بلک واتر سوریه با نظارت ترکیه

بلک واتر سوریه با نظارت ترکیه
يکشنبه 31 فروردين 1399 - 14:36

دولت ترکیه پس از ناکامی های شدید در جبهه های مختلف سوریه و از بیم بازگشت تروریست ها به داخل ترکیه ، با راه های مختلف درصدد ایجاد مسائلی برای اعزام تروریست ها و وارد کردن آنان در جنگ های جدید به عنوان مزدور و شبح های جنگی است.

العالم تحلیل روز

اعزام تروریست ها از لیبی آغازشده و پیش بینی می شود امروزبه یمن برسد و بعدها نیز آنان در قالب گروه های بزرگی از شمال سوریه به کشورهای دیگر وارد شوند که زاهر الساکت افسر فراری ارتش سوریه اخیرا به آن اشاره کرده است.

وی تاکید کرد: برای تشکیل نیروی نظامی جدید با اهداف و ماموریت های مشخصی با توافق ترکیه زمینه چینی هایی در حال انجام است و به زودی و پس از پایان بحران شیوع ویروس کرونا، این ساختار جدید اعلام خواهد شد. این تشکیلات جدید پس از توافق با ترکیه شکل گرفته و در ساختار خود بر تروریست های شمال سوریه مستقر در داخل سوریه و ترکیه اعتماد دارد.

این در حالی است که برخی منابع استان ادلب، مقصد احتمالی این افراد را یمن می دانند.

زاهرالساکت که اهل شهر حلب است و سال 2013 از ارتش سوریه فرار کرده و یکی از نزدیکان سازمان اطلاعات ترکیه بوده به گونه ای که شورای نظامی حلب را در اختیار داشت و یکی از ارکان اصلی در دروغ پردازی و ادعاهای مربوط به وجود سلاح های شیمیایی در سوریه بود و اینک ترکیه تلاش می کند از طرق الساکت و گروهش، درست مانند لیبی، نقشی در این فاجعه بزرگ در یمن داشته باشد زیرا ترکیه، یمن را دروازه اقتصادی مهمی برای خود و گلوگاهی به شرق آفریقا و یکی از مهم ترین مسیرهای دریانوردی جهان می داند و اقدام ترکیه اگر عملی شود، پیام واضحی برای بازیگران صحنه بین المللی در زمینه انرژی دارد مبنی بر اینکه باید ترکیه را به معادلات ویژه نفت و گاز جهان ملحق کنند همانطور که وزیر خارجه ترکیه ابتدای سال 2019 بر آن تاکید کرده و گفته بود:" حل مشکل یمن از اولویت های ترکیه است"

طبعا ترکیه از طریق اخوان المسلمین برای نفوذ به یمن تلاش خواهد کرد و بدین ترتیب به آبهای استراتژیک از باب المندب تا دریای سرخ دسترسی خواهد یافت و سپس به حضور ترکیه در جزیره سواکن سودان خواهد انجامید. از طرفی، تلاش های ترکیه برای محاصره عربستان سعودی نیز بر کسی پوشیده نیست.

همه می دانند که حملات فزاینده ترکیه در منطقه مساله ای جدیدی نیست و این کشور درنوع خود حامی تروریست ها در جنگ تحمیلی سوریه بوده و اعزام مزدوران به لیبی و اکنون به یمن و اعتماد به امثال افرادی مانند ساکت و گروههای مسلح برای ورود به جنگها خارج از انظار مخالفان داخلی ترکیه از جمله دلائلی است که می توان بدان استناد کرد اما ترکیه از استفاده از مزدوران شمال سوریه؛ چندین هدف را دنبال می کند که مهم ترینش این است که مزدوران منع اخلاقی ندارند زیرا آنها در جنگ بی طرف هستند و می توانند دست به جنایت های جنگی بزنند همانگونه که در سوریه هنگام نفوذ مزدوران از ترکیه به داخل سوریه و با نسخه برداری آشکار از تجربه بلک واتر چنین کاری کردند.

اما اردوغان فراموش کرده که نمی تواند خود را از زیر بار مسئولیت قانونی آن خارج کند زیرا در قوانین بین المللی و سازمان ملل بدان اشاره شده و از سال 1968 توافق نامه های بین المللی ویژه ای درباره مزدوران و مجازات جنایت های جنگی ذکر شده . وی هم چنین ماده 27 پروتوکل اول الحاقی 1947 درباره حق محاکمه انان به عنوان جنایتکار در کشور جنگ زده را نیز پشت گوش انداخته است.

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها