'لاوروف' خواستار همکاری غرب با روسیه در حمایت از کشورهای آسیای مرکزی شد

'لاوروف' خواستار همکاری غرب با روسیه در حمایت از کشورهای آسیای مرکزی شد
چهارشنبه 3 ارديبهشت 1399 - 14:58

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مسکو آماده همکاری با غرب در زمینه ارائه کمک های بشردوستانه به کشورهای نیازمند آسیای مرکزی است.

العالم - اروپا

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در میزگردی با شرکت نمایندگان صندوق دیپلماسی عمومی، غرب را به همکاری در آسیای مرکزی دعوت کرد.

وی رقابت میان روسیه و غرب برای نفوذ در آسیای مرکزی را بی ثمر خواند و خواستار همکاری در مسیر ارائه کمک های مشترک به این منطقه شد.

لاوروف تاکید کرد: «مسکو» به طور فعال به کشورهای آسیای مرکزی بویژه تاجیکستان و قرقیزستان که بیشترین نیاز به حمایت را دارند، کمک می کند.

وی در این خصوص با بیان این که غرب درگیر رقابت با روسیه برای محدود کردن نفوذ مسکو در منطقه آسیای مرکزی است، گفت: ما معتقدیم که چنین رقابت بی ثمر است و بهتر است با هم همکاری کنیم تا به کشورهای منطقه از جمله قرقیزستان و تاجیکستان که بویژه نیازمند هستند، کمک کنیم.

لاوروف خاطرنشان کرد: روسیه برخلاف شرکای غربی خود برای ارائه کمک های بشردوستانه به کشورهای نیازمند آسیای مرکزی آماده همکاری است.

کشورهای غربی به خصوص آمریکا پس از استقلال کشورهای آسیای مرکزی در سال 1991 درصدد نفوذ در این کشورها برای جلوگیری از حضور و نفوذ روسیه بوده اند، این رقابت سال ها ادامه دارد به طوری که در چند سال اخیر همکاری پنج کشور آسیای مرکزی با آمریکا با این هدف شکل گرفته است.

آمریکا با استفاده از سازمان های غیر دولتی غربی و از طرق مختلف در تلاش است تا وجه روسیه و چین را در این منطقه بدنام کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها