کمیته نوبل جایگزین: عربستان مسئول مرگ " عبدالله الحامد" است

کمیته نوبل جایگزین: عربستان مسئول مرگ
جمعه 5 ارديبهشت 1399 - 19:17

کمیته نوبل جایگزین عربستان را مسئول مرگ منتقد برجسته سعودی در زندان های این کشور دانست.

العالم-عربستان سعودی

به گزارش العالم به نقل از الجزیره، کمیته جایگزین نوبل اعلام کرد مسئولیت کامل مرگ "عبدالله الحامد" منتقد برجسته آل سعود در زندان های این کشور متوجه مقامات سعودی است.

شیخ عبدالله الحامد از منتقدان سرسخت آل سعود و حامیان اصلاحات در عربستان، صبح امروز-جمعه، با وخامت وضعیت جسمی‌اش در سن 71 سالگی در زندان عربستان درگذشت

عبدالله الحامد در نهم آوریل پس از آنکه دچار سکته مغزی شد، به بیمارستان "الشمیسی" در ریاض منتقل شد.

الحامد در سال 2013 بازداشت و بدون تفهیم اتهام، به 11 سال زندان محکوم شد.

از عبدالله الحامد به عنوان موسس انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان سعودی و یکی از برجسته‌ترین مدافعان اصلاحات در این کشور یاد می‌شود.

در همین راستا، سازمان حقوق بشر «قسط» پنج‌شنبه گذشته خواستار انتقال عبدالله الحامد از زندان به بخش مراقبت‌های ویژه شده بود.

سازمان قسط اعلام کرده بود الحامد در داخل زندان "الحائر" ریاض دچار سکته مغزی شده است.

حکومت سعودی به ویژه پس از روی کار آمدن" محمد بن‌سلمان" ولیعهد این کشور، اقدامات شدیدی علیه نویسندگان و فعالان مدنی انجام داده و ده‌ها نفر از روحانیون، شاهزادگان، نویسندگان، شعرا و فعالان مدنی و مذهبی را به بهانه اقدام علیه امنیت این کشور بازداشت و تاکنون شماری از آنان را به زندان و اعدام محکوم کرده است.

شایان ذکر است، نوبل جایگزین پس از به تأخیر افتادن جایزه نوبل ادبیات امسال به دلیل رسوایی جنسی در آکادمی سوئد، توسط تعدادی از چهره‌های شاخص فرهنگی ادبی این کشور برنامه‌ریزی شد.

پربیننده ترین خبرها