به این دلایل ... کاظمی رای اعتماد مجلس را به دست خواهد آورد

به این دلایل ... کاظمی رای اعتماد مجلس را به دست خواهد آورد
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 20:19

وضعیت مصطفی الکاظمی برای تشکیل دولت جدید عراق با افراد پیش از وی یعنی محمد توفیق علاوی و عدنان الزرفی تفاوت زیادی دارد.

العالم- درگوشی

کاظمی؛ برخلاف علاوی و الرزفی منتخبان پس از عبدالمهدی که برای عبور از مرحله انتخاب تا تشکیل کابینه با چالش هایی روبرو شدند، از اجماع گروه‌های سیاسی و رهبران تشکل های پارلمانی و تایید ریاست جمهوری و ریاست دادگستری برخوردار است .

کاظمی پس از اجماع ملی به نفع خود، درحالی که رئیس دستگاه اطلاعاتی عراق نیز بود، خود را از هرگونه برخورد با گروه‌های سیاسی به بهانه انگیزه های مردمی یا برای راضی کردن موج تظاهرکنندگانی که فعالیتشان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و فقط در شبکه های اجتماعی و از طریق حساب های خاص و نزدیک به رسانه های مخالف نظام سیاسی حاکم بر عراق فعال هستند، دور نگاه داشت.

وی با دور نگاه داشتن خود از رسانه ها و خودداری از ایراد اظهارات جنجال برانگیز و موضعگیری های تحریک کننده، اجازه نداد تا برخی که در کمین وی بوده و منتظر اظهارات وی بودند تا طوفانی علیه‌اش به راه بیاندازند، به اهداف خود دست یابند.

کاظمی با دور نگاه داشتن خود از درگیری‌های لفظی و تلاش برای ثابت کردن خود، توانست ضمن رایزنی با رهبران تشکل های سیاسی مختلف، اعضای کابینه خود را بدون جنجال و هیاهو انتخاب کند و رضایت رهبران تشکل ها را به دست بیاورد و تا این لحظه هیچ یک از آنان نیز نه آشکارا و نه ضمنی شکایتی از وی نداشته اند زیرا همین اختلافات گاهی مانع جلب رای اعتماد در ماموریت تشکیل کابینه و برنامه حکومتی می شود.

علیرغم جلب اجماع ملی و دوری از تحریک گروههای سیاسی، انتخاب وی هیچ ملاحظات منطقه ای یا بین المللی نیز نداشت و هیچ اتهامی درباره موضع گیری وی نسبت به این کشور یا آن کشور نیز به گوش نرسید به ویژه که وی در سخنرانی های خود تاکید کرد عراق و منافع عراق قطب نمای برنامه دولتی وی است و در دوره انتقالی برای برگزاری انتخابات زود هنگام زمینه چینی می کند تا نقشه سیاسی عراق را به گونه ای متفاوت رسم کند و اقشار مختلف مردم در نهادهای دولتی نقش داشته و مشارکت فعالی در تصمیم سازی های سیاسی عراق داشته باشند.

مساله بحث برانگیز درباره رایزنی های کاظمی با گروههای سیاسی و تشکل های پارلمانی موافقت وی با اصل سهم بندی است اما سهم بندی سیاسی و نه قومی که بر اساس میانگین نمایندگی گروه‌های سیاسی در فراکسیونها؛ مساله ای متعارف و معمولی در کشورهای دموکرات دارای نظام پارلمانی است.

بنابراین باید دولتی ائتلافی تشکیل شود که احزابِ برنده کرسی های پارلمانی، نماینده این دولت باشند و آراء خود را اعلام کنند و این تشکل ها می توانند بر اساس اجماع ملی وزرای حزبی، مستقل یا متخصص انتخاب کنند؟

از اینرو شانس کاظمی با توجه به آنچه که گفتیم برای کسب رای اعتماد مجلس بسیار زیاد است تا پس از انتخاب و تشکیل وزرا به اجرای برنامه دولتی خود بپردازد و مهم ترین اولویت های وی نیز پی گیری مهار کرونا در عراق و یافتن راهکارهای فوری اقتصادی برای مبارزه با کاهش بهای نفت و پاسخ دادن به درخواست مردم در مبارزه با فساد و فاسدین و اجرای درخواست پارلمان مبنی براخراج نیروهای خارجی به ویژه آمریکایی ها از خاک عراق و مصون نگاه داشتن خاک عراق از تسویه حساب های منطقه ای و بین المللی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها