خط ‌ونشان گرجستان برای اوکراین/ تنش در روابط تفلیس و کی اف

خط ‌ونشان گرجستان برای اوکراین/ تنش در روابط تفلیس و کی اف
شنبه 6 ارديبهشت 1399 - 21:42

گرجستان مقامات اوکراین را تهدید کرده که در صورت انتصاب احتمالی میخاییل ساآکاشویلی رئیس جمهوری سابق گرجستان به مقام معاون نخست وزیری اوکراین، سفیر خود را از این کشور فرا خواهد خواند.

العالم ـ اروپا

شبکه تلویزیونی 1+1 و پایگاه اینترنتی کورسپاندنت اوکراین روز شنبه اعلام کردند که احتمالا تیموراز شاراشنیدزه سفیر گرجستان در اوکراین به زودی به دلیل انتصاب احتمالی میخاییل ساآکاشویلی به مقام معاون نخست وزیر اوکراین از این کشور فرا خوانده شود.

در همین حال خبرگزاری دولتی اونیان اوکراین به نقل از یکاترینا زلنکو معاون وزیر خارجه این کشور نوشت که وزارت خارجه اوکراین هنوز نامه رسمی ازطرف گرجستان مبنی بر فراخواندن سفیر این کشور از کی‌یف دریافت نکرده است.

خبرگزاری دولتی تاس روسیه هم امروز به نقل از یک دیپلمات گرجستانی در اوکراین اعلام کرد که سفیر گرجستان هنوز در کی‌یف بسر می‌برد.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه هم خبر داده است که نخست وزیر گرجستان به اوکراین هشدار داده اگر ساآکاشویلی به مقام معاون نخست وزیر اوکراین منصوب شود تفلیس سفیر خود را از کی‌یف فرا می‌خواند.

میخاییل ساآکاشویلی رئیس جمهوری اسبق گرجستان و یکی از بزرگترین مخالفان ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است که اکنون از سوی گرجستان در تبعید به سر می برد.

او که خود را فردی اوکراینی - گرجستانی می‌داند هر از گاهی در کارزارهای انتخاباتی در گرجستان یا اوکراین خودی نشان می‌دهد با این وجود از دو سال پیش تاکنون از طرف دادستانی کل گرجستان به سوء استفاده از مقام خود و اقدامات خلاف قانون در دوره ریاست جمهوری متهم و به سه سال زندان محکوم شده است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین دو روز پیش به ساآکاشویلی پیشنهاد تصدی مقام معاون نخست وزیری اوکراین را داد و وی دیروز این پیشنهاد را پذیرفت.

با توجه به تغییرات در اوکراین و بر سر کار آمدن طرفداران زلنسکی در پارلمان، انتظار می‌رود رادا پارلمان اوکراین به انتصاب ساآکاشویلی رای موافق بدهد.

ساآکاشویلی مرد پرحاشیه کشورهای جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی، در دوره حکومت پترو پروشنکو رئیس جمهوری سابق اوکراین به مدت دو سال استاندار استان اودسا در جنوب اوکراین بود و یک بار نیز پس از عزل از این مقام و سلب تابعیت اوکراینی از این کشور اخراج شد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها