روسیه، اتهامات غرب علیه سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرد/ تحقیق درباره استفاده از مواد شیمیایی در سوریه غیرقانونی است

روسیه، اتهامات غرب علیه سوریه درباره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرد/ تحقیق درباره استفاده از مواد شیمیایی در سوریه غیرقانونی است
يکشنبه 31 فروردين 1399 - 13:22

سفیر روسیه در دمشق تشکیل گروه "تحقیق و شناسایی" برای استفاده ارتش سوریه از مواد شیمیایی در استان "حماه" را غیر قانونی خواند و تاکید کرد که مسکو این اقدام را به رسمیت نمی‌شناسد.

العالم ـ سوریه

شبکه "الاخباریه" سوریه روز یکشنبه به نقل از "الکساندر یویموف" اضافه کرد که روسیه بار دیگر اتهامات غرب علیه ارتش سوریه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفان در حومه استان حماه را رد می‌کند. وی تصریح کرد: روسیه به گزارش به اصطلاح "گروه تحقیق و شناسایی" دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را به رسمیت نمی‌شناسد، زیرا آن را خارج از چارچوب "پیمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی" می‌داند.

سفیر روسیه در سوریه افزود: گروه تحقیق به طور غیرقانونی و خارج از مدار معاهده منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تشکیل شده است، بنابر این ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و موضع خاص خود را داریم و در حال آماده‌سازی پاسخی به گزارش آن هستیم.

یویموف اضافه کرد که کشورش با صدور بیانیه‌ای اتهامات صادر شده توسط کمیته یاد شده به ارتش سوریه را رد کرده است.

دفتر مطبوعاتی نماینده دائم روسیه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هشتم ماه جاری میلادی (اوریل) تاکید کرد که کشورش با محکوم کردن گزارش جدید سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در سوریه، این گزارش را غیر قابل اعتماد دانست و بیان کرد که این سازمان مرتکب نقض فاحش قوانین این پیمان شده است.

"بسام صباغ " نماینده دائم سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پنجشنبه گذشته گفت که گزارش به اصطلاح گروه تحقیق و شناسایی که توسط دبیرخانه فنی سازمان سلاح‌های شیمیایی در تاریخ هشتم این ماه صادر شده، شامل نتیجه‌گیری‌های اشتباه است که بر اساس اطلاعات جعلی و ساختگی با هدف از بین بردن حقایق و متهم کردن دولت سوریه به استفاده از مواد شیمیایی سمی در حوادثی که در 24، 25 و 30 مارس 2017 در شهر " اللطامنه" در استان حماه رخ داد، می‌باشد.

به گزارش ایرنا، در سال‌های اخیر ادعای حملات شیمیایی در مناطق مختلف سوریه به ابزار تبلیغاتی و بهانه‌جویی علیه دولت قانونی این کشور تبدیل شده است. این مهم ابتدا با ساز و کاری به نام "جیم" (مکانیسم کمیته تحقیق مشترک سازمان ملل و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی) که از سوی شورای امنیت ماموریت یافته بود، آغاز شد، اما با توجه به اینکه به عاملی برای اختلال در روند مبارزه با تروریسم و ابزاری برای غربی‌ها علیه دولت سوریه تبدیل شده بود، با مخالفت روسیه شکست خورد.

پس از آن، کشورهای غربی‌ عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کردند تا راهی برای زنده نگه‌داشتن این ابزار بیابند، آنها با استفاده از فضای رسانه‌ای و صحنه‌سازی‌هایی که توسط انجمن‌های مردمی و علمی رصد شد و ساختگی بودن آنها مورد تایید قرار گرفت، کوشیدند تا دولت "بشار اسد" را به استفاده از این سلاح‌ها متهم کنند که تاکنون در این مهم، ناکام مانده‌اند.

پربیننده ترین خبرها