیان ترهونه آن را اشغال کرده بودند. نیروهای الوفاق در این محور خوب پیشروی کرده ، و در صدد پیشروی به منطقه سوق السبت ( جنوب فرودگاه قديم)، برای قطع خطوط امداد رسانی میان منطقه السبيعه (45 كلم جنوب طرابلس) ومنطقه قصر بن غشير (25 كلم جنوب طرابلس) به موازات فرودگاه هستند..

6- محور المشروع (جنوب طرابلس)

از حساس ترین محورهای طرابلس و موازی منطقه أبوسليم الشعبي در جنوب پایتخت است .نیروهای الوفاق با حمله به ترهونه در صدد به عقب راندن شبه نظامیان این منطقه هستند و در این محور به موفقتیت هایی رسیده اند اما تا الان قطعی نشده است..

7- محور صلاح الدين (جنوب طرابلس)

محور موازي محور المشروع در جنوب طرابلس است و نیروهای الوفاق موفق شده اند کمی پیشروی کنند اما از مناطق اصلی حفتردر جنوب طرابلس است از این رو نیروهای الوفاق تمرکز کرده اند تا شبه نظامیان را به عقب نشینی به مناطقی دور از مناطق مسکونی شلوغ در جنوب طرابلس وادار کنند..

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها