مصلحت صهیونیستی، نتانیاهو را در الحاق کرانه باختری مهار خواهد کرد

مصلحت صهیونیستی، نتانیاهو را در الحاق کرانه باختری مهار خواهد کرد
دوشنبه 8 ارديبهشت 1399 - 10:16

تمامی شواهد حاکی از آن است که اجرای طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به فلسطین اشغالی بسیار نزدیک شده است، بنابراین چه امری می‌تواند نتانیاهو را از این اقدام منع کند و یا این شخص را مهار کند در شرایطی که عرب‌ها به مشکلات و بدبختی‌های خود مشغول هستند و مهم‌ترین این‌که برخی از این کشورهای عربی رشوه‌هایی را به کشورهای مخالف می‌دهند تا با "معامله ترامپ" موافقت کنند.

العالم- تحلیل روز

ولی موضوع مهم‌تر، حمایت گسترده آمریکا از این طرح است. بنابراین آنچه "بنیامین نتانیاهو" می‌خواهد فراتر از این چراغ سبزی است که "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا به او داده است. پمپئو طی کنفرانسی مطبوعاتی اظهار داشت، تصمیم الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری فقط مربوط به اسرائیل است.

چنین اظهاراتی شوکی بزرگ به فلسطینی‌ها داده است که انتظار چنین بی‌‌شرمی از سوی دولت آمریکا را نداشتند. چرا نتانیاهو اجرای آن را به اوایل ماه جولای موکول کرد؟! آیا صدای مخالفی در جهان علیه این طرح شنیده خواهد شد؟ واقعیت آن است که شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی برای اجرای این طرح الحاق کاملا مطلوب است و شرایطی بهتر از حالا فراهم نخواهد شد. چه کسی می‌داند شاید "دونالد ترامپ" کاخ سفید را ترک کند و "جو بایدن" بیاید؛ شخصی که زیاد با اسرائیلی‌ها سازگار نیست. چه کسی می‌داند که معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد و عرب‌ها از خواب راحت‌شان بیدار می‌شوند و ارتش‌های‌شان را به سمت مسجدالاقصی به حرکت درمی‌آورند.

در چند کلمه کوتاه خلاصه می‌کنیم و می‌گوییم آنچه که مانع از الحاق خواهد شد نه موضع منطقه‌ای و بین‌المللی و نه بیدار شدن وجدان فاسد نتانیاهو است بلکه چیزی که جلوی این طرح را خواهد گرفت صلاح و مصلحت صهیونیست‌ها است که از این طرح متضرر خواهند شد.

طی چند هفته گذشته، ده‌ها ژنرال سابق اسرائیلی در نامه‌ای به همکاران‌شان در کابینه جدید، از آنها خواسته‌اند که جلوی اقدام پوچگ نتانیاهو مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری، که از سال 1967 تحت حاکمیت اسرائیل است را بگیرند؛ زیرا که این اقدام خطراتی علیه امنیت و موجودیت رژیم اشغالگر اسرائیل دارد.

در کنار این ژنرال‌ها، ده‌ها تن از رهبران یهودی در ایالات متحده نیز خواستار توقف این طرح شدند و اظهار داشتند که پیامدهای چنین گامی بررسی نشده و خطراتی دارد. توجیه ژنرال‌ها منطقی است؛ چگونه می‌توان توافقنامه صلح با همسایه مهم‌تر، یعنی اردن، را مقابل الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری قربانی کرد. اردن قاطعانه تهدید کرده است که در صورت الحاق دره اردن (غور اردن) از توافقنامه "وادی عربه" خارج خواهد شد.

نباید نادیده گرفت که بیشتر فلسطینی‌ها مقیم اردن هستند؛ کشوری که طولانی‌ترین مرزها را با فلسطین اشغالی دارد. چگونه می‌تواند بزرگ‌ترین همسایه عرب را، که به عنوان میانجیگر میان جنبش "حماس" و تل‌آویو است مقابل راضی ساختن ده‌ها هزار شهرک‌نشین قربانی کرد.

خطرناک‌تر این فرضیه‌ها، منفجر شدن خشم در داخل اراضی فلسطین است به‌ویژه این‌که چنین طرحی پایه‌های تشکیلات خودگردان را تضعیف خواهد کرد و منجر به درگیری مستقیم میان نیروهای اشغالگر و فلسطینی‌ها خواهد شد؛ وضعیتی که پیامدهای وخیمی را علیه امنیت اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که طرح الحاق واقعیت‌ها را تغییر نخواهد کرد و بلکه به سیاست‌های نتانیاهو و ترامپ خدمت می‌کند و قواعد درگیری را در این منطقه تغییر خواهد داد. از سوی دیگر، طرح الحاق نوعی قمار به ضرر اعتبار بین‌المللی اسرائیل است؛ زیرا بیشتر کشورها این طرح را به رسمیت نخواهند شناخت به این دلیل، که آن در تضاد با قطعنامه‌های سازمان ملل است. در پایان باید گفت آنچه که همواره باعث تغییر مواضع در تل‌آویو می‌شود مصلحت تل‌آویو و نه چیز دیگری است و این طرح با منافع اسرائیلی کاملا در تضاد است.

پربیننده ترین خبرها