فراکسیون الفتح عراق: الکاظمی باید به اصول توافق شده پایبند باشد

فراکسیون الفتح عراق: الکاظمی باید به اصول توافق شده پایبند باشد
سه شنبه 2 ارديبهشت 1399 - 23:09

فراکسیون الفتح در پارلمان عراق اعلام کرد که معرفی الکاظمی برای نخست‌وزیری براساس اصول توافق شده صورت گرفته و او باید به آن‌ها ملزم باشد.

العالم - عراق

«محمد الغبان»، رئیس فراکسیون الفتح در پارلمان عراق به مواضع اخیر احزاب شیعی و سایر احزاب سیاسی عراق در فرآیند انتخاب نخست‌وزیر جدید پرداخت.

شبکه المیادین لبنان شامگاه سه‌شنبه به نقل از الغبان نوشت که مخالفت احزاب شیعی از جمله ائتلاف الفتح با نخست‌وزیری «عدنان الزُرفی» به این دلیل بود که معرفی او برای نخست‌وزیری برخلاف قانون اساسی عراق و قوانین سیاسی بوده است.

او نوشت: «ما با [نخست‌وزیری]عدنان الزرفی مخالفت کردیم؛ چرا که او براساس یک سازوکاری خلاف قانون اساسی و عرف سیاسی معرفی شده بود».

رئیس فراکسیون پارلمان الفتح در مورد موافقت احزاب سیاسی عراق به ویژه احزاب سیاسی شیعه بر سر نامزدی مصطفی الکاظمی، رئیس کنونی وزارت اطلاعات عراق نیز گفت: «توافق گروه‌های سیاسی برای معرفی "مصطفی الکاظمی" [برای نخست‌‌وزیری] نه به این خاطر است که او بهترین گزینه است و نه به خاطر اینکه در انتخابات پیروز شده است؛ بلکه تنها برای این معرفی شده که راهی برای خروج از بحران و حل آن باشد».

الغبان در ادامه نوشت که «بنابراین او باید به اصولی که با گروه‌ها سیاسی بر سر آن توافق کرده، پایبند باشد».

اصلی‌ترین موضوعی که این روزها مصطفی الکاظمی برای موافقت چه در بین مردم و چه در بین احزاب سیاسی شیعه که فراکسیون اکثریت به رهبری الفتح متعلق به آن‌هاست، اجرای مصوبه پارلمان برای اخراج نیروهای اجنبی از جمله آمریکا و تحقق خواسته‌های مردمی در تشکیل دولت متخصص و پاک دست است.

کاظمی دو هفته پیش از سوی رئیس جمهور عراق مأمور به تشکیل کابینه شد و دو هفته دیگر زمان دارد تا با ارائه برنامه دولتی خود، رأی اعتماد پارلمان را برای تشکیل دولت به دست بیاورد.

فارس

پربیننده ترین خبرها